Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

Reclamen més presència d'integradores, educadores socials i TEEI: "Són puntals de l'escola"

Aquests perfils professionals, que es van reforçar en escoles i instituts arran de la pandèmia, es mobilitzen per reclamar millores laborals

Àgata FàbregasActualitzat

Educadores i integradores socials (TIS), i tècniques d'educació infantil (TEEI) formen part del personal d'atenció educativa (PAE) en escoles i instituts. Les educadores i les integradores treballen des del centre en contacte amb serveis socials, i són professionals clau sobretot en escoles amb un alt nombre de famílies vulnerables.

Són un suport per al centre i també per a les famílies. Sovint les ajuden en tasques que no tenen res a veure amb l'escola, com ara acompanyar-los a la visita d'algun especialista de salut, o a fer alguna gestió administrativa.
 

La pandèmia va suposar l'entrada de les educadores socials a l'escola

Aquestes professionals van ser un suport molt important per als centres a l'inici de la covid. A tot Catalunya, 75 educadores socials es van incorporar als centres, però la seva continuïtat estava en dubte per a aquest curs, perquè el Ministeri d'Educació va comunicar que s'havien acabat els fons europeus que havien permès integrar-les.

Finalment, al juliol, el Departament d'Educació i els sindicats del personal laboral van arribar a un acord per mantenir-les, que inclou una partida de 52,2 milions d'euros.

A partir d'aquest curs i durant tres anys, s'incorporaran 340 tècniques d'integració social, 85 educadores socials i 98 TEEI.

Educació, a més, s'ha compromès a convertir aquestes places temporals en estructurals quan els pressupostos ho permetin, i garantirà almenys una plaça de tècnica d'integració social i una de tècnica especialista en educació infantil en els centres d'alta i de màxima complexitat.
 

Les professionals d'atenció educativa es reivindiquen

Els principals sindicats d'educació han organitzat jornades reivindicatives per posar en valor la feina del personal d'atenció educativa als centres i han dut a terme diferents mobilitzacions. La UGT, CCOO, la USTEC, la CGT i la Intersindical reclamen millores laborals i més presència d'aquests perfils professionals en escoles i instituts. Demanen que es redefineixin les seves funcions, i es reorganitzi el sistema d'adjudicacions.

Protesta del personal d'atenció educativa (PAE)  a la plaça Sant Jaume de Barcelona
Protesta del personal d'atenció educativa (PAE) a la plaça Sant Jaume de Barcelona

"Són puntals de l'escola"

A l'escola Tarlatana de Sabadell, un centre de màxima complexitat, la directora, Anna Masip Figueras, diu que se senten afortunats perquè aquest curs, per primera vegada, tenen els tres perfils de professionals d'atenció educativa al centre.

"Són puntals de l'escola, formen part de l'equip com tot el professorat, són un més... tenen estones de la seva gestió, però també tenen molta intervenció dins de l'aula i fan seguiment de famílies, infants…"


L'Anna Vilatersana Calzada és la tècnica d'integració social. Ja porta 7 anys al centre, i la seva tasca ha estat clau per revertir les elevades xifres d'absentisme crònic, que fins i tot va portar a actuar la Fiscalia. "L'infant vol venir a l'escola, ve molt content a l'escola perquè és el seu espai, i és la família que no porta l'infant a l'escola", explica.

I és que es troben casos, assegura Masip, d'"infants que apareixen per primera vega a l'escola quan fan quart de primària".

"L'any passat, al mes de setembre, estàvem a un 54% d'assistència, i aquest any a un 84%."

 

Figures clau també dins de l'aula

Entre altres coses, la tècnica d'integració social també entra a l'aula, per fer una atenció directa a l'alumnat:

"Estic fent observació directa de l'infant, conducta, higiene, què porta per esmorzar…  Un infant que té un bloqueig emocional, que no té necessitats bàsiques cobertes com alimentació o higiene, és un infant que no aprendrà."

Olga Herranz Ramírez, a l'aula, amb un alumne

La seva tasca i la de l'educadora social es complementen. L'Olga Herranz Ramírez s'acaba d'incorporar a la Tarlatana. És l'educadora social. Ella també entra a l'aula i és el vincle entre l'escola i l'entorn i està en contacte amb els serveis socials de l'Ajuntament.

"Treballem molt la part emocional, hi ha molt nanos que no saben posar paraules a una emoció: si estan enfadats, si estan preocupats. Hi ha famílies que potser estan esperant un desnonament, no tenen llum, els tallen l'aigua... tot això al final arriba aquí a l'escola." 

Meritxell Albós, al pati

La tercera figura d'atenció educativa és la TEEI (tècnica especialista en educació infantil), l'educadora que ajuda a l'aula de P3. La Meritxell Albós és la primera TEEI que tenen a la Tarlatana.

"Soc una referent més: si hem de canviar bolquers, fer un pipí, rentar les mans, donar l'esmorzar... de tot una mica."


Alguns d'aquests perfils professionals van incorporar-se per primera vegada a les escoles amb l'arribada de la pandèmia. Des del col·lectiu i moltes direccions, demanen que deixin de ser un reforç i passin a formar part de les plantilles dels centres.

ARXIVAT A:
Educació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut