Actualment, la principal estació de tren de la capital catalana es diu Barcelona-Sants
Actualment, la principal estació de tren de la capital catalana es diu Barcelona-Sants
Catalunya migdia

Estació de Sants-Montserrat Caballé? Una altra polèmica política per un canvi de nom

La proposta del PP, aprovada al Congrés dels Diputats amb el vot de Vox, no ha comptat amb el suport de cap altre partit i la seva aplicació ara dependrà del govern espanyol

Redacció/AgènciesActualitzat

La comissió de transports del Congrés dels Diputats ha aprovat, aquest dimarts, una proposició no de llei del PP que insta el govern espanyol a rebatejar l'estació de Sants amb el nom de la soprano Montserrat Caballé. Es tracta d'una proposta del Partit Popular que ha tirat endavant amb els vots de Vox.

El text, que recorda que Caballé "va ser una de les millors sopranos de la història i una de les persones que ha divulgat el nom de Barcelona pel món amb més talent i força", també aprofita per criticar el procés independentista.

"Ara que Barcelona està tan seriosament necessitada d'un nou impuls i que s'imposa com una tasca col·lectiva urgent combatre la decadència generada per anys d'abstracció separatista, el canvi de nom de l'estació de Sants [...] és un compromís amb una determinada visió de Barcelona i de Catalunya: cosmopolita, tolerant, lluminosa i oberta al món", diu la proposició aprovada.


Un canvi amb poc consens

Més enllà de PP i Vox, cap altra formació ha donat suport a la proposta. ERC hi ha votat en contra i la resta de grups s'han abstingut.

El PSOE creu que s'hauria pogut vehicular aquesta proposta per altres vies, mentre Junts no hi està d'acord "ni en el fons ni en la forma" i demana que, abans d'impulsar canvis de nom, es prioritzi complir les inversions.

15 anys de l'AVE Barcelona-Madrid: molt bé el servei, però no tant el preu
La proposta subratlla que Caballé ha "divulgat el nom de Barcelona" arreu del món (ACN/Marta Vidal)

Els Comuns, per la seva banda, acusen els populars d'"instrumentalitzar" la figura de Caballé per contraposar-la a la seva visió política, a més de recordar que, en els seus últims anys, la imatge de la soprano va quedar "tacada" per casos d'evasió fiscal.

Ara, el govern espanyol tindrà l'última paraula.


Altres infraestructures rebatejades

Abans del de l'estació de Sants, altres canvis de nom de grans infraestructures espanyoles també han generat certa polèmica. És el cas, per exemple, del rebateig de l'estació de Madrid Atocha amb el nom de l'escriptora Almudena Grandes, aprovat l'any 2022 pel govern de coalició en una aposta per atorgar noms de dones a aquestes instal·lacions amb l'objectiu de donar-los més visibilitat.

En aquella ocasió, la presidenta madrilenya, Isabel Díaz Ayuso, va criticar la mesura dient que "la verge d'Atocha ja era una dona".

Des del 2023, l'estació d'Atocha de Madrid incorpora el nom d'Almudena Grandes
Des del 2023 l'estació d'Atocha de Madrid incorpora el nom d'Almudena Grandes (Marta Fernández / Europa Press)

També a la capital, l'altra gran estació de la ciutat va passar a dir-se, l'any 2020, Madrid-Chamartín-Clara Campoamor. Una decisió presa pel govern de Pedro Sánchez per commemorar els 90 anys del sufragi femení a Espanya, que Campoamor va impulsar. Altres estacions ferroviàries recentment rebatejades són les de Burgos-Rosa Manzano, Segòvia-Guiomar o Màlaga-María Zambrano.

A Barcelona, l'exemple més recent és el de l'aeroport del Prat, que, des de l'any 2019, també duu el nom de l'expresident de la Generalitat Josep Tarradellas, buscant la sintonia amb el camí iniciat pel de Madrid-Barajas amb l'expresident espanyol Adolfo Suárez.

L'aleshores ministre de Foment, el socialista José Luis Ábalos, va justificar la decisió dient que calia recordar "l'esperit" de Tarradellas, Suárez i els seus contemporanis, tot afirmant que "si ells van ser capaços" de "no cedir a les pressions maximalistes" i de "fomentar el diàleg", la generació política actual està "moralment obligada" a seguir el seu exemple.

L'aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat, aquest dijous
El govern espanyol va decidir rebatejar l'aeroport del Prat amb el nom de Josep Tarradellas (Europa Press/Aena)

Com en el cas de l'estació de Sants, el canvi de nom de l'aeroport tampoc no va ser consensuat amb la Generalitat.


Estació en transformació

En paral·lel al canvi de nom aprovat al Congrés, el Consell de Ministres ha autoritzat licitar les obres de la primera fase de reforma de l'estació de Sants, amb un valor de 176 milions d'euros, que ampliaran l'espai per als viatgers i reordenaran la mobilitat.

El primer projecte farà créixer l'estació un 30% per la banda de la plaça dels Països Catalans, amb una nova sala d'embarcament per a l'alta velocitat i un nou accés des de la plaça al vestíbul de Rodalies. La plaça també es rehabilitarà respectant el disseny original. S'hi prioritzarà l'ús per als vianants i hi haurà noves àrees per a bicicletes i patinets. Es pot veure una recreació de com quedarà en aquest vídeo divulgat pel ministeri:


La ministra portaveu del govern espanyol, Pilar Alegría, ha posat en valor aquesta mesura.

"Inversions com la de l'estació de Sants són decisions que milloren la qualitat de vida dels catalans."


L'actuació global per remodelar l'estació de Sants tindrà una inversió total de 410 milions. A banda de fer-la més gran, també es milloraran l'accessibilitat, els espais públics i la connexió amb altres mitjans de transport.

ARXIVAT A:
Infraestructures
Anar al contingut