"Skin care": la moda de cuidar-se la pell arriba en edats cada vegada més joves

Utilitzen, de mitjana, cinc productes al matí i al vespre, com fan moltes influencers a les xarxes socials

Noemí ProusActualitzat

Són joves, la majoria, noies adolescents menors de 18 anys, que segueixen una rutina cosmètica quan es lleven i abans d'anar a dormir. No ho fan només per netejar-se i protegir-se la pell del sol, sinó que també -en molts casos- utilitzen molts altres productes que veuen a través d'influencers a TikTok, com, per exemple, sèrums, vitamines o cremes facials per reduir les ulleres i les bosses als ulls.

Se les apliquen com ho fan als vídeos que veuen a través de la xarxa social, en què arriben a utilitzar fins a més de cinc productes. L'etiqueta #skincare ja té, a dia d'avui, 253 bilions de visualitzacions i és un contingut que impacta cada vegada perfils més joves.

@shalanazzz las caras juan 🧖🏻‍♀️ #skincare #tutorial #vlog #catala #catalunya #estiktokat #fyp #parati ♬ Bomba de fum - The Tyets

Molta d'aquesta informació no ve de professionals acreditats en l'àmbit de la salut. Els metges dermatòlegs, com Andrea Combalia, valoren que hagi servit per crear una major conscienciació sobre la pell -un fet que abans no era tan habitual-, però alerten que sense una supervisió mèdica també pot tenir riscos.

"Tots aquests continguts ens porten a comprar producte que no necessitem. De fet, utilitzar massa productes pot tapar els porus i que aparegui també el que es coneix com a acné cosmètic."

Recomanen, a certes edats, mantenir una bona hidratació i utilitzar productes per combatre l'exposició solar, però que es consulti sempre un especialista en dermatologia abans de fer servir qualsevol producte més enllà d'aquests bàsics, ja que no tothom té el mateix tipus de pell
 

Més control i regulació

Experts com Ferran Lalueza, professor de Ciències de la Comunicació de la UOC i expert en xarxes socials, insisteixen que és un fenomen preocupant i que cal posar-hi una mirada crítica i revisar el control que fan les xarxes socials.

"Molts usuaris de les xarxes estan molt per sota de l'edat legal -que està en els 14 anys-. Si acaben consumint contingut pensat per a públic adult, això acaba creant una disfunció i provoca que nenes de només 12 anys s'iniciïn en tractaments cosmètics que no necessiten."

Creuen que no s'ha de posar el focus en l'emissor del missatge -en aquest cas, les noies que fan el vídeo-, sinó en la plataforma social que transmet el contingut i que no actua, de manera contundent, a l'hora de comprovar que l'usuari té l'edat mínima legal per ser-ne consumidor/a.

Segons l'article 7.1 la Llei Orgànica 3/2018 de Protecció de Dades i Garantia dels Drets Digitals, es considera que, per sota dels 14 anys, cap infant és gestor de la seva privacitat. Per tant, no pot ser usuari de determinades xarxes socials com TikTok, que situa el mínim d'edat legal en els 16 anys, una mesura que ja existeix i que busca evitar que, contingut com aquest, impacti en un públic massa jove, però que -diuen- ja s'ha vist que és insuficient. Per això també creuen necessari que arribin noves mesures per part dels poders públics.

@jordinacot Imprescindibles skincare i maquillatge per l'estiu 🥹💖💦🔝🌟 Un like per cada cop que dic "Súper" o "preferidíssim" 😂 #grwmmaquillaje #grwmverano #esencialesverano #productosfavoritos #tiktokcatalà #catalàtiktok #mawuillajeverano #glowrecipeproducts ♬ Lo-fi hip hop - NAO-K


Pressió estètica

Més enllà del consum, una altra qüestió que preocupa és la pressió que es trasllada a molts d'aquests joves –sobretot noies- per encaixar en un determinat model de bellesa. Voler ser com aquests referents -alerten- fa que s'allunyin de l'acceptació del seu aspecte físic per aconseguir un ideal, en molts casos, inassolible, cosa que acaba tenint conseqüències psicològiques.  

Anna Jeremias, psicòloga i membre de Magrana Cooperativa:

"Si cada vegada sofistiquem més l'enginyeria i fem entrar els joves en processos amb els quals es preocupin de manera constant pel seu físic per transformar-lo cap a una cosa millor, es generen molts trastorns obsessius. La pressió estètica pot esdevenir violència estètica."

Segons Jeremias, darrere del cànon de bellesa que s'imposa avui dia, hi ha una programació obsoleta amb l'objectiu de no frenar la roda de consum, fet que també es tradueix en la recerca de beneficis per part del sector cosmètic. "Es busca crear una necessitat, fins ara, inexistent per a noies tan joves", diu.

@grwm.con.alex 🌸🏫PREPARATE CONMIGO PARA IR AL COLE🏫🌸 #grwmcolegio#preparateconmigo#grwm#skincare#skincareroutine#skincaretips#byoma#sephora#drunkelephant#byomaskincare#drunkskincare#beauty ♬ sonido original - Grwm.con.Ale

De fet, importants cadenes com Sephora han notat un increment important pel que fa a la compra d'aquest tipus de productes respecte a l'any passat, també, en un client que cada vegada és més jove.

També han crescut les iniciatives per part d'empreses que ofereixen el que es coneix com a "beauty parties", i que també han notat la creixent demanda del servei. Es tracta de festes d'aniversari dirigides tant a nenes com a adolescents, en què durant dues hores se les ensenya a utilitzar mascaretes per a la cara, a hidratar-se la pell i a maquillar-se de manera correcta, a més d'un servei de manicura per a totes les assistents. 

 

 

ARXIVAT A:
SalutXarxes socials
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut