La cronista i divulgadora Sylvia Lagarda-Mata a la seu de l'Editorial Comanegra a Barcelona
La cronista i divulgadora Sylvia Lagarda-Mata a la seu de l'Editorial Comanegra a Barcelona

Sylvia Lagarda-Mata guanya el Premi Santa Eulàlia de novel·la de Barcelona amb 'Veus de mort als Encants Vells'

Actualitzat

ACN Barcelona - La cronista i divulgadora Sylvia Lagarda-Mata (Barcelona, 1961) ha guanyat la segona edició del Premi Santa Eulàlia de novel·la de Barcelona amb 'Veus de mort als Encants Vells'. Es tracta d'un thriller històric en el qual el cèlebre detectiu Auguste Dupin persegueix un assassí de llibreters a la capital catalana del 1840. Una situació que l'involucra directament i que retrata un cas que va sortir a la premsa catalana i francesa del moment i que va resultar no ser real, tot i que durant un segle es va creure el contrari. L'autora s'ha mostrat contenta de rebre el guardó i ha aprofitat per reivindicar el potencial la ciutat en l'àmbit literari. "Barcelona es mereix el seu llibre de fantasmes", ha dit, "tenim un lloc que dona molt de si".

La novel·la de Lagarda-Mata parteix de la conjuntura de col·locar un personatge molt conegut, com és el cas del detectiu creat per Edgar Allan Poe, en un escenari molt concret: un crim a la Barcelona del 1840. Aquest primer assassí mediàtic, paradoxalment, va ser creat per la premsa francesa i recollit també per la catalana i va donar peu a publicacions com el conte 'Bibliomania' de Flaubert el 1837, o 'La llegenda del llibreter assassí de Barcelona' de Ramon Miquel i Planas, del 1928.

L'autora recull el guant, i elabora una història amb Auguste Dupin de protagonista, que arriba a la capital catalana fugint de París després d'una relació frustrada per trobar a Barcelona el cas més absorbent de la seva carrera. "No hi havia un guió estricte, Poe havia descrit amb unes pinzellades molt subtils als personatges i jo he agafat els ingredients complementant aquelles parts que no existien", defensa Lagarda-Mata. Un exemple n'és la vinculació del protagonista amb Perpinyà, que utilitzi a favor seu per posar en context la seva relació amb la societat catalana.

"Poe va ser el creador de la novel·la detectivesca i, per això, és també un homenatge", ha reconegut, "ja que abans d'ell no hi havia res". De fet, també assegura que, segons la seva opinió, ha estat sempre un personatge "poc reconegut", un detectiu manllevat que aquí es conjura per resoldre un cas molt misteriós, farcit de clarobscurs. El segon element destacat de la novel·la, és precisament aquest assassí, basat en una llegenda que va trasbalsar les notícies del moment i que, posteriorment, va concloure que es tractava d'un cas fictici.

Per la cronista, és el "rerefons de la novel·la", tot i que els motius són diferents dels que descrivia la història original. "En aquell cas es tractava d'un llibreter inculte que estava obsessionat amb determinades obres, sobretot, si aquestes eres úniques. En el meu, per tal de donar suspens a la història hi juga un paper clau la Inquisició", ha assenyalat.

Reivindicant la ciutat de Barcelona

Si Dupin i l'assassí protagonitzen la història de 'Veus de mort als Encants Vells', la coprotagonista seria sense cap dubte la mateixa ciutat de Barcelona. "He intentat que el lector es traslladi mentalment a la ciutat que coneix, però d'una altra època, com si hagués fet un viatge amb la màquina del temps", ha descrit Lagarda-Mata. De fet, per ella els barcelonins sempre han tingut certa "recança" a tirar-se floretes i, en canvi, tenen una ciutat "fascinant".

Per això també espera que el premi pugui contribuir a què pugui aparèixer en més ocasions, en un moment que, ha admès, se li està començant "a fer justícia". El Premi Santa Eulàlia de novel·la de Barcelona està impulsat per Comanegra i Àfora Focus Edicions, i dotat amb un premi de 25.000 euros. Aquesta és la segona edició del guardó, que l'any passat va guanyar l'escriptor Lluís-Anton Baulenas amb 'Seré el teu mirall'.

Anar al contingut