Revolta educativa al Regne Unit per l'algoritme injust que ha substituït la selectivitat
Sense exàmens presencials, un algoritme ha calculat les notes de la selectivitat i ha beneficiat les qualificacions dels alumnes de les escoles privades al Regne Unit
Revolta educativa al Regne Unit per l'algoritme injust que ha substituït la selectivitat
Estudiants protesten davant del Departament d'Educació pel sistema 'injust' de puntuació de la selectivitat
Estudiants protesten davant del Departament d'Educació pel sistema 'injust' de puntuació de la selectivitat

Revolta educativa al Regne Unit per l'algoritme injust que ha substituït la selectivitat

Sense exàmens presencials, un algoritme ha calculat les notes de la selectivitat i ha beneficiat les qualificacions dels alumnes de les escoles privades al Regne Unit

Clara Barbal MortésActualitzat
TEMA:
Educació

La comunitat educativa del Regne Unit s'ha aixecat contra les notes d'accés a la universitat. Aquest dijous es van fer públiques, després que el govern conservador de Boris Johnson suprimís els exàmens físics per la pandèmia de la Covid-19.

Enguany, la nota de la selectivitat s'ha establert amb un model que corregeix la puntuació atorgada pels professors amb la que "probablement" seria la seva nota final. L'algoritme es basa en la predicció de les notes finals de tots els alumnes, el seu rendiment durant el curs i els assoliments globals de cada escola durant els darrers anys.


Qui surt beneficiat i perjudicat de l'algoritme?

La comunitat educativa ha posat en qüestió la neutralitat del càlcul de l'Oficina de Qualificació (Ofqual). I és que dijous es va saber que el 39,1% de les avaluacions del professorat amb el grau A – equivalent a un excel·lent – es van corregir un o dos punts a la baixa.

Això vol dir que 280.000 alumnes d'un total de 730.000 tenen notes més baixes que les proposades pels professors.

Però això no és tot: aquesta disminució afecta més els estudiants dels instituts públics a l'hora d'accedir a la universitat.

En comparació al 2019, el percentatge d'alumnes que va obtenir una qualificació excel·lent ha augmentat un 4,7 % en el cas de les escoles privades, mentre que a les públiques ho ha fet un 2%.

Aquesta diferència s'explica perquè un dels criteris de l'algoritme té a veure amb les ràtios i, per tant, dona més pes a les prediccions d'aquells professors que imparteixen classes amb menys alumnes.

La dada ha estat confirmada per un estudi de la companyia de recerca en educació FFL Datalab: segons les seves estimacions, la mitjana d'alumnes en una assignatura bàsica a la privada és de 9,4 estudiants, mentre que a la pública és de 33.

La gràfica indica que els col·legis privats han rebut un 5% més de puntuacions altes respecte al 2019 (FFL Datalab)

 

El codi postal també compta en l'algoritme de la selectivitat

Les notes d'accés a la universitat són determinants per decidir quin perfil d'alumnat accedirà a les universitats més prestigioses del Regne Unit. Per ara, els estudiants d'un entorn benestant han sortit reforçats de l'algoritme i de les decisions governamentals.

Aquest és el testimoni que Eleanor Corney ha dirigit a l'Ofqual en una carta queha publicat a la xarxa. Aquesta estudiant, que ha vist devaluades les seves notes després de dos anys consecutius puntuada amb una A, ha protegit el seu compte de Twitter després de fer pública la carta:

"Com a estudiant d'un barri pobre, em perjudica el meu grup social en l'estadística. Demano desesperadament que es revisin les notes, perquè estic convençuda que la meva generació farà un gran canvi. Però per fer-ho, se'ns ha de permetre arribar al següent graó".

Molts estudiants s'han desplaçat al Departament d'Educació, a Londres, per protestar i demanar una revisió de les notes. Fins i tot, es plantegen interposar un recurs contra aquest mètode "per injust i potencialment discriminador, ja que puntua l'escola, no l'estudiant".

 

"El govern va dir que no volia fer patir els estudiants i els estudiants estan patint"

El govern britànic encara no s'ha pronunciat sobre si corregirà els efectes de l'algoritme, si bé la ministra d'Universitats, Michelle Donelan, ha demanat aquesta setmana als rectors que siguin al més "flexibles possible" amb l'accés de l'alumnat.

Tim Fisher, director de la Queen Elizabeth College –una de les institucions educatives més prestigioses d'Anglaterra–, va demanar a les autoritats que "reconeguessin que han fallat en emprar un model just".

Demana seguir l'exemple d'Escòcia per tal que prevalgui la nota dels professors al sistema de puntuació, una mesura que ha recollit el Partit Laborista amb més de 46.000 signatures.

"És tot un embolic, aquests resultats no reflecteixen les suposades intencions que tenia el govern. Van dir que volien consistència, però no l'hem tingut. En aquesta escola, i qualsevol d'arreu del país, les notes no reflecteixen el nostre històric. Van dir que no volien fer patir els estudiants, però els estudiants estan patint."

Al seu torn, Geoff Barton, secretari general de l'Associació de Directors d'Escoles i Col·legis d'Anglaterra, ha dit:

"Els directors d'escola sentim que és totalment injusta la disminució de les notes. Ens preocupa molt l'impacte perjudicial sobre els nostres estudiants".

ARXIVAT A:
Educació Universitat
Anar al contingut