L'economia platejada, un negoci en alça dirigit a les persones de més de 55 anys
Es calcula que fins al 2030 el grup d'edat d'entre 55 i 69 anys s'incrementarà un 30%

L'economia platejada, un negoci en alça dirigit a les persones de més de 55 anys

Ja genera més de 9.000 milions d'euros de negoci anuals a Catalunya

Jordi Martinez Pallejà Actualitzat
TEMA:
Empresa

El fet que la gent gran intenti mantenir-se activa i vital ha generat un sector de negoci que s'anomena "silver economy" o "economia platejada", terme encunyat en referència als cabells blancs. Els clients del sector tenen més de 55 anys. Fins als 75 se'ls considera actius i d'aquí endavant, dependents.

L'economia platejada, que ha abordat el programa "Valor afegit"genera més de 9.000 milions d'euros de negoci anuals a Catalunya. Les empreses que hi aposten saben que aquest mercat té futur perquè el nombre de consumidors creix arreu. Fins al 2030 el grup d'edat d'entre 55 i 69 anys s'incrementarà un 30%.

Són uns consumidors que tenen una capacitat de compra potent. Imma Fernández, mànager d'Intel·ligència de Mercat d'ACCIÓ, explica que "disposen d'un estalvi acumulat i unes propietats i un patrimoni que fan que segons les estadístiques el seu poder adquisitiu estigui per sobre de la mitjana de la població".


L'ajut públic, una opció de futur

Però també cal pensar en les pensions més modestes. I és aquí on sorgeix el debat de si el pressupost públic de salut i serveis socials hauria de subvencionar en part certs productes que aporten benestar i salut als sèniors, com un robot dispensador de pastilles per tenir a casa.

El director general d'Ima, empresa que fabrica aquest robot, assegura que "una persona que entra al servei d'urgències d'un hospital li costa a la sanitat pública 200 o 300 euros. Amb el nostre dispensador es podria frenar aquest tipus de despesa i el cost del robot és de 20 euros al mes".


Un sector creixent i divers

Les empreses catalanes del sector donen feina a més de 122.000 persones i facturen més de 9.000 milions d'euros.

Més de la meitat són petites o emergents que diversifiquen la seva activitat en àmbits molt diversos, com la salut, l'alimentació, l'oci i la tecnologia, fins i tot la més avançada.

Els productes catalans per als "silvers" cada cop travessen més les nostres fronteres. Gairebé la meitat de les empreses del sector exporten els seus productes.


Un rellotge intel·ligent només per a gent gran

Seniordomo comercialitza un rellotge intel·ligent connectat amb el mòbil dels familiars de l'usuari. Els avisa en cas de caiguda o si detecta falta d'activitat del pare, la mare, l'avi o l'àvia, als quals té localitzats via GPS.

En aquests casos, l'assistent del dispositiu pregunta a la persona gran amb un avís a través de la pantalla del rellotge. Si l'usuari no respon prement un botó del frontal del rellotge, el sistema truca a la família per alertar-la.  

L'economia platejada compta amb més de 550 companyies a Catalunya. I més de la meitat són empreses petites i emergents com Seniordomo, que hi han vist una escletxa per créixer.

Angel Puertas, director general de la companyia, ho té clar: "Tots tenim Alexas, smartphones i televisions molt macos, però em semblava curiós que la teleassistència estigués basada en tecnologia dels 90. Per això crec que aquest sector és una oportunitat brutal".    

Familyar, una star-tup del Prat de Llobregat, comercialitza un mòbil intel·ligent adaptat a les capacitats de la gent gran: icones grosses, fotos augmentades dels contactes habituals i accés fàcil a trucades, videotrucades i missatgeria instantània.

La pandèmia ha accelerat les vendes del dispositiu, que relleva el clàssic mòbil de tecles grosses i pantalla petita: "Durant el confinament més dur és quan vam tenir el pic de vendes. La gent estava distanciada i no podia visitar la gent gran. Moltes d'aquestes persones, a més, viuen soles" explica Patricia Russo, responsable de producte de Familyar.



Un robot dispensador de pastilles

La robòtica també comença a adaptar-se a certes rutines de persones grans com la dispensació de medicaments a casa.

El Ramon Vidal rep de la farmàcia un dispositiu carregat amb la medicació de la seva dona per a tota la setmana. El col·loca dins d'un robot que l'avisa amb un senyal sonor quan toca la dosi indicada pel metge.

A més, el metge o els familiars poden controlar a través d'una aplicació si les pastilles es prenen de manera correcta.

Aquest robot dispensador el fabrica IMA, una empresa emergent de Barcelona.

Per crear-lo es van basar en experiències familiars i també en una dada preocupant: les morts de milers de persones a la Unió Europea per la ingesta incorrecta de medicament: "Estem parlant de més de 120.000 morts anuals per prendre malament la medicació que es podrien evitar. Per fer-nos-en una idea això és deu vegades els morts en accidents de trànsit", diu Roger Guasch, director general d'IMA.

El robot no té preu de venda, sinó de subscripció mensual: 20 euros. Els paguen tant l'usuari com la farmàcia col·laboradora que subministra la medicació, els dos clients de l'empresa.  

La bona marxa del negoci ha permès ampliar la plantilla de 6 a 20 treballadors. De moment IMA exporta el robot a França, als Països Baixos i a Estònia, i aviat espera ampliar el seu radi d'acció a mercats com el britànic.

ARXIVAT A:
Salut Empresa
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut