La justícia europea diu que no es poden limitar les llicències de VTC a Barcelona

Aquesta decisió tomba la limitació d'una llicència de VTC per cada 30 taxis, cosa que previsiblement farà revifar el conflicte entre aquests dos col·lectius a la ciutat

RedaccióActualitzat

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea, el TJUE, ha dictaminat aquest dijous que el reglament que regula els vehicles de transport amb conductor, VTC, a l'Àrea Metropolitana de Barcelona, l'AMB, vulnera les normatives europees.

En concret, el TJUE considera que, tant l'autorització específica que es reclama ara com la limitació de les llicències en relació al número de taxis són "restriccions a l'exercici de la llibertat d'establiment":

"El TJUE assenyala que l'exigència d'una autorització específica addicional i la limitació del número de llicències constitueixen restriccions a l'exercici de la llibertat d'establiment, perquè la primera limita efectivament l'accés al mercat als que acaben d'arribar i la segona limita el número de prestadors de serveis de VTC establerts a l'AMB."


Possible autorització específica "basada en criteris objectius"

De tota manera, el TJUE admet que exigir una llicència addicional a aquests vehicles pot ser necessari per gestionar el transport, el trànsit i l'espai públic, i també per protegir millor el medi ambient:

"Aquesta autorització específica s'ha de basar en criteris objectius, no discriminatoris i coneguts per endavant, que excloguin qualsevol arbitrarietat i que no es solapin amb els controls ja efectuats en el marc del procediment d'autorització nacional, sinó que responguin a necessitats particulars de l'AMB."

El TJUE dictamina que "garantir la viabilitat econòmica" del sector del taxi és "un motiu de caràcter purament econòmic" que no és "d'interès general" i no pot utilitzar-se com a base a l'hora de fixar la normativa de l'AMB.


Tomba la limitació d'una llicència de VTC per cada 30 taxis

El reglament de l'AMB actualment limita les autoritzacions de VTC a una per cada 30 taxis, i les empreses que gestionen aquests vehicles en van sol·licitar l'anul·lació al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, el TSJC.

Aquest tribunal va elevar una qüestió prejudicial directament al tribunal europeu, i és aquesta qüestió la que ha resolt aquest dijous a favor de les empreses.

Aquestes van recórrer perquè van considerar que les limitacions pretenen obstaculitzar la seva activitat i protegir els interessos del sector del taxi, i ara el TJUE els ha donat la raó.

El TJUE rebat l'argument de l'AMB que la limitació a un VTC per cada 30 taxis fomenti la bona gestió de la mobilitat, i en canvi diu que "no han quedat desvirtuades" les argumentacions de les empreses.

Aquestes van al·legar que els VTC contribueixen a reduir l'ús del vehicle privat i també a "una mobilitat eficaç i integradora" gràcies "al nivell de digitalització i de flexibilitat" amb què treballen.

Aquest tribunal, però, ha negat que l'actual normativa es pugui considerar que és una ajuda pública al sector del taxi, que és un dels arguments que han fet servir les empreses de VTC en el litigi.

En concret el litigi que ha resolt el TJUE a nivell europeu el va iniciar l'empresa Prestige and Limousine S.L., que opera sota la marca Cabify, una de les principals plataformes de VTC a l'àrea de Barcelona.

L'advocat general ja va avançar la decisió

Com a predicció del que podia passar aquest dijous, ha estat rellevant l'opinió expressada per l'advocat general de la Unió Europea, fa uns mesos.

El seu argument va ser que la limitació del nombre d'autoritzacions a les VTC viola la llibertat d'establiment i lliure prestació de serveis a escala comunitària. El tribunal de la Unió sol seguir la doctrina marcada per aquest advocat, però no sempre.

A tot l'Estat hi ha 25.000 autoritzacions en joc a partir de les reclamacions fetes per usuaris particulars i algunes societats. Totes estan pendents de la sentència, però l'enrenou judicial no s'acaba aquí, perquè hi ha més recursos presentats en tribunals superiors de justícia que han estat recorreguts davant del Tribunal Suprem i encara no han estat admesos a tràmit.

També caldrà estar atents al sector del taxi. Les principals associacions han pressionat perquè es mantingui aquesta regulació que restringeixi l'activitat de les VTC en les grans ciutats.

Especialment a Barcelona han estat molt bel·ligerants contra les plataformes que utilitzen aquestes autoritzacions, com Uber, Cabify o Bolt.

ARXIVAT A:
JudicialMobilitatTaxisVTCTJUE
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut