El coronavirus provoca la caiguda més gran del preu del petroli des del 1991
Caiguda notable del preu del petroli que després s'ha anat moderant

La caiguda més gran del preu del petroli des del 1991, arran del coronavirus

El preu del cru ha arribat a desplomar-se més d'un 31% però després s'ha anat moderant fins a situar-se al voltant del 20%

RedaccióActualitzat

Els efectes econòmics del coronavirus continuen sacsejant les borses. I també afecta el preu del petroli, que no para de desplomar-se. En l'arrencada del dilluns als mercats asiàtics ha caigut un 31,6%, una sotragada que no es veia des que l'any 1991 els Estats Units van iniciar l'anomenada tempesta del desert per alliberar Kuwait de la invasió iraquiana.

La caiguda, però, s'ha anat moderant, fins a situar-se al voltant del 20%. Això situa el preu del barril de Brent, el de referència a Europa, en 34 dòlars, el nivell més baix des del 2016.

Tot plegat passa per la frenada de la demanda derivada de les mesures preventives per combatre el coronavirus. També ho ha ocasionat l'enfrontament entre Rússia i l'Aràbia Saudita, que es va evidenciar en el fracàs de la reunió de l'Organització de Països Exportadors de Petroli (OPEP) divendres passat, que pretenia retallar la producció amb l'objectiu de contenir els preus. La negativa de Rússia ja va fer que els preus caiguessin divendres, i aquesta matinada, amb l'obertura dels mercats asiàtics, ha continuat la caiguda.

El preu actual de 34 dòlars és la meitat del que tenia el barril de Brent a l'inici d'aquest any i similar al que tenia el 2008, després que esclatés la crisi financera.

Els mercats asiàtics no aixequen el cap (Reuters/Edgard Garrido)


Les borses continuen baixant

Les borses europees han obert totes en vermell en una jornada de fortes pèrdues generalitzades. La vicepresidenta del govern espanyol, Carmen Calvo, s'ha mostrat preocupada pels efectes de la crisi del coronavirus en l'evolució del PIB espanyol.

"És evident que aquesta situació s'allarga, que som un país que té una part molt important del seu PIB en el turisme, interior i el que ens ve de fora. Això s'allarga i comença a haver-hi ja situacions de dany econòmic"


Les borses del Golf Pèrsic s'han enfonsat. L'índex principal de Kuwait ha arribat al 9,5%, I als Emirats Àrabs Units, els efectes negatius del coronavirus també s'han deixat sentir a Dubai (9%) i a Abu Dhabi (7,1%).

Al Japó, l'índex Nikkei ha caigut un 5%. Ha començat amb pèrdues i ha arribat a baixar fins a un 6,15%, abans de retallar determinades pèrdues.

Precisament al Japó, aquest dilluns han començat noves restriccions a l'entrada de viatgers procedents de la Xina i Corea del Sud, amb l'objectiu de contenir la propagació del coronavirus. Fins a finals de mes, totes les persones que arribin al territori nipó des d'aquests dos països veïns hauran de sotmetre's a una quarantena de dues setmanes.

La crisi també afecta negativament el transport aeri. Els avions han perdut bona part del passatge però sovint continuen volant buits. Els contractes entre les companyies aèries i els aeroports estableixen l'obligació de programar el 80% dels vols pactats. Per no perdre el contracte, les companyies mantenen els vols previstos encara que vagin buits, sense cap passatger. De manera que es treballa i es crema combustible per a res.

ARXIVAT A:
Coronavirus
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut