Centenars de manifestants reclamen al centre de Barcelona més espai per a ciclistes i vianants i menys cotxes

ACN Barcelona.-Centenars de persones, la majoria amb bicicleta, s'han manifestat aquest dijous al vespre al centre de Barcelona per reclamar una reducció dràstica dels vehicles privats i més espai per als vianants i els ciclistes. La plataforma 'Recuperem la ciutat' vol que les administracions aprofitin l'experiència del confinament i la desescalada per accelerar la promoció del transport públic i el no contaminant, a més de l'espai per als caminants. Asseguren que la ciutat seria més amable i que la reducció de la contaminació milloraria la salut dels ciutadans. Els manifestants han anat pel carrer Aragó entre Passeig de Gràcia i Balmes.

Diverses entitats van llançar el passat 13 de maig la campanya 'Confinem els cotxes. Recuperem la ciutat', per reclamar un desconfinament amb una reducció dràstica de l'ús del vehicle privat. Davant la manca de resposta de les administracions a les seves demandes han convocat aquest dijous a una mobilització conjunta a algunes de les principals ciutats de Catalunya com Barcelona, Girona, Lleida, Sabadell, Santa Coloma de Gramenet, Vilanova i la Geltrú, Sant Cugat del Vallès, Premià de Mar, Mataró i Badalona.Olga Margalef, de la Plataforma per la Qualitat de l'Aire, ha explicat a l'ACN que els motius per reduir els cotxes i les motos a les ciutats és per la contaminació de l'aire, que alhora causa malalties i morts prematures a les ciutats, i per l'acaparament d'espai d'aquests vehicles. Per això, creu que les ciutats han de ser una concentració de persones, no pas de cotxes. Segons ella, Barcelona hauria de reduir a la meitat els vehicles, potenciar el transport públic, posar un peatge per accedir a la ciutat i donar més espai a vianants i bicicletes, com han fet altres ciutats. De fet, considera que tècnicament és possible, però falta voluntat política. Per això, considera que la reducció dràstica de la contaminació gràcies al confinament demostra que és possible, i espera que això faci accelerar els plans de les autoritats.Els manifestants s'han concentrat a les vuit del vespre al carrer Aragó amb Passeig de Gràcia i han caminat per Aragó, amb bicicleta o sense, fins al carrer Balmes. Allà han donat mitja volta i han tornat al Passeig de Gràcia, on s'hi han estat fins les 10 de la nit aproximadament. Durant la mobilització s'han llegit cartells i pancartes contra la contaminació provocada pels cotxes i els perjudicis per la salut que provoca.La campanya, que en tan sols un mes ja compta amb el suport de més de 600 entitats i 7.600 persones, ha fet una convocatòria per passejar i anar en bici amb amics, família i infants en recorreguts tallats al trànsit a les diverses ciutats. S'han fet activitats per reivindicar la mobilitat activa, el transport públic i ciutats lliures de fums."El desconfinament segur que serà gradual i la ciutat no tornarà a ser la mateixa. Què podem fer perquè aquesta nova normalitat incorpori algun aspecte positiu? Se'ns acut almenys una idea i ben clara: hem d'intentar mantenir els nivells de contaminació a mínims. I per això cal reduir dràsticament el nombre de cotxes i motos que circulen per la ciutat", assegura el manifest.Per això demanen a les administracions un pla de xoc urgent per convertir lescalçades en vials prioritaris per a vianants i bicis, a tots els carrers i accessos de lesciutats. I com a mesures d'urgència en el transport públic, la conversió del carrilesquerre en carril bus a totes les vies d'accés a les grans ciutats i garantir elfinançament del transport públic en la situació actual.El manifest demana un pla de desconfinament que prioritzi les persones i la mobilitat socialment justa i ambientalment sustenible, en detriment del vehicle privat. La contaminació afecta greument la salut, diu el text, i "agreuja els efectes de la covid-19". "Volem recuperar les nostres ciutats, unes ciutats saludables i que cuidin el clima", afegeix."Aquest confinament deixa escenes urbanes inaudites: ciutats silencioses, olors que abans no se sentien, cants d'ocells, converses entre veïns de balcó a balcó; per primer cop en dècades, moltes ciutats compleixen les recomanacions en qualitat de l'aire que demana l'OMS; per primer cop en els darrers 50 anys, respirar a Barcelona no perjudica la salut", explica el manifest. "És terrible haver hagut d'arribar a aquesta fita per una crisi com la que vivim, però ens permet imaginar la possibilitat de viure en una ciutat sense fums. No és una qüestió menor", lamenta.Segons els impulsors de la iniciativa, alguns estudis internacionals de la Xina, els Estats Units i Itàlia evidencien que les zones amb més pol·lució estan patint majors taxes de mortalitat i morbiditat pel coronavirus. "La població que porta anys respirant un aire contaminat col·lecciona més patologies respiratòries i cardiovasculars; el que pot portar a experimentar els efectes més greus de la covid-19", concreta.Per això, diuen que es necessita que un "percentatge important" dels carrers es converteixin en espais per anar en bicicleta i camina de manera segura, a més de potenciar la capacitat del transport públic per tal de garantir la distància de seguretat sanitària. "La bicicleta ha d'esdevenir el vehicle prioritari del desconfinament: és el vehicle més net i eficient, permet desplaçaments llargs i garantir distàncies de seguretat; no estem parlant de vies secundàries o petites superilles, sinó de la necessitat d'una xarxa de vies sense vehicles de motor, que faciliti la mobilitat activa entre barris i entre ciutats en el cas de les metròpolis urbanes".El manifest assegura que els beneficis per la salut de restringir el trànsit seran múltiples: generarar prou espai per garantir distàncies de seguretat entre les persones, els carrers pacificats seran la manera de promoure la mobilitat activa després de molts dies de sedentarisme per confinament; i respirar un aire net és també una mesura preventiva contra els efectes coronavirus. "Els beneficis ambientals son també palesos: menys emissions en un món que segueix estant en plena emergència climàtica", afegeixen.El manifest elogia la iniciativa de ciutats com Barcelona, Girona o Vic per reservar part de la calçada a bicicletes i vianants, a més de millorar el transport públic, tot i considerar-ho "insuficient" perquè encara afecta "pocs carrers i només la zona més cèntrica de les ciutats". A més, critiquen que Lleida o Tarragona no han fet actuacions en el mateix sentit. "Per caminar cap a ciutats lliures de contaminació necessitem restringir el trànsit rodat dràsticament i ampliar urgentment aquestes mesures i que esdevinguin permanents", conclouen.

Anar al contingut