Suïssa planeja una xarxa subterrània de transport de càrrega per reduir el trànsit i les emissions contaminant
Suïssa planeja una xarxa subterrània de transport de càrrega per reduir el trànsit i les emissions contaminant (Cargo Sous Terrain)

Suïssa vol construir una xarxa de 500 km de túnels per transportar mercaderies

Elon Musk va presentar el 2013 un prototip de càpsules supersòniques per transportar passatgers o mercaderies que circulen per tubs a baixa pressió

La lluita contra el canvi climàtic i contra la contaminació i congestió que provoca el trànsit de vehicles en les grans ciutats està impulsant projectes alternatius al transport per carretera.

A Suïssa, el grup empresarial Cargo Sous Terrain, vol construir una xarxa de 500 quilòmetres de túnels que connectin Berna, Ginebra, Basilea i Lucerna, quatre de les principals ciutats suïsses. A l'interior d'aquests túnels s'habilitarien tres carrils pels quals circularien vagonetes de càrrega automatitzades i tancades hermèticament que transportarien les mercaderies. 

El projecte contempla que els túnels es perforin a una profunditat de 40 metres sota la superfície. Segons un portaveu de l'empresa promotora, la construcció no ha de ser complicada a nivell tècnic en un país com Suïssa "ja acostumat als túnels".  

El principal repte està en el sistema de càrrega de les mercaderies fins i des del túnel. S'estudien diversos dissenys d'ascensors que puguin portar amunt i avall tones de productes en un temps relativament curt. 

Els túnels de transport de mercaderies connectaran Berna, Ginebra, Basilea i Lucerna
Els túnels de transport de mercaderies connectaran Berna, Ginebra, Basilea i Lucerna (Cargo Sous Terrain)

Finançament

Ara s'està buscant finançament per al projecte, que volen que sigui totalment privat. I la previsió és que el sistema alternatiu al transport de mercaderies per carretera pugui començar a funcionar a partir del 2045.

El Parlament helvètic va donar el vistiplau al projecte l'agost de 2022 i el que va començar com la idea esbojarrada d'un grup d'emprenedors visionaris comença a prendre forma. Si tot va bé, en poc més d'un any haurien de començar les primeres perforacions. 

El punt de partida de la xarxa de túnels serà Zúric. En la primera fase de les obres es construirà un tram de 70 quilòmetres que connectarà Zúric amb Harkingen. El pressupost d'aquesta fase és de 3.500 milions d'euros. 

Circularan a 30 km/h

A diferència del projecte de càpsules de transport supersòniques Hyperloop, impulsat per Elon Musk, les cabines de càrrega del projecte suís circularan a baixa velocitat, una mitjana de 30 quilòmetres per hora. Una velocitat suficient, diuen els seus promotors, per a un país com Suïssa. 

"No és tan vital que les mercaderies arribin a llocs com Zúric o Basilea en un temps rècord; l'important és que hi hagi un flux estable de productes, segur i sense interrupcions", assegura el portaveu de Cargo Sous Terrain.

En la primera fase de les obres es construirà un tram de 70 quilòmetres
En la primera fase de les obres es construirà un tram de 70 quilòmetres

Aquest gener han començat a fer perforacions d'exploració i els primers mesuraments sobre el terreny. 

Suïssa, un país sense mar i situat en un encreuament de camins clau a la Unió Europea, preveu que el ritme de creixement de la densitat del trànsit de càrrega terrestre s'incrementarà un 30% d'aquí a 2040. Per això, veuen urgent trobar solucions més ecològiques i menys contaminants. 

 

ARXIVAT A:
ContaminacióCrisi climàticaTransport de mercaderiesSuïssa
Anar al contingut