Ni rosa per a les nenes ni blau per als nens: nou marc per a una publicitat no sexista
Un nen i una nena jugant amb una cuineta (iStock/FamVeld)

Ni rosa per a les nenes ni blau per als nens: nou marc per a una publicitat no sexista

El govern espanyol i els sectors publicitari i joguinaire acorden un codi deontològic perquè els anuncis infantils siguin més igualitaris

RedaccióActualitzat

Aquest dijous 1 de desembre entra en vigor el nou codi d'autoregulació de la publicitat infantil de joguines. El govern espanyol i els sectors publicitari i joguinaire han arribat a un acord per acabar amb els anuncis discriminatoris o vexatoris cap a les nenes. L'objectiu és que, a partir d'ara, els espots de joguines siguin més igualitaris, verídics i constructius, aspectes fonamentals -diu l'acord- per a la "protecció i desenvolupament de la infància".

El nou codi d'autoregulació, que substitueix el del 2005, està format per 64 normes deontològiques que s'hauran de respectar en les campanyes i missatges publicitaris dirigits a menors de 15 anys, amb especial atenció a la franja de 0 a 7 anys, per la seva vulnerabilitat més gran.

Joguines d'ells
El nou codi pretén acabar amb els estereotips de gènere en la publicitat de joguines (Unplash)

Imatges sexualitzades i rols de gènere

Els anuncis de joguines no podran associar les nenes amb una imatge sexualitzada, ni hi podrà haver rols de gènere. I és que el codi deontològic sobre la publicitat no sexista de joguines adoptat pel Ministeri de Consum amb l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ) persegueix promoure i fomentar una "imatge plural, igualitària i lliure d'estereotips dels menors".

La publicitat de nova producció haurà d'evitar, doncs, la caracterització de les nenes amb connotacions sexuals i que s'associï les nenes amb activitats relacionades amb les cures, les tasques domèstiques o la bellesa, i els nens, amb l'acció, l'activitat física o la tecnologia.

A més, tampoc es presentaran les joguines amb la indicació expressa o tàcita que són per a un o l'altre sexe, ni es faran associacions de colors, com el rosa per a les nenes i el blau per als nens. També s'haurà d'utilitzar un llenguatge inclusiu i presentar models positius a seguir per estimular un consum "saludable, responsable i sostenible".

Altres compromisos de la indústria

Altres novetats són, per exemple, que les comunicacions comercials s'hauran de descriure de forma clara i comprensible per als menors, o que s'hauran d'incorporar imatges que aclareixin gràficament aspectes relatius al muntatge, preu o necessitats tècniques. Tampoc s'incitarà a l'acumulació compulsiva de joguines.

També es regula, entre altres aspectes, l'aparició a la publicitat de joguines de personatges famosos o populars entre el públic infantil.


Publicitat per internet

El nou codi d'autoregulació té un apartat referent a la publicitat de joguines a internet. S'hi prohibeix expressament la publicitat dirigida a través dels dispositius mòbils a menors de 14 anys. Així mateix, també s'estableix com a obligatori que quan s'utilitzin aplicacions o jocs amb finalitats de comunicació comercial, s'inclogui l'edat recomanada de la persona destinatària.

 

ARXIVAT A:
Igualtat de gènere
Anar al contingut