Una quarta part dels visitants del darrer Mobile World Congress van ser dones (ACN/Jordi Borràs) (

La poca presència femenina en l'economia digital eternitza el biaix de gènere

La visió masculina predomina en el present de la digitalització, com ha quedat clar al MWC, i pot suposar un risc d'augment de la desigualtat

La digitalització accelerada de l'economia pot ser una regressió pel que fa a la igualtat d'oportunitats entre dones i homes. A Espanya hi ha 156.000 dones amb formació en tecnologies de la informació, segons Eurostat, que representen només una cinquena part del total d'aquesta força laboral.

Un dels llocs on més clarament es poden veure aquests problemes és el Mobile World Congress, que es va celebrar a Barcelona la setmana passada.

Més de 67.000 homes van assistir al congrés, mentre que les dones es van quedar en 22.000 participants, una quarta part del total. La visió masculina, doncs, predomina en el present de la digitalització de l'economia i pot suposar un nou risc d'augment de la desigualtat de gènere.

Mayo Fuster és economista i directora del grup de recerca Dimmons de la Universitat Oberta de Catalunya: 

"Aquest model de digitalització i les pràctiques de la indústria que es poden veure al Mobile o les polítiques públiques que incorporen poc la perspectiva de gènere estan comportant un retrocés de la igualtat. Això es pot veure en la composició dels professionals que desenvolupen els algoritmes que reprodueixen estereotips."

Fuster és també una de les organitzadores del proper Congrés d'economia feminista que es farà a Barcelona la setmana que ve i que dedicarà especial atenció a la lectura feminista de l'economia digital.

Una enquesta realitzada entre 400 dones tecnòlogues per l'organització Digital FEMS revela nous motius de preocupació. El 78% de les dones se senten capaces d'afrontar reptes tecnològics complexos, però el 47% diu que no ha rebut prou suport de la seva empresa per preparar-se.

El 56% de les enquestades diu que no hi ha cap responsable d'igualtat a la seva empresa i la mateixa proporció afirma que no han tingut les mateixes oportunitats que els homes.

Alternatives feministes

Des de l'economia feminista no només es limiten a criticar la realitat, també es plantegen alternatives, com la d'Intermedia Job. Una plataforma digital de cerca de feina que es basa no pas en el currículum, sinó en les competències. Unes competències que inclouen les que s'aprenen a la vida personal i familiar, en les quals les dones són especialment fortes.

Encarna Serrano és la directora de la Fundació Intermedia, que es dedica a la inserció de persones en situació de vulnerabilitat. Serrano explica com és la plataforma que han dissenyat:

"L'empresa descriu l'oferta en funció de la titulació i l'experiència que és necessària, però sobretot posa el focus en les competències, els coneixements i les habilitats que són necessàries per fer aquesta feina. En paral·lel, les persones que estan buscant feina opten a la plataforma i fan una autoavaluació del seu nivell de competències."

Una vintena d'empreses de l'economia social fan servir Intermedia Job per trobar personal. Les responsables del servei volen estendre l'oferta a la resta de sectors econòmics aquest any i fer créixer el seu model alternatiu.

 

ARXIVAT A:
Economia de butxacaDrets humansIgualtat de gènereTecnologiaDrets laborals
Anar al contingut