Revolts marcats i allargament dels bus-VAO, entre les propostes per reduir les morts en moto

52 motoristes han perdut la vida a les vies interurbanes catalanes, vuit més que en tot l'any passat

Carla RiverolaActualitzat

"És una sinistralitat que no baixa al llarg dels anys. Sempre estem per sobre dels 40 morts". És el lament de Ramon Lamiel, director del Servei Català de Trànsit (SCT). Des de principi d'any, 52 motoristes han perdut la vida en carreteres, autopistes i autovies de Catalunya. Són 8 més que en tot l'any passat.

 

Per mirar de disminuir el nombre de víctimes, s'han multiplicat els controls que fan els Mossos d'Esquadra. Els agents aturen els motoristes, comproven que tinguin el permís de conduir, l'assegurança i la ITV en regla i fan una ullada a la moto. També s'asseguren que la seva conducta de circulació sigui la correcta i, si cal, els revisen l'equipació.

El Paco Requena fa anys que va en moto; ja ha tingut cinc accidents. I quan surt a la carretera, ho fa amb tota l'equipació necessària.

"Vesteix-te com si haguessis de caure; aquest és el lema que porto jo"

Mai ha tingut cap accident greu, sobretot, diu, perquè és molt caut. Creu que "en gairebé el 90 % dels accidents" la culpa és del motorista per anar amb "excés de velocitat".


El perfil de les víctimes

De fet, circular a més velocitat de la permesa és un dels principals factors de risc per patir un accident mortal. A les autoritats de trànsit els preocupen les sortides de via provocades per aquest motiu. I també els xocs frontals i laterals, fruit de maniobres inadequades, segons explica Lamiel en declaracions a TV3.

Pràcticament totes les víctimes mortals són homes. Aquest any, ho eren 47 dels 52 motoristes que han perdut la vida a la xarxa interurbana. I majoritàriament, de mitjana edat, entre els 45 i els 60 anys.

Aquest any també ha crescut el nombre d'accidents de motos amb morts o ferits greus. Si el 2022 en van ser 295, aquest 2023, sense haver acabat l'any, ja s'han enfilat fins als 330.

Segons el Servei Català de Trànsit, la probabilitat de morir en un accident de moto augmenta els dissabtes i els diumenges al matí, tot i que la majoria de morts s'han registrat en dies feiners. 

I és que el que tenen clar al SCT és que hi ha dos perfils diferenciats de motoristes els que fan servir el vehicle per anar i tornar de la feina i els que en fan un ús lúdic els caps de setmana. I, per això, consideren que cal fer plans específics per reduir la sinistralitat d'un dels col·lectius més vulnerables de la carretera.


Revolts més segurs

El director del Servei Català de Trànsit considera que és "obvi" que cal "invertir en infraestructures" per millorar la seguretat dels motoristes. En aquest sentit, proposa marcar els traçats a l'asfalt en les carreteres que concentren més accidents, amb la idea que els motoristes "sàpiguen exactament com agafar el revolt i com circular adequadament".

Una moto passa pel lloc on ha tingut lloc l'accident a la carretera C-59
Una moto passa pel lloc on ha tingut lloc l'accident a la carretera C-59 (ACN/Albert Segura)

"Són experiències que ja funcionen en altres països", precisa Lamiel, que explica que aquesta inversió "ja es va aprovar, però no s'ha acabat d'estendre". Espera que el proper Pla de Seguretat Viària ho contempli i ho apliqui a les rutes que concentren més sinistralitat.


Més formació i informació

Precisament informar sobre els punts negres de la xarxa viària és ara una de les prioritats de Trànsit. Consideren que cal donar informació als motoristes sobre les carreteres amb més accidents, perquè en siguin conscients i circulin amb cautela.

Però el que sobretot veuen clau és la formació. El SCT ofereix cursos pràctics de conducció en carretera, amb l'objectiu d'ajudar els motoristes a millorar la tècnica i la seguretat.

El monitor que acompanya els participants porta una càmera de 360 graus, que permet veure la conducció de cada motorista i corregir després els errors que s'hagin comès.

"Volem intensificar aquesta formació, perquè ara per ara arribem a un nombre limitat de motoristes", reconeix Lamiel. Fins ara hi han participat unes 4.000 persones, però amb les preocupants dades de mortalitat Trànsit creu que no és prou.

Un Mosso d'Esquadra ensenya a aixecar una motocicleta de forma segura
Un dels cursos que fan els Mossos per ensenyar a protegir-se i circular als motoristes (ACN/Ariadna Escoda)

La idea d'aquests cursos és corregir els errors més comuns, que són en molts casos els causants dels accidents. Molts motoristes van aprendre a circular fa molts anys i els cursos de formació són un reciclatge.


L'entrada a Barcelona, pels carrils bus-VAO?

L'elevat nombre de motoristes morts aquest any, i la dificultat que la xifra baixi decididament, imposa prendre mesures en diferents àmbits, segons reconeix Lamiel.

Per això, Trànsit proposa que les motos puguin fer servir els carrils bus-VAO per poder entrar a Barcelona. És a dir, allargar aquests carrils per a vehicles d'alta ocupació fins a punts més cèntrics de la ciutat.

Ara mateix les motocicletes ja poden circular-hi, però aquests carrils acaben als accessos de Barcelona i no dins de la ciutat, on les motos tenen prohibit compartir l'espai reservat per autobusos i taxis.

El que planteja el Servei Català de Trànsit és allargar fins a Glòries el carril bus-VAO de la C-31, fins a Fabra i Puig en el cas de la C-58 i fins a Francesc Macià el de la B-23, que tot just està pendent de construcció. A més, estan fent estudis per crear nous carrils bus-VAO a la C-31 Sud i a la C-33.

"Això entenem que pot reduir velocitat, els podem tranquil·litzar a l'hora d'entrar a la ciutat i, per tant, també reduir sinistralitat del dia a dia"

Lamiel creu que evitaria les ziga-zagues i els trenats que fan les motos per avançar els cotxes i, per tant, hi hauria menys conductes de risc.

Fins ara l'Ajuntament de Barcelona s'ha mostrat en contra de permetre que els busos i les motos vagin junts dins de la trama urbana.

Els contols als motoristes s'han intensificat, segons Trànsit
Els contols als motoristes s'han intensificat, segons Trànsit (ACN/Albert Hernàndez )

"Un accés massa fàcil a la moto"

Un factor que, segons el SCT, també explica l'elevada sinistralitat entre els motoristes és el que consideren un accés massa fàcil a aquest vehicle. Un vehicle que, a més, cada cop és més present en carrers i carreteres de Catalunya.

"Hi ha hagut un increment del parc de motos", assegura Lamiel, que no ha quantificat, però, aquest augment. Entre els motius, diu, un transport públic que no sempre dona una solució fiable i les restriccions d'accés amb vehicle privat a la ciutat.

El resultat de tot plegat és que "hi ha persones que s'incorporen a la moto sense experiència ni prou temps de conducció".

En la seva opinió, tampoc no hi ajuda el fet que tenir el permís B (que autoritza la conducció de cotxes) amb una antiguitat de 3 anys habiliti també per portar motos d'una cilindrada de 125 cc. "Nosaltres hi estem radicalment en contra", diu Lamiel.

"Sabem que a la DGT vol promoure la formació en aquests casos, i ens sembla bé", assegura, perquè creu que la manca d'experiència pot fer que el motorista sigui un perill per a ell mateix i per a la resta de conductors.

 

ARXIVAT A:
Trànsit
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut