Arriba el "retrofit": convertir un vehicle de gasolina en un d'elèctric

Electrificar vehicles és fàcil tècnicament, però difícil pel procés d'homologació, que pot costar entre 10.000 i 100.000 euros

Maria Fernández NogueraActualitzat

Donar una segona vida al vehicle de combustió, ja sigui dièsel o gasolina, i transformar-lo en elèctric. És el retrofit, una tendència que comença a arribar a casa nostra. A Barcelona, ja hi ha una Impala transformada en elèctrica que ha obtingut l'homologació i per tant pot circular pel carrer. És un dels primers vehicles convertits a elèctrics a tot Espanya i un dels pocs que ha obtingut l'homologació, un tràmit obligatori que es fa per seguretat i que pot anar dels 10.000 fins als 100.000 euros, en funció del vehicle.

Mentrestant, en un taller de Canyamars, al Maresme, també estan electrificant un altre clàssic, un Volkswagen Escarabat. Mentre aquí, de moment, és una tendència minoritària, a França el govern dona ajudes per convertir vehicles i un gegant automobilístic com la Renault en transformarà a partir del setembre.

L'emergència climàtica ha empès recentment la Comissió Europea a presentar un ambiciós pla per combatre les emissions contaminants. A la Unió Europea, el 2035 es deixaran de vendre els cotxes de combustió. També quedaran fora els de gas i els híbrids i només es preveuen els elèctrics i els d'hidrogen.

Una alternativa, de moment poc estesa a casa nostra, és conservar el vehicle antic i electrificar-lo. Això és el que ha fet Amín S. García, propietari d'una Impala, la clàssica motocicleta que Montesa va llançar als anys 60. Tot i l'antiguitat de la matrícula, pot anar per la Zona de Baixes Emissions. Aquesta motocicleta en concret té 90 quilòmetres d'autonomia. Explica que, tècnicament, el procés és senzill:

"Fer una electrificació és relativament fàcil. Hem col·locat les bateries on estava el dipòsit originalment. El motor on estava el motor, originalment. I després tota la part del controlador elèctric, dins de la part de plàstic que portava la Impala."


L'Impala electrificada, en funcionament
L'Impala electrificada, en funcionament


Proves en laboratoris per obtenir l'homologació

Perquè un vehicle de combustió transformat a elèctric pugui circular pel carrer necessita ser homologat, un tràmit obligatori que està regulat pel Ministeri d'Indústria. I per aconseguir aquesta homologació cal fer una sèrie de proves en un laboratori, com el d'Applus IDIADA, situat a Santa Oliva, al Baix Penedès. En el cas de la Impala, el procés d'homologació va allargar-se dos anys i va sortir-li molt més car que la conversió en si mateixa.

Els tests que cal fer als laboratoris poden costar entre els 10.000 i els 15.000 euros en el cas de les motos i entre 30.000 i 100.000 euros en el cas dels cotxes, i es fan, bàsicament, per motius de seguretat. Per què tenen un preu tan elevat? Així ho explica el director d'homologacions d'Applus IDIADA, Josep Mata:

"És un procés complicat des del punt de vista tècnic, en unes instal·lacions molt específiques i personal molt qualificat. Es tracta de garantir que aquest vehicle, després de la transformació, tindrà el mateix nivell de seguretat que abans de la transformació."

 

El permís de circulació de l'Impala reconvertida
El permís de circulació de la Impala reconvertida


Fer diversos cotxes d'un mateix model perquè surti a compte

Això sí, un cop homologat un model en concret, si s'electrifiquessin més vehicles d'aquest mateix model, no caldria tornar a pagar el cost de l'homologació. Per als següents vehicles, només seria necessari obtenir un informe de conformitat del laboratori que costa entre 200 i 300 euros, tal com explica Mata.

En aquest sentit, TV3 ha parlat amb diverses empreses d'arreu d'Espanya que volen transformar alhora desenes de vehicles d'un mateix model per repartir els costos de l'homologació i que la conversió sigui assequible.

Una d'elles és la madrilenya Elektrun, que ja ha transformat dos cotxes: un Seat 127 i un Renault Twingo. Una altra empresa que voldria fer el mateix és eCoche, de Badajoz. Des de Figueres, els empresaris Daniel Quer i Juli Planas també fa temps que treballen per mirar de convertir vehicles de combustió a elèctrics i comercialitzar-los.

Interior d'un vehicle Seat 127 electrificat
Interior d'un vehicle Seat 127 electrificat


Dos Escarabats electrificats al Maresme

Mentrestant, en un taller de Canyamars, al Maresme, ja han començat a electrificar un Volkswagen Escarabat i, quan l'acabin, tenen previst convertir-ne un altre. Tots dos són de Mathias Alhert, un alemany establert a Catalunya que és un enamorat dels vehicles clàssics i, a més, està molt conscienciat que cal preservar el medi ambient:

"És un reciclatge, també. Estem agafant un vehicle antic per donar-li una nova vida. És portar un vehicle del passat per fer-lo servir en el futur."

En Mathias preveu gastar-se entre 12 i 15.000 euros en la conversió del primer Escarabat, un preu que podria disminuir en el segon, quan ja es podran optimitzar alguns processos. L'enginyer que lidera el projecte, Bruno Tomàs Marchena, explica que, d'entrada, l'autonomia del vehicle serà de 100 quilòmetres, però podria augmentar si finalment s'hi fa una inversió més elevada.

Tomàs, que també és vocal del Col·legi d'Enginyers COETTC, comenta algunes particularitats tècniques de la conversió de vehicles: "En els vehicles molt antics que no tenen electrònica i amb canvi manual, és relativament senzill, però, com més modern és el vehicle, o si té canvi automàtic, es complica molt la conversió", apunta.

Un fenomen que té poc suport a Espanya

A l'estat espanyol no hi ha cap ajuda pública per fomentar el "retrofit" i, a més, les homologacions són un procés costós i complicat que posa traves a aquest fenomen. Així ho denuncia el president de l'Associació Catalana Promotora del Vehicle Elèctric Volt-Tour, Patrick Renau:

"No és fàcil fer una electrificació en el nostre país. De moment, l'administració no ajuda gaire, però esperem que ho faci en un futur."

 

Ajudes de 5.000 euros a França

A França, en canvi, el govern dona subvencions de 5.000 euros per vehicle convertit, que se sumen a les ajudes que també donen algunes regions i alguns ajuntaments. A més, el govern francès va aprovar l'any passat una llei per simplificar els tràmits d'homologació.

Tot plegat, ha fet que hi hagi una quinzena d'empreses al país gal que estiguin treballant actualment en la conversió de vehicles. N'hi ha alguns d'homologats que ja estan circulant pel carrer i es preveu que, en els propers mesos, n'hi hagi cada cop més.

A tall d'exemple, l'empresa Transition-One, d'Orleans, preveu convertir 14 models diferents i asseguren a TV3 que ja tenen centenars de peticions de clients que volen electrificar el seu vehicle. El seu conseller delegat, Aymeric Libeau, subratlla que, per ara, el cost dels cotxes anirà al voltant dels 15.000 euros, si bé a mesura que en vagin convertint més el cost baixarà als 7.000 o 8.000 euros, ja que es repartirà l'elevat cost de l'homologació, que a França pot pujar fins als 500.000 euros.

 

Venda de kits de conversió

El "retrofit" és un fenomen que s'està estenent arreu del món. A la xarxa, hi ha penjats molts vídeos de diversos països, com Colòmbia o l'Argentina, en què es mostren vehicles convertits, des d'una Renault Kangoo fins a un 600. I fins i tot es poden trobar per Internet kits de conversió per transformar certs models de vehicles.

 

Renault també convertirà vehicles a elèctrics

Una tendència a la qual també s'ha sumat un gegant de l'automoció com Renault. A partir del setembre, convertirà vehicles de combustió a elèctrics a la fàbrica que té a Flins, a prop de París. Els vehicles convertits es vendran a través de la xarxa comercial de l'automobilística i, segons fonts de la companyia, es donarà prioritat a professionals amb vehicles utilitaris que depenguin de l'accés al centre urbà per la continuïtat de les seves activitats.

ARXIVAT A:
Medi ambientEnergiaMobilitat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut