Logotips d'Apple i Amazon
Logotips d'Apple i Amazon

La CNMC multa Apple i Amazon amb 194 milions d'euros per restringir la competència

Segons recull l'expedient, a la pràctica es van deixar fora de joc el 90% dels revenedors que utilitzaven la web d'Amazon a Espanya

RedaccióActualitzat

La Comissió de la Competència (CNMC) ha multat amb 194 milions d'euros Apple i Amazon per posar-se d'acord i perjudicar l'activitat comercial d'altres empreses a Espanya. Segons el regulador, les dues empreses van incloure en els seus contractes tot de clàusules que limitaven el nombre de revenedors que podien comercialitzar productes d'Apple a la plataforma d'Amazon.

També van limitar-hi la publicitat, de manera que restringien encara més les possibilitats de la competència. La CNMC creu que això va significar, a la pràctica, una pujada de preus, i imposarà a Apple una multa de 143 milions d'euros, i de 50 milions a Amazon. 

 

El 90% dels revenedors, exclosos

Segons la CNMC, l'octubre del 2018 les dues companyies van firmar dos contractes per actualitzar les condicions d'Amazon com a distribuïdor autoritzat d'Apple. En aquests contractes s'haurien inclòs "clàusules restrictives per a la competència" que afectaven la venda per internet dels productes de la multinacional nord-americana.

 

El resultat: preus amunt

Segons recull l'expedient, això va deixar fora de joc, a la pràctica, el 90% dels revenedors que utilitzaven la web d'Amazon a Espanya. D'aquesta manera, els venedors no autoritzats per Apple "van perdre un canal de vendes important". Unes pràctiques que van perjudicar aquestes empreses, però també els consumidors, perquè la CNMC va detectar "un increment de preus" en els productes d'Apple que es compraven a través d'Amazon. I això perquè els revenedors no autoritzats per Apple eren els que "exercien més pressió competitiva" i, per tant, contribuïen a reduir preus.

En una cerca per "Apple iPhone" només es mostraven resultats vinculats a Apple (CNMC)
En una cerca per "Samsung Galaxy" apareixien resultats d'altres companyies (CNMC)

Pacte també per la publicitat

La CNMC també s'ha fixat en les clàusules que limitaven la possibilitat que altres marques competidores d'Apple compressin espai publicitari quan els consumidors feien cerques de productes de la companyia nord-americana. Això ajudava a "reduir la pressió competitiva".

La nota de la CNMC posa unes captures com a exemple, per mostrar la diferència quan es busca "Apple iPhone" o bé "Samsung Galaxy s22". En el primer cas, només apareixien productes Apple, en l'altre, també es mostraven productes de la competència.

ARXIVAT A:
AppleAmazon
Anar al contingut