El titanosaure és un dels darrers dinosaures que van viure a Europa abans que s'extingissin (ACN)

Reconstrueixen la dentadura de dinosaure més completa d'Europa amb fòssils trobats al Pallars

Correspon a un dinosaure que va viure als Pirineus fa uns 66 milions d'anys i podria tractar-se d'una nova espècie

RedaccióActualitzat

Un equip de recerca de l'Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont (ICP), juntament amb el Museu de la Conca Dellà i la Fundació Dinópolis han reconstruït la dentadura més completa de dinosaure que s'ha trobat mai a Europa.

Es tracta de gairebé una vintena de dents fòssils que s'han recuperat del jaciment dels Nerets, al Pallars Jussà, i provenen d'un dels últims dinosaures que van viure al Pirineu: el titanosaure.

Aquesta tipologia de dinosaure es caracteritza per tenir el coll i la cua molt llargs, el cap petit i les potes molt gruixudes.

Una col·lecció de 18 dents

Es tractaria d'una col·lecció de 18 dents que s'han trobat desarticulades, és a dir, no en posició anatòmica, i disseminades al voltant d'un crani de titanosaure.

Tot i que les característiques i la forma de les dents indiquen que pertanyen a aquest grup, el dinosaure d'on provenen no s'assembla a cap dels tipus de titanosaures registrats a Europa.

Aquest fet indicaria el descobriment d'una nova espècie fins ara desconeguda per la ciència. Per confirmar-ho, però, caldrà estudiar el crani i altres elements de l'esquelet que han aparegut al mateix jaciment.

Les dents s'han trobat disseminades al voltant d'un crani (ACN)

Dents amb una forma inusual

A més, després de comparar les dents entre elles, els investigadors han descobert un fet poc habitual. Si bé generalment les dents de la boca d'un mateix dinosaure són força iguals, en aquest cas s'han observat diferències en la forma. Així ho explica Bernat Vázquez, paleontòleg del grup de recerca en Ecosistemes dels Dinosaures de l'ICP:

"Com que corresponen totes al mateix individu, pensem que les diferències són degudes a la posició que ocupen a la boca, tal com passa amb els mamífers, que poden tenir dents de formes molt diferents, com les incisives o els queixals."

Tot i la comparativa, l'investigador ha matisat que en aquest cas "les diferències no són tan extremes, ja que totes les dents tenen la mateixa funció".

Una de les dents trobades en el jaciment dels Nerets, al Pallars Jussà (ACN)

Nou mètode de recerca

A partir de la troballa, l'equip també ha creat un sistema per definir la ubicació de les dents a l'interior de la boca del titanosaure. De manera que es pugui saber quina és la posició de qualsevol peça dental que es pugui trobar aïllada als jaciments.

Això suposa un avenç significatiu, ja que fins ara es considerava que les dents per si soles contenien molt poca informació i sovint no es tenien en compte, més enllà d'aspectes merament descriptius.

Els últims dinosaures que van viure a Europa

La troballa és una mostra més de l'excepcional registre fòssil de dinosaures a Catalunya.

En els diferents jaciments dels Pirineus hi ha les evidències dels darrers dinosaures que van viure a Europa i aporten, per tant, molta informació dels ecosistemes abans de la seva extinció massiva del final del cretaci, fa uns 66 milions d'anys.

CiènciaRecerca científica