Cotxes exposats en una fira de vehicles d'ocasió
Competència va multar les marques a una multa de 170 milions d'euros

Vas comprar un cotxe del 2006 al 2013? S'obre la porta a reclamar a les marques per pactar preus

El Tribunal Suprem està tombant els recursos de les marques de cotxes que la Comissió de Competència va multar per pràctiques anticompetitives i això obre la porta a demandar-los

Jordina MolasActualitzat

Durant 7 anys, els principals fabricants de cotxes de l'estat van intercanviar informació sobre el preu dels vehicles, cosa que en va alterar els preus, perquè no es van fer descomptes ni ofertes comercials agressives per atreure compradors.

Segons la Comissió de la Competència, va passar entre el 2006 i el 2013 i els va multar amb 170 milions d'euros el 2015 per pràctiques anticompetitives. Les marques ho continuen negant i van recórrer la sanció, però el Tribunal Suprem els està tombant els recursos.

Les marques sancionades representen més del 90% del mercat espanyol.
 

Quants cotxes hi ha afectats

Amb la decisió del Suprem, s'obre la possibilitat de demandar els fabricants pels 10 milions de cotxes que es van vendre entre el 2006 i el 2013.

També hi hauria la possibilitat de reclamar en el cas de cotxes de rènting o lísing. I en els de segona mà, si l'original es va comprar entre el 2006 i el 2013 en un concessionari. En aquests casos, sembla que serà més complicat reclamar perquè es necessitaran els papers de la compra original i els de la compravenda.
 

Quants diners es poden recuperar

Es calcula que els consumidors podrien recuperar al voltant d'un 10% del preu que van pagar pel cotxe.
 

Com saber si pots reclamar

D'entrada, amb el model i la data de compra, s'ha de comprovar que es pugui reclamar. Una manera ràpida és consultar webs d'associacions d'afectats, com https://afectadoscartelcoches.es/, però després caldria la valoració d'un pèrit.

El més important, recuperar els papers del cotxe. Des del bufet Tarinas Law & Economy, l'advocada Núria Castillo recorda que si no es té la factura, és complicat reclamar.

"Estem parlant del 2006-2013, fa molt de temps, i el que estan dient les marques, quan el consumidor no en conserva la factura, és que el dret de custòdia és de 5 anys"


Per quina via has de reclamar

Un cop es té la documentació, es recomana primer provar de reclamar directament al concessionari. És una manera d'estalviar temps i diners per evitar la via judicial, perquè per les quantitats que es poden recuperar, no sempre sortirà a compte reclamar: 

"És més fàcil i menys costosa, i el preu és mínim. Estem parlant que per client es podrà reclamar entre 2.000 i 2.500 euros. Si vas amb un informe pericial, procurador.... Has de ponderar si et surt a compte reclamar judicialment."

El bufet de Núria Castillo ha tingut alguns èxits per la via extrajudicial, perquè alguns concessionaris han vist que els pot sortir més a compte arribar a acords que no pas anar a judici. Ja hi comença a haver sentències, com la d'un jutjat de Cadis, que donen la raó al consumidor.

Una altra opció és afegir-se a demandes col·lectives, que s'estan impulsant des de diverses associacions de consumidors a tot l'estat.


Els fabricants de cotxes es defensen

Però els fabricants no estan disposats a cedir. Consultat per TV3, el grup Stellantis, amb marques com Citroën, Opel i Peugeot, ha assegurat que "no hi ha proves que s'hagin cobrat recàrrecs ni que s'hagi perjudicat els clients".

I hi afegeixen que, en el seu cas, "el comportament altament competitiu dels preus dels vehicles nous de les nostres marques durant el període a què es refereix la CNMC demostra clarament que no es produeix aquest perjudici".

La patronal de les marques, ANFAC, no vol fer comentaris sobre aquest tema. I pel que fa als distribuïdors, la patronal FECAVEM creu que aquest tema afecta els fabricants.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut