Dels Beckham a les Pombo, la fal·lera per l'autodocumental no s'atura

Primer van ser els documentals associats a figures polítiques o grans celebritats del cinema, després figures de l'esport i finalment s'hi han sumat la jet-set i influencers

Actualitzat

Què tenen en comú David Beckham i María Pombo? Són famosos, tenen vides aparentment idíl·liques i tots dos han estrenat documental propi durant el darrer any. Són la mostra de com el 2023 ha estat l'any de l'explosió dels autodocumentals. Primer van ser els documentals associats a figures polítiques o grans celebritats del cinema, després figures de l'esport i finalment s'hi han sumat la jet-set i influencers.


Tot i que catalogar-los com a documentals potser és una mica agosarat, tenint en compte que no hi ha ni un bri de mirada crítica. La periodista i crítica de televisió Mònica Planas explica que l'autodocumental es nodreix dels valors que tradicionalment hem associat al gènere documental com són el rigor, l'objectivitat, la veracitat o el prestigi, per fer una autopromoció i una qüestió d'imatge i autohomenatge. 

"Periodísticament fins i tot poden caure en alguns moments en el ridícul"

Els famosos seuen al sofà de casa simulant un ambient distès i casolà, i expliquen i ensenyen el seu dia a dia envoltats del seu cercle més proper. No hi ha investigació, testimonis externs o autocrítica. I si s'ha d'abordar un conflicte, s'hi passa de puntetes.

Segons Planas, fins i tot a vegades l'espectador espera descobrir un error o una situació que li permeti jutjar aquell individu d'una altra manera i aquesta expectativa de pensar què podem descobrir de nou, de veure on fallarà aquesta persona, fa que la gent continuï veient documentals on realment no passa mai res.

Un dels autodocumentals amb més ressò mediàtic és "Soy Georgina", sobre la vida carregada de luxes de Georgina Rodríguez a la vora de la seva parella, Cristiano Ronaldo, i dels seus fills. Planas remarca què hi ha més enllà d'ensenyar els avions privats, els iots que té, els actes luxosos, com li tanquen les botigues de luxe només per ella.

"El que ens està dient és que és una persona molt humil, molt senzilla, i sobretot molt bona persona. Que això és el que aquestes celebritats necessiten transmetre: soc molt bona persona."


Robbie Williams repassant una vida d'èxits i excessos des del llit de casa seva; la família jove i ultracatòlica formada per Maria G. de Jaime i Tomás Páramo; Tamara Falcó o Dulceida. Tothom té el seu autodocumental de drames mundans, excentricitats, frivolitat camuflada i frivolitat sense filtres.

Com "First Class", que retrata l'hedonisme i les festes excessives d'un grup d'amics benestants de Barcelona.


"Diguem que serien les noves biografies autoritzades, o els nous reportatges de les revistes del cor", diu Planas. Moltes vegades, els autodocumentals serveixen per netejar la imatge del protagonista: "El públic creu que t'has tornat una persona excessivament frívola o excessivament freda o massa autoritària. De quina manera demostrem que això no és així o de quina manera canviem el relat?"

En el cas del documental Harry & Meghan, protagonitzat pel príncep Enric, duc de Sussex, i per Meghan, duquessa de Sussex, l'aposta era clara: aprofitar tots els escàndols de la família reial britànica per relatar la seva versió dels fets i el que passava, segons ells, dins la família.


Els últims a pujar al carro de l'autodocumental són Leo Messi, amb una docusèrie sobre la vida pública i privada del jugador i centrada en les seves cinc participacions en la Copa Mundial de la FIFA, i Jennifer Lopez, que estrenarà documental i el primer àlbum musical després de 9 anys. Tots dos s'estrenen al febrer.
 

 

ARXIVAT A:
Sèries
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut