Avancar marxa de Barcelona: problemes amb el model de negoci o amb la ciutat?

L'empresa de "carsharing" va deixar d'operar a Barcelona dijous, com també ho va fer a París o Brussel·les
Avancar marxa de Barcelona: problemes amb el model de negoci o amb la ciutat?

Avancar marxa de Barcelona: problemes amb el model de negoci o amb la ciutat?

L'empresa de "carsharing" va deixar d'operar a Barcelona dijous, com també ho va fer a París o Brussel·les
Redacció Actualitzat
TEMA:
Mobilitat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Dijous va ser l'últim dia que els cotxes de lloguer per minuts d'Avancar estaven disponibles per als 30.000 usuaris de la companyia a Catalunya. Tot i que els seus responsables no han volgut parlar amb TV3, des del sector s'apunta que la decisió s'ha pres des de la casa mare d'Avancar, la nord-americana Avis, pels problemes econòmics que arrossegaven.

Altres empreses de "carsharing" afirmen que aquest ha estat un punt decisiu, però que el "carsharing" té un gran potencial de creixement. El gerent de Drivy, Jaume Suñol, una empresa que no té cotxes propis sinó que fa d'intermediària entre particulars perquè comparteixin vehicle, afirma que ha estat "una decisió econòmica d'un grup important que al final cotitza a borsa, etcètera... tenen uns interessos econòmics concrets."

 

 

Hi ha també altres elements específics de la ciutat de Barcelona, com explica Arnau Vilardell, soci de la coperativa Som Mobilitat, que afirma que "el compte d'explotació no els acabava de sortir i analitzant una mica sí que hi ha algun tipus de limitacions que s'han posat a Barcelona per contenir tota aquesta onada de mobilitat sostenible, sí que al final ha tensionat segurament alguns models."

Aquestes tensions fan referència a on es poden aparcar els cotxes de "carsharing". Aquí estan obligats a aparcar en pàrquings. Segons Suñol, de Drivy, "a dia d'avui el problema és que a Barcelona estan amagats, estan en places subterrànies. Si no hi ha aquesta visibilitat, si no es veuen els cotxes, és molt difícil que els models de "carsharing" com els que estan funcionant a Madrid tinguin una sortida o tinguin cabuda a Barcelona."

Això, per als experts, ha afectat el negoci d'Avancar, tal com explica el professor d'Urbanisme de la UOC i la UPC Miguel Mayorga:

"Avancar tenia un punt delicat, que era el tema de l'aparcament. Si et planteges el "carsharing" i has de deixar els cotxes en un aparcament, ha de ser molt rendible tenir un pàrquing al centre de la ciutat."

Una situació que no es dona en altres ciutats com Madrid, on hi ha cinc grans operadores de "carsharing" funcionant, ja que els cotxes elèctrics es poden deixar gratuïtament en qualsevol plaça d'aparcament de les zones verdes i blaves. 

Tot plegat obre també debats sobre l'ús de l'espai públic a les ciutats, ja que segons Mayorga "s'està fent una mercantilització de l'espai públic, i això és una cosa que s'ha de revisar." Segons Vilardell, de Som Mobilitat, "el gran problema és que a les ciutats hi ha massa cotxes, que estem acostumats a tenir un cotxe per persona, que la majoria de la mobilitat és un cotxe una persona en trajectes curts, i més per Barcelona i l'àrea metropolitana, i això és insostenible. Al final, agafar un cotxe acaba sent una cosa molt fàcil en relació amb anar amb bicicleta o transport públic."

Un debat que la ciutat de Barcelona haurà d'abordar després d'haver regulat la mobilitat als carrers de patinets i bicicletes. Mentrestant, tot i les dificultats de les empreses de "carsharing" a Barcelona, creuen que amb la marxa d'Avancar els seus clients quedaran orfes i veuen en això una oportunitat per créixer.

ARXIVAT A:
Mobilitat

VÍDEOS RELACIONATS