Zona de Baixes Emissions de Barcelona, a la ronda litoral
Zona de Baixes Emissions de Barcelona, a la ronda litoral (Europa Press/FAVB)

Les ZBE no avancen: només 3 municipis compleixen i Badalona la vol endarrerir fins al 2027

Segons dades del consistori badaloní l'aplicació de les ZBE podria afectar la meitat dels vehicles de la localitat

RedaccióActualitzat

El govern municipal de Badalona, liderat per Xavier Garcia Albiol, endarrerirà tres anys l'aplicació de la zona de baixes emissions (ZBE). D'aquesta manera, el consistori vol aprovar en el ple d'aquest mes de setembre una moratòria a les restriccions i sancions als vehicles més contaminants.

Albiol justifica la decisió en un comunicat on assegura que ho fan "pensant en tots els veïns de Badalona que resultarien castigats amb l'entrada en vigor de la zona de baixes emissions i que no poden canviar-se el cotxe":

"No podem obligar en la situació actual de crisi econòmica, de l'increment dels preus del cistell de la compra, de l'augment de les hipoteques, que els veïns de Badalona hagin de fer front de manera immediata a una despesa tan important com la compra d'un vehicle."

 

Només ho compleixen 3 municipis

Les ZBE són àrees on es restringeix l'accés i la circulació dels vehicles més contaminants, segons l'etiqueta o distintiu ambiental de cada vehicle, i també depenent dels fenòmens meteorològics que puguin afectar o empitjorar les condicions de qualitat de l'aire. 

En aquest sentit, i d'acord amb la llei 7/2021, del canvi climàtic i la transició energètica, les ZBE haurien de ser una realitat des de principis d'any en municipis de més de 50.000 habitants.

Ara mateix, però, només les apliquen les tres ciutats que ja ho feien: Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat i Sant Cugat del Vallès. Per tant, la gran majoria de localitats, entre elles les capitals Tarragona, Lleida i Girona, i altres municipis molt poblats com Mataró, Reus o Manresa, continuen sense fer-ho.

Només tres municipis catalans compleixen amb l'aplicació de les ZBE, regulades per llei

I n'hi ha, com Badalona, la quarta localitat amb més habitants, que ho endarrereixen. Segons el comunicat del consistori, "en determinades ocasions, les restriccions per circular per les zones de baixes emissions podrien arribar a afectar la meitat dels vehicles de Badalona". 
 

Millorar el transport públic

Albiol creu que calen mesures "per millorar la qualitat de l'aire" i assegura que estan "compromesos amb la sostenibilitat i la salut". Tot i això, ha apuntat que abans de fer peticions a la ciutadania cal que les administracions facin "passes reals en la millora del transport públic".

L'alcalde badaloní ha subratllat la necessitat de prolongar la línia 1 del Metro, ampliar la xarxa del tramvia i transformar o renovar les línies d'autobús per adaptar-les "a la nova realitat de la mobilitat a la ciutat".

 

La ministra acusa Albiol d'anar contra la salut dels veïns

Un missatge que Albiol també ha repetit a la xarxa social X i que la vicepresidenta tercera i ministra per la Transició Ecològica, Teresa Ribera, ha contestat. Ribera assenyala que l'alcalde del PP està "en contra de la llei i de la salut dels seus veïns" i li recorda que per crear la ZBE el consistori ha rebut diners públics:

 

 

ARXIVAT A:
Contaminació
Anar al contingut