L'indie sleaze de les Tumblr Girls de la dècada del 2010 torna a TikTok
L'indie sleaze de les Tumblr Girls de la dècada del 2010 torna a TikTok (Unsplash)

Per què TikTok està encaparrat que el 2024 és el nou 2014?

La nostàlgia, l'acceleració de la tecnologia i els cicles de les tendències fan que la generació Z recuperi l'estètica de fa una dècada

Actualitzat

En el món de la moda, l'estil i l'estar a l'ordre del dia, tot torna. Les xarxes i les personalitats influents en aquest sentit ja fa temps que estan fent ressorgir la moda de la dècada dels 2000 i 2010. I pel que sembla, a TikTok, el 2024 és el nou 2014. Per què? La nostàlgia, l'acceleració de la tecnologia i els cicles de les tendències fan que la generació Z revisqui una estètica que van mirar-se de lluny.

Quins són els paral·lelismes? L'any 2014 la crisi econòmica va tocar fons, es va celebrar el 9N i llançar-se un cubell d'aigua gelada per sobre era tendència.

Els adolescents duien Van's, Victorias, sabates de taló i plataforma, botes UGG, pantalons arrapats, barrets d'ala ampla, camises de quadres, l'estètica hipster, grunge, els mostatxos, les ulleres de pasta, els "leggings", l'estil "boho chic" triomfaven... Snapchat era l'app del moment, naixia Music.ly --la llavor de TikTok-- i la xarxa social on inspirar-se era Tumblr.

Kate Moss, Sienna Miller, Olivia Palermo, Lana del Rey, Taylor Swift i, sobretot, Kylie Jenner, dominaven l'estètica de les "Tumblr girls" del moment.
 

Tumblr ha tornat?

La xarxa social Tumblr va néixer l'any 2007 i va créixer ràpidament. En cert moment es va arribar a equiparar a Facebook. Fins i tot va ser comprada per 1.100 milions de dòlars per part de Yahoo el 2013, si bé el nou propietari no va saber com fer-ne negoci i va enfonsar-ne l'ús i la popularitat.

De fet, el 2018 aquest web va prohibir-hi el contingut eròtic i va enfonsar més les visites, si bé quatre anys més tard va tornar a permetre'l, fent-la popular de nou. La xarxa social no està ressorgint pas, però la nostàlgia de l'època sí que ho fa.

Així, les dictadores en el camp de les tendències s'han pronunciat: Kylie Jenner ha republicat un "selfie" mític d'aquella època amb els cabells roses al seu compte d'Instagram; la seva germana Kim ha col·laborat amb Lana del Rey per a la seva marca de roba Skims i la influenciadora Addison Rae penja fotos amb estètica Tumblr amb un iPhone 4.

El selfie republicat de Kylie Jenner amb el cabell rosa de l'any 2014 (Kylie Jenner)

Kylie va ser considerada una de les noies més influents en aquesta xarxa social i al seu post afirma que "enguany la tendència és 2014".

Mentrestant, Kim ha fet una campanya amb Lana Del Rey, qui va cantar a la seva boda just aquell any i és una de les reines de l'estètica Tumblr.

Finalment, Rae s'adscriu a la tendència amb una jaqueta de pèl i uns pantalons curtíssims sobre unes mitges, una imatge típica de la moda del moment i catapultant-ne la popularitat.

Aquesta estètica nostàlgica ha generat carretades d'articles, però, sobretot, vídeos que proclamen el retorn del 2014. Aquest "trend" concret a TikTok acumula 20,9 milions de vídeos i milers de milions de reproduccions.

En els vídeos hi regnen els filtres, les malles, les jaquetes de pell i de pèl, sabates Jeffry Campbell, els collarets amples, els vestits pèplum, els shorts molt curts...

L'estètica de les noies del 2014 (Pinterest)

Aquesta estètica deixa enrere una de les grans tendències que han triomfat aquest 2023, el "clean girl aesthetic" i obre les portes al "mob wife aesthetic" i el retorn de l'"indie sleaze", estètiques menys sofisticades i més espontànies.
 

Els cicles de la moda

Durant la dècada dels anys trenta del segle passat, l'historiador James Lavner va teoritzar sobre les tendències de la moda. Lavner calculava que les tendències trigaven 150 anys a tornar. Però amb l'arribada del "fast fashion" al tombant del segle aquest decalatge es va retallar fins a 20 anys i, gràcies a les xarxes socials i la tecnologia, el període s'hauria accelerat fins a una dècada.

D'aquesta manera, en tot just 10 anys les coses que estaven de moda han tingut temps de passar d'estar-ho i tornar a ressorgir. Els adolescents i joves adults que l'any 2014 es miraven les tendències des d'una edat més tendra ara es miren l'època amb nostàlgia i en recuperen alguns aspectes.

La pandèmia del 2020 ens va imposar una moda "d'estar per casa" que després ha evolucionat en contrast cap a una tendència més radical i de "street style" que ha liderat Rosalía i la seva estètica de "motomami" i amb aires dels 2000, com exemplifica Bad Gyal.

Pel que sembla, el curs de les tendències avança i no deixem de mirar amb nostàlgia l'època precovid. 

ARXIVAT A:
Xarxes socials ModaTikTok
Anar al contingut