Després de més de 70 anys vestint la selecció federal alemanya, Adidas desapareixerà de la samarreta i serà substituïda per Nike a partir de 2027

Marca i patriotisme: daltabaix a Alemanya pel relleu d'Adidas a la selecció de futbol

El canvi de marca esportiva no és l'única controvèrsia que envolta la Federació Alemanya de Futbol menys de tres mesos abans de l'Eurocopa que es jugarà a casa

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto48

Oriol Serra

Corresponsal a Berlín de TV3 i Catalunya Ràdio

@oriolserra
Actualitzat

El divorci entre la marca Adidas i la Federació Alemanya de futbol (DFB) ha suposat un daltabaix en un país emocionalment reprimit. L'anunci de canviar Adidas per Nike fet per la DFB aquesta setmana ha rebut crítiques de totes les bandes.

El vicecanceller i ministre d'economia, l'ecologista Robert Habeck, lamentava que no s'hagués prioritzat el "patriotisme de la localització industrial".

Pràcticament tots els primers ministres regionals van pronunciar-se al respecte en declaracions a l'agència de notícies alemanya, DPA, aprofitant la seva coincidència durant una sessió al Bundesrat, la cambra territorial alemanya.

L'opinió predominant girava al voltant dels laments pel "trencament d'una tradició". De fet, la qüestió sentimental pesa per damunt de l'econòmica.

Després de més de 70 anys vestint la selecció federal alemanya, coneguda com la "Mannschaft" (l'equip), Adidas desapareixerà de la samarreta dels equips federals a partir del 2027, quan Nike començarà a transferir els 100 milions d'euros anuals acordats.

Ni més ni menys que el doble del que transferia Adidas. Algunes veus, poques, com la de la vicepresidenta per l'equiparació i la diversitat del DFB, Celia Sasic, s'han atrevit a defensar públicament el canvi de patrocinador.

"Ara es podrà donar una empenta al que més necessita el DFB: l'esport amateur, reforçar les infraestructures i donar una empenta al futbol femení", ha dit Sasic. 

La jugadora de la selecció femenina Svenja Huth (DFB)

Tolerar l'empremta nord-americana 

Tot i estar situada al capdamunt de les multinacionals esportives mundialment --per darrere de Nike, això sí--, els 22.000 milions anuals de volum de negoci d'Adidas no han permès que la marca nascuda el 1949 al Herzogenaurach, a Baviera, pugui continuar vestint la Mannschaft.

Els alemanys hauran d'acceptar que la samarreta nacional tindrà una empremta nord-americana. "M'agradaria que el nostre equip nacional pogués portar marques on el dòlar no decideixi com s'han de vestir", va dir el primer ministre de Turíngia, Bodo Ramelow del partit L'Esquerra.

Si el DFB hagués substituït Adidas per Puma, probablement el drama no hauria existit, ja que la marca que actualment vesteix el Girona FC és tan alemanya com Adidas.

De fet, Puma va ser fundada per Adolf Dassler, germà de Rudolf Dassler, fundador d'Adidas i conegut com "Adi". Del sobrenom i de la primera part del cognom va sortir Adidas. Però Puma tampoc té el poder financer de Nike.

La samarreta fúcsia de la "Mannschaft" (EFE/Christopher Neundorf)

L'extrema dreta contra el color de la samarreta

El canvi de marca esportiva no és l'única controvèrsia que envolta la Federació Alemanya de Futbol a menys de tres mesos de l'Eurocopa que es jugarà a casa. La samarreta que la Mannschaft, la selecció, utilitzarà com a visitant també ha provocat debat social.

En aquest cas es tracta d'un debat encara més banal perquè està basat en el disseny de la samarreta i més concretament en el seu color fúcsia.

Es veu que el color ha generat incomoditats entre alguns dels sectors més rancis i reaccionaris de la societat alemanya, començant per la ultradretana Alternativa per Alemanya (AFD).

El tuit d'un dels membres destacats del partit n'és una mostra. La resposta del DFB va ser tan ràpida com creativa.

Un espot publicat a les xarxes amb la participació de la Mannschaft (amb els jugadors del FC Barcelona Marc-André ter Stegen i Ilkay Gündogan inclosos) feia un repàs als tòpics que s'associen a Alemanya primer i després responia irònicament a aquells que consideren que la nova samarreta és "de dones".

 

De fet, una de les jugadores de la selecció federal diu a l'espot que no sembla una samarreta de dones perquè no hi veu pas les 8 Eurocopes guanyades per la selecció femenina estampades al damunt.

L'Eurocopa és a tocar i Alemanya s'haurà de posar les piles si vol tornar a oferir la seva millor cara tan social com futbolísticament. El 2006, durant el Mundial jugat a casa, el país se'n va sortir amb nota amb el seu "Sommermärchen" o conte d'estiu.

 

ARXIVAT A:
Alemanya
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut