Billie Eilish i Roasalia en una imatge promocional del nou vídeoclip (ACN/Cedida per Sony Music Spain)

Rosalía i Billie Eilish, juntes en un tema que han promocionat amb rumors a les xarxes

Els músics cada cop fan servir eines més sofisticades i diverses per donar a conèixer les seves cançons

Òscar CostaActualitzat

Rosalía suma una nova col·laboració de luxe, ara amb Billie Eilish. El tema que les dues artistes han fet públic aquest dijous és "Lo vas a olvidar". D'aquesta manera posen fi a una llarga expectació entre els seus fans de gairebé dos anys.

La cançó formarà part de la banda sonora de la sèrie "Euphoria", d'HBO, i es publica després d'una estratègia de promoció amb "teasers", filtracions i rumors a través de les xarxes.

 

 

La llarga espera dels fans per veure el primer fruit de la col·laboració de dues estrelles com Rosalía i Billie Eilish és un clar exemple de com funcionen les noves eines de màrqueting musical.

És un sector que, adaptant-se als temps, les modes i les circumstàncies, viu un procés de transformació. Els músics cada vegada fan servir eines més sofisticades i diverses per donar a conèixer les seves cançons. Aprofiten tots els recursos digitals per fer continguts que els permetin estar d'actualitat a les xarxes. D'exemples, n'hi ha de tots colors.

El que busquen és cridar l'atenció i fer que una cançó arribi al nombre més alt de públic possible. Però, si fa anys les estratègies es limitaven a llançar discos i tres o quatre singles de promoció per la ràdio i per la televisió, ara, la influència de les xarxes socials ha modificat el panorama.

Per crear expectació, molts músics han copiat a les pel·lícules el concepte de "teaser" i, per mantenir-se d'actualitat, cada cop llancen més vídeoclips, alguns només subtitulant les lletres, com és el cas dels "lyric videos".


Les sèries, una plataforma musical

Les formes d'arribar al públic s'han diversificat i, com explica l'expert en comunicació cultural Marc Tapias, fins i tot les sèries són una plataforma perquè, sobretot el públic jove, s'interessi per una cançó o un grup.

Tapias, però, matisa que la televisió i la ràdio encara juguen un paper molt important, també en funció del tipus de música, com podria ser la clàssica. I, en aquesta lluita per l'atenció, també subratlla el paper dels algoritmes de les plataformes d'àudio i vídeos com Youtube i Spotify.

Tot plegat "força" molts artistes a tenir una presència constant a les xarxes, cosa que es tradueix en un "soroll" que també té efectes negatius.

Malgrat tot, l'expert en comunicació musical assegura que el principal avantatge dels canals digitals és la resposta immediata que donen. "Pots saber si una cançó agrada o no i adaptar la teva estratègia en funció d'això", assegura.

Però no tots els artistes segueixen la lògica que ara mateix els porta a fer vídeos d'avançament mesos abans del llançament d'un disc -si és que el fan- i a generar impactes curts i constants a través de Tik Tok o Instagram.

Un d'aquests és Pau Vallvé que, força a contracorrent, quatre mesos després d'haver publicat "La vida és ara" ha decidit estrenar un music film amb quatre cançons seves.

 

 

El músic reconeix que "és una mica antipromo i que els fans han de tenir paciència perquè dura 12 minuts i mig".

Vallvé, doncs, exemplifica també com, ara mateix, conviuen un gran ventall de possibilitats i criteris per arribar als fans. Eines en què també juguen un gran paper la generació de rumors, com els que des de fa dies circulaven a les xarxes de la publicació imminent de l'esperada col·laboració entre Rosalia i Billie Eilish.

ARXIVAT A:
Música
Anar al contingut