Educació considera que el problema és estructural i que cal pensar mesures per atraure nou professorat (iStock)

Falten professors: Educació es planteja flexibilitzar els requisits per fer de substitut

L'entrada de milers de docents per reduir una hora lectiva al professorat explica en part un problema que afecta especialment les filologies i àmbits tècnics

RedaccióActualitzat

Falten professors substituts als instituts de Catalunya. Les borses de treball s'han buidat perquè han calgut 3.500 docents per reduir una hora lectiva al professorat i, ara, quan els necessiten, els instituts tenen moltes dificultats per trobar substituts.

Educació reconeix que és un problema i diu que calen mesures a llarg termini per resoldre'l. Per al conseller Josep Gonzàlez-Cambray, es tracta d'una qüestió estructural que "està passant als Països Baixos, a França, al Japó, a Anglaterra, als Estats Units."

"No és un tema operatiu del Departament d'Educació; nosaltres fem nomenaments cada dia. És un tema estructural de país, ja ens hi hem estat trobant els darrers anys, que tenim problemes a l'hora de cobrir les substitucions perquè no hi ha especialistes", ha afirmat aquest dijous el conseller, que ha assenyalat que on hi ha més problemes és en les filologies i alguns àmbits tècnics.

Per això, diu Cambray, calen mesures a llarg termini per fomentar vocacions. Tot i això, ha afirmat que la situació aquest any "no és diferent" ni "pitjor" que la de cursos anteriors i també ha atribuït la falta de docents a l'"efecte estacional", amb "baixes de curta durada a causa de malalties com la grip".

Gonzàlez-Cambray ha assegurat que no descarten cap opció per mirar de resoldre el problema (Europa Press)

Segons el conseller, a la borsa de substitucions hi ha "més de 31.000 mestres", però "hi ha problemes per cobrir algunes especialitats" i per això cal "anar ajustant mesures esglaonades a mitjà i curt termini". "Ho estem estudiant i no descartem prendre cap decisió", ha dit.

Des d'Educació asseguren que busquen la forma d'accelerar les substitucions, agilitzant els tràmits i flexibilitzant els criteris per accedir a la borsa.

Entre les possibilitats que es podrien activar hi ha obrir l'accés a la borsa a titulats que encara no hagin acabat el màster de professorat de secundària.


Pedaços d'urgència

Mentre no arriba una solució, però, són molts els instituts que no saben com fer-s'ho. Fa uns dies, les famílies d'un institut de Cervera van recórrer a un exalumne per suplir la falta de substitut de matemàtiques.

Una contractació no prevista en la normativa que, finalment, el departament no ha permès. Joan Albert Cuadrat, que és responsable de l'AFA de l'Institut Antoni Torroja, demana una solució:

"Reconeixem que és una contractació imperfecta, però era l'opció més ràpida amb la situació en què estem que és a quinze dies d'uns trimestrals i a quatre mesos de la selectivitat. Som conscients que aquesta no és la funció de l'AFA, som conscients que la solució no és perfecta, però necessitem una solució."

TV3 ha conegut aquest cas i el d'altres institut que estan en una situació semblant, com el de Badia del Vallès, on una classe de segon de batxillerat fa més de dos mesos que no té professor de física, i ara el cap d'estudis dedica part de les seves hores de coordinació a fer les suplències que el departament no pot cobrir:

 

ARXIVAT A:
Educació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut