L'autovia 10 de la droga i l'intercanvi d'haixix per cocaïna entre el Marroc i el Brasil 

S'ha consolidat l'arribada de coca al sud d'Espanya amb narcollanxes 

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto48

Fàtima Llambrich

Periodista de TV3. Crònica judicial i policial

@fatimallambrich
Actualitzat

De l'Àfrica en deien el magatzem de la cocaïna i ara que la producció d'aquesta droga ha augmentat considerablement als països d'Amèrica del Sud, l'Àfrica torna a ser un actiu en la ruta del comerç de la coca. S'ha reactivat, alerta la Policia Nacional, l'anomenada Autovia 10, és la drecera per mar que enllaça els ports del Brasil amb els del golf de Guinea.

Les embarcacions, velers o pesquers, tarden deu dies en creuar l'Atlàntic i transportar la droga d'una costa a l'altra. Després, esta cocaïna es distribueix per Líbia o també per l'est d'Europa.
 

La ruta inversa de l'haixix

Els dos continents, però, tenen altres enllaços. Els narcotraficants del Marroc --on es produeix l'haixix que es consumeix a Europa--, han aconseguit un nou mercat i ara introdueixen l'haixix a Amèrica del Sud, principalment al Brasil.

Els cossos policials ho anomenen la ruta inversa perquè fan intercanvi d'haixix per cocaïna, a quilo per quilo o a dos quilos d'haixix per un de cocaïna.

Això s'explica per la gran quantitat d'estoc de coca que hi ha als mercats llatinoamericans i per la consegüent baixada del preu d'aquesta droga. 

 

Entrada de cocaïna amb narcollanxes

A la costa oest africana, entre el sud de les illes Canàries i el nord de la costa de Cap Verd, les narcollanxes que operen al sud d'Espanya van a recollir la cocaïna en pesquers o velers que els esperen a alta mar, segons la Guàrdia Civil.

I és així com entren en narcollanxes 4.000 quilos de cocaïna d'un sol cop per les costes de Huelva i la desembocadura del Guadalquivir. 

Als Estats Units, que ha pujat el consum de fentanil, ja no hi ha tanta demanda de cocaïna, explica Vigilància Duanera, i això porta a derivar part d'aquesta mercaderia cap a Europa on el fentanil, de moment, no consta que tingui mercat.

Els Mossos d'Esquadra alerten de les conseqüències que pot tenir aquests canvis que s'han detectat en la producció, distribució i baixada del preu de la cocaïna. Conseqüències com un augment de la violència que no es podran valorar fins d'aquí a un temps. 


Espanya duplica les tones de coca decomissades

Espanya ha decomissat unes cent tones de cocaïna el 2023. Tot i que la xifra oficial encara no s'ha donat a conèixer, els cossos policials coincideixen que estarà sobre les cent tones i això vol dir pràcticament duplicar els decomisos del 2023.

 

El port d'Anvers a Bèlgica és per on entra més cocaïna d'Europa (116 tones), però la pujada en l'últim any no ha estat significativa; com tampoc ho ha sigut la de Rotterdam, als Països Baixos. L'any passat Rotterdam va incrementar un 40% l'escaneig dels contenidors de mercaderies que li arriben al port.

ARXIVAT A:
NarcotràficDrogues
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut