Google, d'un petit garatge a la principal empresa de publicitat digital del món

25 després de la creació de la companyia per Sergey Brin i Larry Page, Google és la principal empresa de publicitat digital del món

Laia De la Riva MitjansActualitzat

El que va començar sent un cercador d'informació a internet s'ha acabat convertint en la principal empresa de publicitat digital. L'any passat la matriu de Google, Alphabet, va tenir uns beneficis de 283.000 M$, dels quals el 80% provenen de la publicitat. Però no ha perdut mai el seu domini com a cercador i, de fet, el 90% de les recerques mundials es fan a través de Google.

La seva història arrenca a la Universitat de Stanford, a Califòrnia. Allà, dos estudiants van idear un sistema per buscar informació a la xarxa usant la tecnologia. La història de Sergey Brin i Larry Page és clàssica a Silicon Valley, de Stanford a un garatge i, finalment, la creació d'una empresa dominant.

Una de les seus principals de la companyia, a Nova York (Reuters/Shannon Stapleton)


L'algoritme: bàsic per convertir-se en líders

Al cap de pocs anys de néixer, ja feien ombra a altres cercadors de l'època com el de Yahoo o el d'AOL, com explica el professor emèrit de la universitat de Berkeley Paul Duguid: "Yahoo era, en realitat, el motor de cerca dominant abans que apareguessin, però encara usaven sistemes molt convencionals per organitzar la informació que buscaven".

"Tenien gent asseguda com si fossin una mena de bibliotecaris desxifrant a quina categoria pertanyia la informació. I Google, d'alguna manera, va dir 'podem eliminar tot això, i ho podem fer mitjançant un algoritme'."

Gran agència de publicitat global

Després arribaria la sortida a borsa, el 2004, però per alguns experts el canvi més significatiu a escala empresarial va ser el 2007, quan Google va comprar una empresa de publicitat. Amb el temps s'acabaria convertint en la principal companyia de publicitat digital del món.

El periodista especialitzat en tecnologia Albert Cuesta explica que, inicialment, el que feia era "vendre anuncis a empreses que tinguessin relació amb la cerca que tu havies fet".

"Això, però, va anar creixent i en aquests moments Google et ven no només publicitat en els seus propis productes i serveis a les cerques web, als mapes de Google Maps, a Gmail, sinó que també gestiona publicitat per a moltes altres webs."

Oficines de Google a prop de la seu central de la companyia, a Califòrnia (Reuters/Paresh Dave)

Cuesta afegeix que tant Google com Meta són grans xucladors de dades mitjançant la informació que nosaltres els donem.

"La diferència entre una i l'altra és que els serveis que m'ofereix Google a canvi de les meves dades personals jo crec que tenen molt de valor."

Entre aquest valor, Cuesta cita que, per exemple, "es pot accedir pràcticament a tot el coneixement publicat avui en dia, o ens guia amb els mapes de la manera més eficient possible".

El que els permet ser molt eficients en aquest àmbit és la informació que obtenen dels seus usuaris quan utilitzen els seus serveis, ja sigui el cercador, els mapes i navegadors o el correu, entre molts d'altres.


Projectes fallits i problemes amb la justícia

Però també hi ha hagut moments menys exitosos. Han hagut de retirar alguns projectes que no han tingut l'èxit que esperaven, com ara les Google Glass, o els ha estat impossible fer ombra a Facebook en el camp de les xarxes socials. O els judicis i multes per monopoli acusats d'abusar de la seva posició dominant en el mercat publicitari.

 

ARXIVAT A:
GoogleTecnologiaEmpresa
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut