Menys quantitat i més car: França vol prohibir la reduflació per frenar l'espiral de preus

El ministre d'Economia vol obligar els productors a avisar els consumidors quan mantinguin l'empaquetat i redueixin les quantitats

Enllaç a altres textos de l'autor Isabel Galí, , redactora de la secció d'Internacional de TV3

Isabel Galí i Izard

Corresponsal a París de TV3 i Catalunya Ràdio

@isagali
Actualitzat

És una proposta de la primera ministra Elisabeth Borne de mitjans de setembre:

"Al novembre, la reduflació hauria d'estar prohibida."

Ho deia en una entrevista al diari Le Parisien, després que la polèmica aparegués a les lleixes dels supermercats Carrefour de tot França. 

Des d'aquest setembre, als establiments d'aquest gegant francès de la distribució s'hi veuen uns cartells amb el hashtag en anglès #Shrinkflation. En català i francès es tradueix com a reduflació i és el mètode que s'utilitza en casos d'inflació per amagar-la al client.

A la part de sota dels cartellets hi apareix un missatge que és un dard contra les empreses que el produeixen: "aquest producte --per exemple, una ampolla de Nestea-- té menys litres i el preu posat pel nostre productor ha augmentat."

Cartell en un supermercat Carrefour alertant sobre la reduflació
Cartell en un supermercat Carrefour alertant sobre la reduflació (Isabel Galí)

És una denúncia directa de la distribuïdora francesa a les grans multinacionals de l'alimentació, com Nestlé, Pepsico i Unilever, perquè deixin de fer servir una pràctica que de cara als consumidors és fraudulenta: fer-los pagar més per menys producte. A Carrefour, almenys 26 productes porten aquesta etiqueta especial.

El seu director de comunicació a França, Stefen Bompais, considera que la reduflació com a mínim és una pràctica deshonesta: 

"Quan hi ha industrials que fan reduflació, nosaltres considerem que hi ha una falta d'honestedat envers el consumidor. Els clients se senten enganyats."   

El president del grup Carrefour, Alexandre Bompard, és molt més contundent:

"Aquesta pràctica és inacceptable quan hi ha hiperinflació. Els francesos ho pateixen." 

La jugada de Carrefour, en aquest cas, va més enllà. Per demostrar al client que ells, com a distribuïdors, estan de part seva, afegeixen a sota de tot del cartell: "Ens comprometem a renegociar aquest preu." El preu dels 26 productes que, segons els seus càlculs, són superiors als de fa un any i que, a més, tenen menys gramatge o litratge.

Els supermercats Carrefour s'han omplert de cartells alertant sobre la reduflació d'alguns productes
Els supermercats Carrefour s'han omplert de cartells alertant sobre la reduflació d'alguns productes

Aquestes renegociacions de les quals parla el cartellet s'estan portant a terme aquesta tardor. D'una banda, els distribuïdors, com Carrefour o Intermarché. De l'altra, els industrials. Els distribuïdors denuncien que aquest mètode permet als productors apujar beneficis enmig d'un context d'inflació com l'actual. I que ells, mentrestant, queden malament davant de la clientela

Fent de mediador hi ha el govern, concretament el ministeri d'Economia, que està d'acord en acabar amb aquesta pràctica. Pot semblar un frau però és legal sempre que els productors esmentin que el gramatge o litratge és, efectivament, el que hi ha. Però no tenen l'obligació d'especificar que abans n'hi havia més, i per això es considera que tot plegat pot induir a error en el consumidor.  

El ministre francès d'Economia, Bruno Le Maire, ha avançat algunes de les modificacions que volen incloure en el projecte de llei en què treballa el govern:

"Hi haurà una disposició que obligarà els industrials a fer aparèixer de manera ben visible la reducció de contingut quan mantinguin el mateix empaquetat del producte". 

Al carrer, el debat hi és perquè la inflació i el cost de la vida és objecte d'indignació dels francesos des de fa anys. La Nadine, una senyora d'un barri benestant de París, explicava així el fenomen: 

"Compro panses per al tabule i no us menteixo: abans el paquet estava pràcticament ple i ara està a la meitat. I el preu, el doble. I per tot arreu a les grans superfícies, és gairebé el mateix." 

D'altres estan més indignats, com el Youssef, i ironitzen sobre el tema: 

"D'això, en diuen una inflació amagada, però es veu, o sigui que no està tan amagada com sembla. Malauradament." 

El govern té pressa per tancar l'acord abans d'acabar l'any. Perquè per l'any que ve voldria passar pàgina i no haver de renovar les mesures antiinflació posades en marxa aquest 2023.

Cartells en un supermercat Carrefour avisant que als gelats hi ha menys quantitat de menjar i el preu s'ha encarit
Cartells en un supermercat Carrefour avisant que als gelats hi ha menys quantitat de menjar i el preu s'ha encarit
ARXIVAT A:
Economia de butxacaFrançaIPC
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut