Omplir el dipòsit s'ha encarit aquest estiu un 14,5% si és de gasoil i un 8% si és de gasolina (EFE/J.C Hidalgo)

El preu dels carburants, en màxims anuals en plena operació tornada de les vacances

Aquest estiu el gasoil ha pujat un 14,5% i la gasolina un 8%

RedaccióActualitzat

Comença l'operació tornada de vacances i els que viatgin en cotxe es trobaran que els carburants s'han posat en màxims anuals. De fet, al llarg de pràcticament tot l'estiu han estat pujant cada setmana. El gasoil ha pujat un 14,5% i la gasolina un 8% des de principis de juliol.

Tot va començar amb la invasió d'Ucraïna, el febrer del 2022. La inestabilitat en els mercats energètics i els problemes de subministrament van ser la raó que va fer iniciar l'encariment dels carburants, empesos per moviments especulatius.

"Aquí es va especular molt des dels Estats Units, des de les refineries espanyoles i estrangeres. O sigui, aprofitant que el mercat estava molt regirat, tothom va apujar preus", explica Albert Campabadal Mas, president de l'Agrupació Catalana d'Associacions d'Estacions de Servei.
 

Puja la gasolina i baixa el petroli

La mitjana de preus a Catalunya marca que la benzina de 95 ha acabat la setmana a gairebé 1,73 euros. Tot i quedar lluny de la forta pujada que es va produir en plena crisi, el seu preu encara és un 7% superior al del dia que va esclatar la guerra. El mateix passa amb el gasoil, que està en els 1,6 euros, un 6% més que el febrer del 22.

El curiós és que el que ho va desencadenar tot, el preu del petroli en els mercats internacionals, no segueix aquesta tendència. Tot i que ha pujat les últimes setmanes, ahir estava en gairebé 78 euros el barril. Però el resultat quan es compara amb l'inici de la invasió, és que encara està un 13% més barat que aquell 24 de febrer del 2022.

 

El fet és que fa un any i mig que els preus dels carburants estan disparats i amb la remuntada d'aquest estiu moltes persones s'ho pensen dues vegades a l'hora d'omplir el dipòsit.

"Està pels núvols --diu Paqui Guillén, mentre paga en una benzinera d'autoservei--. Ara ja no pots agafar el cotxe per a res, ni a comprar el diari, com fèiem abans. Potser és millor per a la contaminació, però la butxaca... No han apujat els sous, o sigui que això és horrible."

La pujada de preus la té molt clara Brian Martínez, un repartidor que sempre omple la furgoneta amb 70 euros que li dona l'empresa per a la qual treballa. "Abans amb 70 euros ja l'omplíem sencera, i ara amb 70 euros no fas ni la meitat, gairebé. I es nota, es nota molt."

L'OPEP rebaixa la producció

Al darrere de l'alça de preus actuals hi ha la depreciació de l'euro i, sobretot, el fet que els països productors de petroli n'han reduït el subministrament per augmentar els beneficis.

El president de l'Agrupació Catalana d'Associacions d'Estacions de Servei assegura que "encara que som a l'estiu, les vendes estan baixant" i davant d'aquesta situació "els països productors no volen que hi hagi una sobreproducció de petroli (que faria caure els preus), i el que fan és restringir la producció a uns nivells que fan que la demanda es trobi amb escassetat d'oferta, i per això el preu del barril puja".

Uns carburants cars repercuteixen en tota l'economia, especialment en els transports. D'això es queixa Cristian Razabala, taxista, que veu retallats els beneficis perquè té més despesa, però no pot apujar la tarifa. Per això creu que hauria de tornar la subvenció de 20 cèntims per litre que donava el govern espanyol l'any passat.

 

ARXIVAT A:
Energia
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut