Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

Municipis que lluiten contra Amazon amb el mateix sistema que el gegant online

Toni Canyís Actualitzat

Alguns ajuntaments estan impulsant iniciatives per ajudar el petit comerç local a adaptar-se a la situació que ha creat la pandèmia i poder competir amb les grans plataformes de comerç online com Amazon. És el cas de Sant Quirze del Vallès, que ha creat un sistema de repartiment a domicili per a les botigues del municipi, o de Vila-seca, amb una plataforma en línia en què participen 150 comerços.

A Sant Quirze, el petit comerç disposa, des de principis d'any, d'un servei d'entrega de productes comprats en línia i l'Ajuntament n'assumeix tot el cost. Les botigues reben les comandes i les envien a un centre municipal. Allà, un missatger de la cooperativa que col·labora en el projecte es desplaça fins al comerç per recollir el producte i portar-lo al domicili del client. L'entrega es fa, com a molt tard, l'endemà.

"Volíem acompanyar-los en aquest procés de digitalització i el que volíem és, a través del comprasantquirze.cat -que és la nostra plataforma, el nostre directori virtual de comerços-, començar a abocar tots aquells productes i serveis que ofereixen i ara donar aquest servei afegit", explica la Patty Masip, tècnica de Promoció Econòmica de l'Ajuntament de Sant Quirze del Vallès.

Dos missatgers s'encarreguen de fer arribar els paquets a Sant Quirze del Vallès (CCMA)

 

Ramon Estop, el responsable de la cooperativa La Sàrria, que s'encarrega del repartiment, es pregunta "quina necessitat tenim de rebre en menys de 24 hores un comandament d'una consola, per exemple? Nosaltres donem un servei que, en el fons, no és exactament el d'Amazon. De fet, no tenen per què ni ser competència".

La prova pilot acabarà el 15 d'abril, i a partir d'aleshores, l'Ajuntament la subvencionarà només en part. En aquell moment es farà balanç de la iniciativa. Si el resultat és satisfactori, la cooperativa podria augmentar la plantilla, que ara és de dos missatgers. De moment s'han adherit al programa pilot 26 comerços.

Enric Huguet, copropietari de la papereria DINA4 hi veu avantatges i servituds: "Sempre havíem pensat que era un aparador més, internet, i la pandèmia ens ha demostrat que és el futur, que estem obligats a fer sí o sí venda online. Amb tot, tu tens un servei, el de l'entrega, però la venda online t'obliga a tenir la web molt al dia, perquè si la tens desactualitzada no et serveix de res".

 

"Si tens un dubte, pots anar-hi i que te'l resolguin"

A Vila-seca, al Tarragonès, la ferreteria de Basilio Hervás va començar a fer repartiment a domicili durant el confinament i ara s'han unit a la plataforma de venda en línia Vilamarket, impulsada des de l'Ajuntament de Vila-seca i dirigida a comerciants i hostaleria. El repartiment es fa amb moto elèctrica i el coordina la Fundació Formació i Treball, que dona sortida laboral a persones amb risc d'exclusió social.

El Basilio reconeix que no era partidari d'internet, i afegeix: "Amb el temps que porto és més complicat per a mi, però sí que veig que alguna cosa bona hi ha en això, perquè t'estan mirant en qualsevol moment". Amb aquesta iniciativa, que quan estigui rodada gestionaran directament els comerciants, també volen competir amb les grans plataformes de comerç online.

Juguen amb l'avantatge de la proximitat per poder fer els lliuraments en menys temps. Per un dels promotors de la iniciativa, Carlos Murillo, "va en benefici d'aquests petits comerços que una persona pugui fer una compra i tingui més agilitat amb una plataforma com Vilamarket que amb una gran plataforma. Per tant, sí que pot ser una eina de competència. No en números econòmics, en nombre de comandes, però sí quan, a l'hora de competir, l'agilitat en el servei és una qüestió important".

Emili Vizuete, director d'un màster de Comerç a la Universitat de Barcelona, hi veu altres avantatges competitius: "La proximitat és molt important, perquè el comerç de proximitat té això: l'escalabilitat de poder estar al costat del client i si tens un dubte pots anar-hi i que te'l responguin, que no sigui una persona que és a l'altra banda del món".

"Competim amb gegants i, si no ens adaptem, aquest canvi és impossible de parar-lo. Arribar al teu client costa, no és que sigui gratis, però ho hem de veure com una oportunitat, perquè si no fem res, tenim un problema", assegura Vizuete.

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut