Joguines contra el sexisme: "Ni rosa ni blau, qui ens separi és un babau"
Diverses campanyes de sensibilització reflexionen sobre els estereotips sexistes que es transmeten als infants a través del joc
Joguines contra el sexisme: "Ni rosa ni blau, qui ens separi és un babau"

Joguines contra el sexisme: "Ni rosa ni blau, qui ens separi és un babau"

Diverses campanyes de sensibilització reflexionen sobre els estereotips sexistes que es transmeten als infants a través del joc

Laura Bernis Actualitzat
TEMA:
Menors
La revolució de les joguines
La revolució de les joguines

Cada cop són més els senyals que ens recorden que s'apropen les festes de Nadal. Un dels més significatius és l'augment d'anuncis de joguines. A principis d'aquest any, el Consell de l'Audiovisual de Catalunya feia saltar les alarmes amb un informe que constatava que, per primer cop des del 2012, havia augmentat el nombre d'estereotips de gènere en els anuncis de joguines.

Davant aquest fet, nombroses organitzacions, institucions i, fins i tot, escoles han intentat aportar el seu gra d'arena per fer girar la balança, just ara que iniciem les compres nadalenques.


"Ni rosa ni blau, qui ens separi és un babau!"

Una de les campanyes que s'han fet més virals, per sorpresa dels seus creadors, és la de l'escola pública Fructuós Gelabert de Barcelona. Sota el lema "Amb les joguines no s'hi juga", vol fer reflexionar sobre els estereotips de gènere a l'hora d'escollir les joguines dels infants.

 

 

Des de la comissió de gènere de l'escola han elaborat tres vídeos, titulats "La revolució de les joguines", on es veu com les joguines s'organitzen i es manifesten per reclamar els seus drets, que estan tenint molt d'èxit a les xarxes. Algunes de les frases en clau d'humor que apareixen a les seves pancartes són "Tots som cuineta" o "Ni rosa ni blau, qui ens separi és un babau!".

Tal com explica Júlia Humet, mare de l'escola Fructuós Gelabert i membre de la comissió de gènere, al programa de Catalunya Ràdio 'Popap', buscaven fer una "campanya impactant" que pogués anar adreçada "tant als alumnes com a les mares, els pares i tota la comunitat educativa".

"Vam pensar que era un bon tema perquè podia tenir diferents lectures, diferents registres, i que ens ajudava a reflexionar a les famílies o treballar-ho a l'escola, fins i tot."


"Quan ballo, tinc superpoders"

Des de les institucions, l'Institut Català de les Dones ha posat en marxa aquest divendres la campanya de sensibilització #Trenquemestereotips, per a impulsar la superació dels estereotips de gènere que es transmeten als infants a través del temps de joc i les joguines.

 

Han presentat quatre cartells amb eslògans i imatges diferents: "Faig màgia amb la pilota de rugbi", "Faig volar l'estel per sobre el campament", "Condueixo per paisatges fantàstics" i "Quan ballo, tinc superpoders". Imatges que fàcilment s'identifiquen amb un estereotip de gènere i que esperen "deconstruir", per superar els estereotips sexistes que condicionen les criatures a uns determinats jocs, ja que tothom ha de poder desenvolupar la tendresa, la valentia, la sensibilitat, la iniciativa o la fortalesa.

 

Diversos ajuntaments també han fet les seves campanyes. El de Barcelona, per exemple, vol un any més fomentar el regal de jocs i joguines que no estereotipin els nens i les nenes amb la campanya "Les joguines no tenen sexe. Tothom hi pot jugar"; el d'Artés proposa una recollida de joguines recordant que no han de ser ni sexistes ni violentes i el de Cunit, en canvi, anima les famílies a formar part d'un taller de construcció de joguines no sexistes.

 

Catàlegs menys sexistes i més inclusius

La cadena de joguines Toy Planet ha publicat el seu catàleg amb una aposta, un any més, per trencar els estereotips sexistes. Volen mantenir-se en la comunicació no sexista i ho fan ordenant les pàgines per etapa de joc, independentment del sexe dels infants. També han fet els textos més accessibles, gràcies a la lectura fàcil i, a més a més, han donat visibilitat a nens amb síndrome de Down, perquè, com diuen a la seva campanya, "Aquest Nadal juguem tots".

 

Seguint la mateixa línia, la cooperativa Abacus ha llençat el seu catàleg amb una campanya centrada amb el joc com a eina de transformació de la societat. Donen veu a diferents nens i nenes de totes les edats sota el lema "Deixeu-nos jugar a canviar el món!".

ARXIVAT A:
Menors Igualtat de gènere Nadal
Anar al contingut