Un grup classe durant el curs Covid, l'escola s'ha hagut d'adaptar (ACN/Gemma Aleman)

"Ni difícil, ni fàcil, sinó diferent": el balanç d'un curs incert per la Covid

El curs ha acabat amb l'èxit d'haver mantingut les escoles obertes i demostrar que no han estat focus amplificadors dels contagis

Actualitzat

El setembre passat el curs de la Covid s'inicava amb la incertesa de com afectaria la pandèmia, però el curs ha acabat amb l'èxit d'haver mantingut les escoles obertes i que molts alumnes no s'hagin hagut de confinar. Tothom coincideix que el curs ha anat millor del que es vaticinava.

A més de mantenir escoles obertes tot el curs, també s'ha garantit la presencialitat màxima per a les etapes obligatòries, un èxit que en altres països no s'ha aconseguit. Aquest curs també ha demostrat que els centres no han actuat com a amplificadors dels contagis.


Les xifres

El pic d'incidència a les escoles va ser el 31 d'octubre, durant la segona onada de la pandèmia quan es va arribar aproximandament a un 5% de grups confinats. Va ser el dia amb més grups classe confinats, 3.504 dels 72.000 grups de tot Catalunya. La resta, el 95%, fins i tot en aquest moment delicat de la segona onada, va poder seguir fent classe. En total, aquell dia hi havia 81.920 alumnes confinats i 3.896 docents.

En el 80% dels casos, només hi ha hagut un sol contagi dins el mateix grup; és a dir, que les escoles no van ser amplificadores del virus.


L'èxit del curs més incert

Ha estat un curs dur, intens, per a alguns "ni difícil, ni fàcil, sinó diferent", diu un professor.

Els mestres han qualificat aquest any amb adjectius variats però coincideixen que el més difícil va ser el primer trimestre, ple d'incerteses i amb la por del confinament, però que han sabut "adaptar-se al canvi" i "fer de l'adversitat una oportunitat".

Així, consideren que el més complicat ha estat portar mascaretes perquè limiten l'expressió. També ha costat anar amb compte amb el contacte, però han fet el que és propi a les escoles, aprendre i "donar una lliçó":

"Tant mestres, com alumnes, com famílies, tothom ha posat de la seva part i ens n'hem sortit."

Diversos mestres i alumnes preguntats per TV3 fan balanç del curs de la Covid:

 

 

No només pels mestres ha estat un any dur, per als alumnes tampoc ha estat fàcil. Grups bombolla, confinaments sense contacte amb amics d'altres grups, activitats suspeses, extraescolars limitades, mascaretes, higiene..., però la capacitat d'adaptació dels infants és il·limitada.

El Raül pensava que en un mes ja dominarien els protocols, tot i que després es va adonar que van trigar una mica més:

"En un mes encara no ho teníem del tot, va ser una mica més tard quan ja va ser definitiu que ho sabíem tot."

O pel Gerard, que la mascareta primer li feia nosa: "És una mica rotllo, no pots respirar bé," deia. I ara li sembla que no n'hi ha per tant:

"Doncs a mi ja no em molesta. Ja hi estic molt acostumat i a vegades entro a casa i ni me la trec."


Un equip de TV3 ha fet el seguiment de l'escola Miquel Utrillo de Sitges. Com ho veien en començar al setembre i com han anat evolucionant, fins arribar a final de curs. Com diu l'Enric Canalda, cap d'estudis de l'escola Miquel Utrillo de Sitges:

"Les expectatives que teníem al setembre i el resultat vist ara que ha passat el curs doncs és per estar molt, molt contents."

 


Des del departament d'Educació el balanç és positiu i en un tuit el seu conseller, Josep Gonzàlez Cambray, donava les gràcies a tota la comunitat educativa, famílies, alumnes i també als ajuntaments d'arreu del país, així com "al lideratge del Departament de Salut per fer-ho possible, a Alba Vergès, Marc Ramentol i Josep Maria Argimón". Un èxit col·lectiu que el conseller qualifica d'èxit de país.

ARXIVAT A:
Educació Covid-19
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut