Plataforma per la Llengua ha rebut vuit queixes d'Amazon pel català aquest any (ACN/Albert Segura)

Amazon no accepta com a prova d'un robatori una denúncia als Mossos perquè està en català

Plataforma per la Llengua acusa la multinacional de comerç electrònic de "discriminacions sistemàtiques" dels drets dels catalanoparlants i de no adaptar-se a la normativa vigent

Actualitzat

Plataforma per la Llengua denunciarà Amazon a l'Agència Catalana del Consum per no acceptar un document oficial perquè està en català. El motiu és, segons ha denunciat, que la multinacional es va negar a recollir la queixa d'un client perquè li va remetre una denúncia presentada als Mossos redactada en català.

La companyia va demanar al client que, per fer una reclamació, necessitava que presentés una denúncia policial. Quan el client va adjuntar la denúncia que havia fet davant dels Mossos d'Esquadra la resposta de la companyia va ser:

"Necessitem que estigui en espanyol, no en català. Per tant, no poden continuar ajudant-lo en aquest assumpte. Li demanaríem que resolgués els problemes i tornés a compartir amb nosaltres la denúncia policial."


El client en qüestió va comprar per Amazon un ordinador portàtil, però quan va rebre la comanda dins de la caixa no hi havia un ordinador, sinó una ampolla d'aigua. De seguida es va posar en contacte amb l'empresa per notificar-los la "desagradable sorpresa" i cursar la reclamació.


Plataforma per la Llengua considera la resposta d'Amazon "una discriminació lingüística flagrant que deixa el client desemparat i indefens davant la companyia nord-americana".

En un comunicat, Plataforma per la Llengua argumenta que la companyia està obligada a acceptar un document escrit en un idioma oficial. 

"La denúncia dels Mossos d'Esquadra estava redactada en l'idioma oficial del país i, per tant, l'empresa l'hauria d'haver acceptada i respectar el dret del consumidor de comunicar-se en la seva llengua, i més quan aquest havia presentat un document oficial."

Plataforma per la Llengua diu que Amazon no compleix amb la normativa vigent d'ús del català (ACN/Aleix Freixas i Xavier Pi)

Vulneracions sistemàtiques dels drets dels catalanoparlants

De fet, l'organització de defensa del català va més enllà i assegura que l'empresa nord-americana "vulnera sistemàticament els drets dels catalanoparlants: per exemple, no emet les factures en català".

L'ONG de la llengua ja havia denunciat casos de discriminació lingüística a Amazon anteriorment, però durant el 2023 diu que han rebut vuit queixes d'Amazon, tres de les quals per negar-se a atendre comentaris o acceptar documents en català.

A més, Plataforma per la Llengua ja fa temps que està en contacte amb l'empresa perquè integri el català a la seva activitat i s'adeqüi a la normativa vigent, com ara emetre les factures en català i no en castellà.

En aquest sentit, el Codi de Consum de Catalunya obliga que les factures i els pressupostos siguin, com a mínim, en català, així com les dades d'etiquetatge, les instruccions, els embalatges i els manuals dels productes distribuïts a Catalunya, i en el mateix format que la resta de llengües que hi apareguin.

Denúncia a Consum i exigència de compliment

Arran d'aquests casos de discriminació i com que Amazon encara no aplica aquests canvis, l'ONG denunciarà la companyia davant l'Agència Catalana del Consum. La companyia, segons afegeix l'entitat, no disposa de pàgina web en català, només té una petita part sobre la informació i avisos legals, condicions d'ús i venda, i els drets legals del client.

Asseguren que a Catalunya, on l'empresa té interessos comercials importants amb diverses plantes de distribució i un bon nombre de treballadors, no aplica criteris com fa en altres països. Posen l'exemple de Bèlgica, on els usuaris de la web (amazon.com.be) han d'escollir l'idioma --francès, neerlandès o anglès-- abans de navegar-hi. 

La plataforma també reclama al govern de la Generalitat que --després de "donar facilitats als centres logístics de la companyia tot i les mancances en l'ús del català i l'incompliment legal"-- exigeixi a la companyia que "incorpori, com més aviat millor, el català en la seva activitat econòmica i respecti els drets lingüístics dels catalanoparlants".

 

ARXIVAT A:
Català Generalitat de CatalunyaConsumAmazon
Anar al contingut