Mòbils
Un 53% dels centres afirmen que ja han regulat l'ús dels mòbils d'alguna manera

Mòbils a l'aula: un 23% dels centres prohibeix utilitzar-los i un 14% fins i tot portar-los

El Consell Escolar obrirà un debat amb centres, alumnes i famílies per arribar a una proposta perquè els centres que ho vulguin tinguin una regulació marc

Maria Fernández Noguera / Sara CañeteActualitzat

A Catalunya, una quarta part de les escoles i instituts no permeten fer servir el mòbil en horari lectiu.

És la principal conclusió d'una enquesta que van fer el Departament d'Educació i el Ministeri durant el primer semestre a totes les escoles i instituts de Catalunya, tant públics com concertats. Unes dades a les quals han tingut accés TV3 i Catalunya Ràdio.

L'enquesta la van respondre el 80% dels 3.500 centres que hi ha a Catalunya. Un 53% afirmen que ja han regulat d'alguna manera l'ús del mòbil i, dins d'aquest grup, hi ha els que l'han prohibit.

Concretament, un 14% del total de centres enquestats diuen que no permeten portar el mòbil al centre i un 23% afirmen que no permeten utilitzar el mòbil sota cap concepte.


Criteris de regulació per als centres abans de finals d'any

Mentrestant, el Consell Escolar, l'organisme de consulta i participació del Departament d'Educació, engegarà de manera imminent un procés participatiu a tot Catalunya per elaborar un document amb recomanacions sobre la regulació dels mòbils als centres educatius abans d'acabar l'any, tal com ha explicat aquest dimecres la consellera Anna Simó al Parlament.

Aquest procés, que es fa per encàrrec del Departament d'Educació, es vehicularà a través dels consells escolars que hi ha arreu de Catalunya.

Així, durant el mes de novembre es faran debats als consells escolars territorials i amb alguns centres. El Consell Escolar de Catalunya també farà sessions específiques amb famílies i alumnes.


Sessió de treball amb pediatres i famílies

En paral·lel a les sessions de debat dels consells escolars, el Departament organitzarà una sessió de treball amb l'àmbit de la pediatria i les principals associacions de famílies, així com les famílies que s'han organitzat arreu de Catalunya a través de WhatsApp i Telegram per mirar d'endarrerir la compra del primer mòbil fins als 16 anys.

Aquest moviment cada cop és més nombrós i ja supera els 8.000 membres, fet que "demostra que hi ha una necessitat real d'ajuda entre famílies i entre escoles per revertir una dinàmica que no ens agrada", tal com defensa Xavier Casanovas, portaveu del grup "Poblenou, adolescència lliure de mòbils".


"No es tracta tant de prohibir com d'educar"

D'entrada, la intenció del departament no és imposar res en un sentit ni en l'altre, sinó establir un marc general per "acompanyar" els centres. "No es tracta tant de prohibir com d'educar", ha remarcat Anna Simó.

I què vol dir educar? Simó ha exposat que no significa només regular els temps d'ús, sinó "donar eines als adolescents i les famílies perquè s'enfrontin amb criteri als continguts que hi poden trobar" i perquè tinguin "relacions sanes a les xarxes".


Qüestionari als participants dels debats

Com a preparació del debat, abans de les sessions que impulsaran els consells escolars territorials, els participants podran respondre un qüestionari perquè indiquin en quin grau estan d'acord amb les següents afirmacions:

  1. Que el Departament d'Educació estableixi un marc general per a la regulació de l'ús dels mòbils.
     
  2. Que la regulació de l'ús dels mòbils la concretin els centres educatius considerant la seva realitat.
     
  3. Que la regulació de l'ús dels mòbils es faci amb la participació dels membres de la comunitat educativa.
     
  4. Que la regulació de l'ús dels mòbils l'aprovi el Consell Escolar de Centre, s'inclogui a la normativa del centre i es publiqui al web del centre educatiu.
     
  5. Quins aspectes claus considereu que ha d'incloure la regulació dels mòbils als centres. Indiqueu de l'1 al 4; 1 (Mínima prioritat) i 4 (Màxima prioritat): Activitats lectives / Espais: biblioteca, passadissos... / Esbarjo / Temps escolars: acollida, menjador, colònies... / Extraescolars / Franges d'edat / Nivells d'ensenyament / Guarda i custòdia dels mòbils.
     
  6. Que els centres educatius defineixin de forma explícita en el seu projecte educatiu l'ús dels mòbils en activitats d'ensenyament i d'aprenentatge.
     
  7. Que el Departament d'Educació doni suport explícit als centres en aquesta regulació a través de l'acompanyament i la supervisió.
     
  8. Considereu que hi ha altres aspectes que han de ser inclosos en la regulació dels mòbils?

De fet, el Consell Escolar ja ha publicat diversos documents en relació amb l'ús del mòbil als centres, els anys 2015, 2019 i 2020, i alerta que cal ensenyar els joves a fer-ne un ús "moderat, crític i productiu".

 

 

ARXIVAT A:
Tecnologia
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut