Usuàries de les xarxes denuncien micromasclismes que viuen a diari (3Cat)

"Soc dona, per descomptat que compro jo els regals": l'última tendència de TikTok el 8M

Usuàries de TikTok denuncien situacions de masclisme quotidianes aprofitant la tendència "per descomptat"

RedaccióActualitzat

"Soc dona i per descomptat que...". Amb aquest encapçalament, una de les últimes tendències a Tiktok s'ha sumat al 8M.

El missatge segueix, amb més o menys ironia, amb exemples de masclisme quotidià que formen part de la seva vida diària i que denuncien amb aquesta fórmula que s'ha viralitzat a les xarxes.

Es tracta de començar amb un "soc" seguit d'una condició --en aquest cas, la de ser dona-- i afegir-hi un "per descomptat" i una acció o situació concreta.

"Soc dona i per descomptat que estic cansada que em preguntin si tinc la regla només perquè estic de mal humor" diu, per exemple, la tiktoker Claudia Acevedo, que suma més de 400.000 seguidors. També denuncia, fent servir la mateixa fórmula, que ha passat por caminant sola pel carrer i reivindica: "no condueixo malament".

@claudiacevedob ¿Se les ocurren más cosas que nos pasen a las mujeres? Les leo! ¿ ¡SOY MUJER Y ESTOY MUY ORGULLOSA DE SERLO! ¡FELIZ DÍA DE LA MUJER A TODAS! ¿ 8M . . #soymujer #diadelamujer #8m #8marzo #díainternacionaldelamujer ¿ sonido original - Claudia Acevedo

També s'hi han sumat les treballadores de l'ambaixada alemanya a Espanya. "Soc ambaixadora i per descomptat que els homes m'han explicat la geopolítica", diu Maria Margarete Gosse, l'ambaixadora alemanya que encapçala el vídeo.

"Soc dona i, quan algú fa anys a l'oficina, per descomptat que soc jo qui compra els regals", segueix una de les dones del seu equip. "Soc dona i per descomptat que les meves idees es prenen seriosament... quan les repeteix un home", diu una altra treballadora.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Embajada de Alemania en España (@alemaniaenespana)

 

Amb l'encapçalament de "soc dona", moltes altres usuàries de TikTok han penjat vídeos denunciant micromasclismes com: "m'han dit que mai torni sola a casa", "m'han cridat pel carrer", "m'han dit 'comporta't com una senyoreta'"; o reivindicant coses com "soc dona i puc estudiar el que vulgui" o "soc dona i puc decidir si em vull casar o no", entre moltes altres.

@laxerrameca ¿¿¿¿Soc dona i no em vull casar amb un partidazo. Vull ser un partidazo! #8M i cada dia; encara moltíssim per fer!¿#estiktokat #catala #catalunya #pertu #viralvideo #entreteniment #fyp ¿ original sound - laxerrameca

@graduadaentrabajosocial ¿ ¡8M: Día Internacional de la Mujer! Sí, soy MUJER y estoy orgullosa de serlo. #8M #DíaInternacionalDeLaMujer #Igualdad #TrabajoSocial #Lucha #Compromiso #trabajadorasocial #Justicia #SociedadIgualitaria ¿ sonido original - Lucía TS

@nilazs Soy mujer y orgullosa de serlo #8m #parati ¿ sonido original - Daniela Zúñiga

@mariagomezrue Soy mujer y claro que … ¿ #mujer #8m #8m2024 #sororidad #trend #fyp ¿ Venganza - Nicki Nicole & No Te Va Gustar

@sermama_empoderada #SoyMujer y claro que me han pasado estas situaciones en un ambiente laboral ¿ IG: sermama_empoderada ¿ #MamáEmpoderada #SerMamá #empoderada #MomBlogger #MujerEmpoderada #8marzo #womenempowerment #womenownedbusiness ¿ sonido original - yamile ¿¿¿¿¿


Algoritme i contingut masclista

Això, a TikTok, una de les xarxes socials de penetració de discursos pròxims a l'extrema dreta que arriben fàcilment a molts joves i adolescents a través d'influencers que sovint fins i tot neguen la violència masclista, com es recull en el documental del programa Sense Ficció "La xarxa ultra".

Bona part de la culpa que aquests missatges es viralitzin és l'acció dels algoritmes d'aquesta xarxa social. Segons un estudi publicat aquest gener per la Universitat College de Londres i la Universitat de Kent, amplifica ràpidament el contingut misogin.

A partir de l'anàlisi de més de 1.000 vídeos de TikTok, en només cinc dies, asseguren que van detectar que el contingut d'odi cap a les dones que la plataforma oferia en la pestanya "Per a tu" --on et suggereix el contingut segons el teu perfil--, augmentava fins a quatre vegades.

Així, com més contingut consumien, més contingut se'ls oferia.

Pots veure el documental "La xarxa ultra" aquí:

 

 

ARXIVAT A:
FeminismeIgualtat de gènere8M
Anar al contingut