El ministre d'Educació i Joventut de França, Gabriel Attal, en una visita a un institut el Dia contra el Bullying, el 9 de novembre a París (Reuters)

França separarà els alumnes per nivells després de baixar gairebé tant com Catalunya a PISA

El ministre francès d'Educació també vol adoptar el mètode de matemàtiques de Singapur i tornar als professors la potestat de fer repetir curs

Josep Maria Camps Collet / AgènciesActualitzat

Els resultats de l'informe PISA de l'OCDE sobre el nivell educatiu fet públic aquest dimarts han caigut com una galleda d'aigua freda a molts països europeus, on hi ha hagut una davallada generalitzada, i alguns governs ja han reaccionat.

És el cas de França, on el ministre d'Educació, Gabriel Attal, ha anunciat canvis considerables en el sistema educatiu per fer pujar el nivell, amb un pla que ha anomenat "xoc de coneixements".

Les mesures més importants són: dividir els estudiants dels cursos en tres nivells diferents, implantar el mètode de matemàtiques de Singapur i crear un examen nou de matemàtiques per entrar al batxillerat.


Repetir curs, "una oportunitat", no "una vergonya"

També prendre als pares i tornar als professors la potestat de decidir quan un alumne ha de repetir curs, una opció que ha dit que no és "una vergonya" sinó "una oportunitat", i que no fer-ho és "maltractament":

"Fer passar de curs un alumne que no té el nivell no l'ajuda, és maltractament. Repetir curs ja no s'ha de veure com una sanció o una vergonya, s'ha de veure pel que és: una oportunitat addicional per tenir èxit i compensar les mancances."

El ministre d'Educació i Joventut de França, Gabriel Attal, fa un mes a París (Reuters)

Són mesures que el ministeri d'Attal ha treballat els dos últims mesos, després de rebre els resultats de proves pròpies que també eren negatius, i ha escollit per presentar-les el mateix dia que s'ha fet públic l'informe PISA.


"Recuperar l'exigència a tots els nivells"

Primer ha enviat un correu a tots els docents del país, en el que els ha dit que vol "recuperar l'exigència a tots els nivells", i després ha presentat les mesures en una roda de premsa en la qual ha afirmat que vol canviar allò que no funciona:

"Aquest xoc de coneixements i aquest discurs de la veritat els dec als francesos, ho dec a tots els nostres conciutadans que confien en l'Escola per a l'èxit dels seus fills, ho dec a tots aquells que volen que la pedagogia capgiri la sociologia i repti els pronòstics."


Tres nivells per curs i aplicar el "mètode de Singapur"

Sobre separar els alumnes en nivells diferents, ha dit que es començarà el curs que ve amb els equivalents francesos de sisè de primària i primer d'ESO, i que s'anirà ampliant en anys posteriors.

Es farà un test als alumnes a principis de curs per decidir-ho, els del nivell més baix estaran en classes d'un màxim de 15, i tindran un programa adaptat amb més hores de francès i de matemàtiques.

Segons Attal, per assumir-ho es contractarà professorat nou de francès i de matemàtiques. El ministre també ha destacat que vol prestigiar la professió reformant la formació i també les condicions de treball.

Pel que fa a matemàtiques, Attal aposta per implantar a primària l'anomenat "mètode de Singapur", país que lidera les qualificacions de PISA en aquesta àrea, avançant l'aprenentatge de les fraccions i els decimals.

Els resultats de PISA 2022 a França mostren una davallada molt similar a la de Catalunya respecte al 2018: 21 punts en matemàtiques, 474 punts en total, i 19 en comprensió lectora, 476 punts.

Evitarà o empitjorarà la segregació de l'alumnat?

El pla del ministre Attal ha rebut crítiques generalitzades de l'oposició i els sindicats: Arthur Delaporte, portaveu del partit socialista, considera que "es basa en la ideologia rància de la dreta conservadora":

"Què proposa el ministre? Els grups de nivell produeixen desigualtat i la repetició de curs afavoreix l'exclusió."

Roger Chudeau, portaveu de Reagrupament Nacional, el partit d'extrema dreta liderat per Marine Le Pen, ha ironitzat afirmant que Attal ha agafat mesures del seu programa educatiu, i ha qualificat l'anunci d'"operació mediàtica".

El sindicat de docents Unsa ha identificat "una olor de nostàlgia" en el pla d'Attal, amb mesures que reforçaran encara més "la classificació dels alumnes" en grups segregats:

"Sense dubte evita reconèixer l'autèntic malestar als centres educatius d'ara, és a dir, la cruel manca de diversitat social."

 

 

ARXIVAT A:
Educació França
Anar al contingut