Barcelona

El Síndic denuncia que les contínues avaries vulneren els drets dels usuaris i fa una crida a Renfe perquè les resolgui

Dures crítiques del Síndic de Greuges al servei de Rodalies Renfe. En la presentació del seu informe anual, Rafael Ribó ha lamentat que la companyia ferroviària no atengui correctament els usuaris en cas d'avaria. En aquest sentit, el Síndic ha demanat a Renfe que resolgui les seves deficiències i fins i tot que es compensi econòmicament els viatgers afectats. Des de l'octubre s'han rebut més de 200 denúncies relacionades amb el funcionament de les rodalies. Per Ribó, les contínues avaries de Renfe no només són un problema tècnic sinó que vulneren els drets dels usuaris.

Actualitzat

Les queixes sobre el servei de Rodalies Renfe ocupen un lloc important en l'informe del Síndic de l'any 2006. Des del setembre passat, quan van començar els capítols d'avaries de la companyia ferroviària, el Síndic n'ha rebut més de 200. Per Rafael Ribó, les contínues avaries no només són un problema tècnic sinó que atempten contra els drets de les persones, ja que afecten l'àmbit personal, laboral i professional de centenars de milers de persones.

"És un dret dels ciutadans poder fer servir un transport públic amb garanties", ha dit Ribó, que ha fet una crida a Renfe a solucionar d'una vegada les seves deficiències i fins i tot a compensar econòmicament els viatgers afectats. En aquest sentit, ha instat la companyia a millorar la gestió i a incrementar la inversió, tant en la infraestructura com en el parc mòbil, pers solucionar els continus retards, la falta d'informació dels usuaris, les aglomeracions dels trens i les dificultats que tenen els passatgers a l'hora de presentar una reclamació.

Ribó, que va obrir el mes d'octubre passat una actuació d'ofici per analitzar les incidències de Rodalies Renfe, ha mostrat especial interès per seguir de prop l'evolució del funcionament de la xarxa. Precisament per això, ha arribat a un acord amb algunes de els persones que han presentat a la institució les seves queixes contra Renfe perquè actuïn com a observadors, informant de qualsevol incidència a la xarxa catalana de Rodalies.

Aquesta queixa, però, no ha estat l'única que ha rebut el Síndic. De totes les rebudes, una de cada cinc ho són per un mal funcionament de l'administració. El Síndic destaca les que fan referència a les necessitats de prestacions socials que han d'afrontar problemàtiques com l'exclusió social, la disminució o la dependència: s'hi destinen pocs diners i es gestionen malament. Segons Ribó, els "greus" problemes de gestió comporten una excessiva durada dels processos, desconeixement i desinformació dels ciutadans o les decisions poc argumentades per part de les administracions.

En l'informe també s'incideix en els problemes relacionats amb la segregació escolar, els problemes immobiliaris, la falta de mitjans en l'àmbit de la justícia i les queixes sobre consum. De l'assetjament immobiliari, n'ha dit que l'administració "hauria d'estar més vigilant" per intentar prevenir-lo i adoptar mesures de suport a les persones afectades.

L'informe del 2006 conclou també que la falta de mitjans i la lentitud de la justícia provoquen col·lapses als jutjats, demores interminables als registres civils i una dilació excessiva a l'hora d'executar les sentències. "Estem lluny del que hauria de ser una autèntica tutela judicial", s'ha queixat Ribó.

El Síndic ha destacat que la mala administració continua sent una de les principals queixes dels ciutadans i cada vegada són més les persones que es dirigeixen a la institució per expressar queixes relacionades amb el consum i, molt especialment, amb el deficient servei de la xarxa de Rodalies de Renfe.

NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut