Dubtes sobre la sostenibilitat del viatge de l'activista Greta Thunberg en vaixell

Un diari alemany explica que els tripulants que l'acompanyen tornen en avió i que una altra tripulació farà el mateix per recollir-la
Dubtes sobre la sostenibilitat del viatge de l'activista Greta Thunberg en vaixell

Dubtes sobre la sostenibilitat del viatge de l'activista Greta Thunberg en vaixell

Un diari alemany explica que els tripulants que l'acompanyen tornen en avió i que una altra tripulació farà el mateix per recollir-la
Xavier Duran Actualitzat
TEMA:
Crisi climàtica
Dubtes sobre la sostenibilitat del viatge de l'activista Greta Thunberg en vaixell

Greta Thunberg, a bord del Malizia

Que l'activista ambiental Greta Thunberg hagi renunciat a viatjar en avió pot ser molt més perjudicial per a l'escalfament global. Almenys si té raó el diari berlinès Die Tageszeitung, segons el qual la tripulació que porta Thunberg a Nova York té previst tornar en avió a Europa i una segona tripulació també volarà per anar a recollir el vaixell. És a dir, que dels quatre viatges en avió que haurien fet, entre anar i tornar, la Greta i el seu pare, s'ha passat a sis.

També s'ha apuntat a les crítiques el diari sensacionalista Bild. Ha recordat que el viatge en vaixell està patrocinat per Mònaco, un país que contribueix al consum de combustibles fòssils amb curses de Fórmula 1, iots de luxe i jets privats. Un dels tripulants és precisament Pierre Casiraghi, net del príncep Rainier i de Grace de Mònaco. L'altre tripulant és Boris Herrmann, i també hi viatja el càmera Nathan Grossman.

L'impacte de l'embarcació

Caldrà esperar uns dies per comprovar si els tripulants tornen en avió. Però, mentrestant, es poden fer altres càlculs sobre el viatge. Així, la periodista Lucia Binding examina a la web de Sky News si l'embarcació és realment ecològica.

El viatge el fan la Greta i els seus acompanyants en el iot Malizia, una embarcació de 60 tones que és una de les més ràpides del món. D'entrada, no es tracta d'un viatge confortable. L'embarcació no té ni espais separats ni bany ni cuina.

L'electricitat prové de plaques solars i d'unes turbines situades a popa que produeixen energia a partir de la força de l'aigua. L'electricitat també ha de servir per alimentar tots els instruments de bord. L'embarcació té un motor de combustió per a casos d'emergència que no es farà servir si no és estrictament necessari. Fins i tot ha estat segellat per demostrar-ho.

Finalment, cal considerar els materials. El Malizia ha estat fabricat amb 3 tones de fibra de carboni. També amb resines i altres materials. Segons els constructors, durant el procés de fabricació es van tenir en compte aspectes ambientals i alguns motlles es van obtenir reciclant restes de construcció i d'altres embarcacions. Després es tornaran a reciclar per construir altres vaixells. L'embarcació està adherida a la iniciativa de les Nacions Unides per a l'acció climàtica en l'esport.

Una embarcació de 4 milions d'euros

Potser també es pot dir que l'impacte ambiental queda parcialment compensat perquè Malizia també participa en recerques sobre l'escalfament global i els ecosistemes marins, tot i que seria difícil calcular-ho quantitativament.

Queda una qüestió més econòmica o social que ambiental. Quant costa el viatge? Sky News afirma que Malizia, segons els han dit, no ha calculat el cost del viatge i que a la Greta no li han cobrat res. Però la construcció de l'embarcació va costar uns 4 milions d'euros. Pel que fa a l'impacte de l'acció en la lluita contra l'escalfament global, és aviat per saber-ho.

ARXIVAT A:
Greta Thunberg Crisi climàtica

VÍDEOS RELACIONATS