Els ministres de Transports de la UE han avalat el carnet a partir dels 17 anys (iStock)

Conduir als 17 anys: els països de la UE avalen rebaixar l'edat per treure's el carnet

Han validat les propostes fetes al març per la Comissió Europea, com ara avançar el carnet de camió de 21 a 18 anys o flexibilitzar els descansos dels xofers d'autocar

RedaccióActualitzat

Els ministres de transports dels 27 països de la Unió Europea han acordat aquest dilluns que es pugui aconseguir el carnet de conduir amb 17 anys, un any abans que ara.

La mesura acordada, però, inclou l'obligació d'anar acompanyat d'algú més gran de 24 anys que faci almenys 5 anys que té el carnet i que no li hagin retirat durant aquest període.

De tota manera, aquesta mesura, i les altres que s'han acordat aquest dilluns, encara s'hauran de negociar i aprovar pel Parlament Europeu en el futur.

Reunits a Brussel·les sota la presidència del ministre de Transports espanyol, Óscar Puente, els ministres del sector també han acordat que amb 17 anys només es pugui conduir en el propi país, no a la resta de la UE.

Tant el conseller d'Interior, Joan Ignasi Elena, com el director del Servei Català del Trànsit, Ramon Lamiel, creuen que la mesura no és, ara mateix, "una prioritat" que calgui abordar.

En declaracions a TV3, Ramon Lamiel ha dit que caldria enfocar el tema d'una manera diferent: incorportant-hi formació i amb un acompanyant que tingui, com a mínim, 30 anys:

"Creiem que aquesta mesura és precipitada. Però si ha de ser, que segurament serà, ha d'anar acompanyada de tot un paquet de formació important. I l'acompanyant hauria de ser una persona de 30 anys amb una capacitat d'explicar la conducció madura i segura al que n'aprèn."


Conduir camions amb 18 anys

Altres mesures que han acordat són rebaixar l'edat per conduir camions de 21 a 18 anys en alguns casos, com els camions de bombers o els de manteniment de carreteres.

Són propostes fetes per la Comissió Europea al març que ara els ministres dels 27 països han validat, i que formen part del pla "Vision zero" per reduir la sinistralitat a la xarxa viària de la UE. 

Llavors es va afirmar que avançar l'edat per aconseguir els carnets pot fer que els joves siguin més responsables al volant, i també que s'interessin per treballar de camioner, una professió amb dèficit de vocacions.

Una altra mesura que han avalat els ministres és la d'ampliar els casos en què la retirada del carnet en un país s'ha d'estendre i aplicar a tots els països de la UE.

Fins ara això ja es fa efectiu en les retirades per excés de velocitat o per conduir drogat, i es vol que també passi amb els que el perdin per conducció perillosa o per circular amb excés de pes.

Flexibilitzar els descansos dels conductors d'autocars turístics

Una altra proposta és la reforma del reglament dels conductors professionals d'autocars turístics i de transport no regular de passatgers per "flexibilitzar" els descansos obligatoris que han de fer.

En aquest sentit, els ministres han validat que els descansos mínims de 45 minuts cada 4 hores i mitja es puguin fragmentar en períodes d'un mínim de 15 minuts.

Segons ha afirmat Puente al final de la reunió, la flexibilització d'aquesta i d'altres mesures "garantiran les millors condicions" per als conductors i faran els viatges "més segurs".

Com que la presidència rotatòria de la UE correspon a Espanya, Óscar Puente s'ha estrenat aquest dilluns com a amfitrió de la reunió de ministres de transports de la UE:

 

 

ARXIVAT A:
Unió EuropeaMobilitat
Anar al contingut