Policies i operaris en una carretera després d'un accident (ACN)

Els mapes dels trams amb més risc d'accident si vas amb cotxe, moto, bici o camió

Segons l'informe EuroRAP del trienni 2020-2022, la mobilitat puja a Catalunya després de la pandèmia, però els accidents amb morts i ferits greus baixen

RedaccióActualitzat

En el trienni 2020-2022, els accidents greus i mortals han baixat a Catalunya un 7% respecte al trienni anterior, el 2019-2021, tot i que la mobilitat ha augmentat lleugerament, un 0,4%.

És la principal conclusió del 22è estudi EuroRAP de risc d'accident a la xarxa interurbana, que analitza els més de 6.000 quilòmetres que concentren el 92% de la mobilitat.

L'estudi també mostra que, recuperada la mobilitat després de la baixada causada per la pandèmia, el nombre de morts augmenta, però sense arribar a les xifres del 2019.

Segons aquest estudi, que s'ha fet públic aquest dilluns, els quilòmetres de risc alt i molt alt del trienni han disminuït lleugerament: són un 24%, un 1% menys que el trienni anterior.

El tram que acumula més accidents per quilòmetre és el de l'A-2 continuació de la ronda Litoral pel Baix Llobregat fins a la B-23: 11 accidents greus per 6,6 quilòmetres en el trienni.

Però el tram amb més risc continua sent la carretera de l'Arrabassada entre Barcelona i Sant Cugat del Vallès, a causa dels accidents de moto, tot i que comparativament hi ha molta menys circulació:

 

Les motos, implicades en el 44% dels accidents greus

En general, les motos i ciclomotors han estat involucrades en el 44% dels accidents amb morts i ferits greus, malgrat que només representen un 2,3% de la mobilitat a la xarxa interurbana, és, a dir, sense comptar els carrers de pobles i ciutats.

La meitat d'aquests accidents es concentren en el 13,6% dels trams analitzats per l'EuroRAP, trams que acostumen a repetir: 8 dels 10 d'aquest any ja sortien en l'anterior trienni.

Tots els trams són a l'àrea metropolitana de Barcelona, i el que acumula més accidents és la ronda de Dalt de Barcelona, seguit per l'A-2 al Baix Llobregat i per la C-32 entre Sitges i Esplugues:


Menys accidents amb bicis, però més morts

En el trienni 2020-2022, hi ha hagut un lleuger descens del total d'accidents amb bicicletes implicades, però els que han causat morts o ferits greus han augmentat un 20% respecte a l'anterior trienni.

Dels 10 trams amb més accidents amb bicicletes per quilòmetre, la immensa majoria, 8, són a la província de Barcelona, la majoria són de la xarxa local i comarcal, i 6 l'anterior trienni ja eren a la llista.

L'encapçala l'N-340 entre Cervelló i la B-23, seguida de la BP-1413 entre Cerdanyola i Sant Cugat, i de l'N-2 entre Montgat i Mataró:


La meitat d'accidents de camió, en el 12,3% dels trams

Pel que fa als accidents greus de camions i vehicles pesants en general, el 50% es concentren en el 12,3% dels trams analitzats, en menys de 800 quilòmetres del total.

El tram més llarg, i també el que acumula més accidents greus per quilòmetre és l'AP-7 entre la Roca del Vallès i el Papiol, mentre l'A-2 al Baix Llobregat és el tercer.

El segon és una carretera local del Maresme, la B-502 entre Vilassar de Mar i Argentona, un tram de poc més de 6 quilòmetres que concentra un percentatge alt d'accidents greus amb camions.


EuroRAP, l'estàndard internacional més estès

EuroRAP és una organització privada sense ànim de lucre amb seu al Regne Unit dedicada a analitzar la seguretat a les carreteres i promoure que aquestes es dissenyin per evitar accidents mortals.

Des del 2002, fa informes basats en metodologies desenvolupades al Regne Unit, Suècia i els Països Baixos, els tres països que històricament han liderat l'anàlisi de la seguretat viària a Europa.

L'EuroRAP fa informes de les xarxes viàries de 25 països europeus, un total de 240.000 quilòmetres de vies, i a més de 75 països més del món, entre els quals els EUA i la Xina, es fan servir els seus criteris.

Des del 2013 l'EuroRAP va redefinir els llindars de risc per adaptar-se a l'objectiu de la Unió Europea de reduir el 50% de la mortalitat per accident entre el 2010 i el 2020.

De l'informe referent a Catalunya se n'encarrega el Reial Automòbil Club de Catalunya, el RACC, i actualment estudia i analitza les dades del 53% de la xarxa, 6.373 quilòmetres d'un total de 12.064.

Això són 428 trams de carretera pels quals circula el 92% de la mobilitat total, i hi passen el 74% dels accidents amb morts i ferits greus.

 

 

ARXIVAT A:
TrànsitMobilitat
Anar al contingut