Un model de radar carro del 2015
Un model de radar carro del 2015 (radars-autonomes.fr)

Així són els nous radars remolc que Trànsit estrenarà aquest any

Els radars remolc es poden moure fàcilment i permeten efectuar controls de velocitat durant dies en diferents ubicacions de la xarxa viària

RedaccióActualitzat

El Servei Català de Trànsit (SCT) començarà a fer servir aquest any un tipus de radars nous per detectar els vehicles que es passin de velocitat. Són els radars remolc, o carros, i està previst que els dos primers ja funcionin a l'abril.

Aquest nou format de radar en remolc es pot ubicar de forma temporal en un punt determinat sense que calgui instal·lació, perquè és autònom pel que fa a l'energia que necessita per funcionar. A més, es poden traslladar fàcilment, perquè són un remolc, i permeten fer controls durant els dies que es consideri en la ubicació que s'hagi decidit.

Això permetrà controlar la velocitat en llocs on fins ara no era possible per la falta d'infraestructura a la via o per la perillositat d'instal·lar-hi un radar fix, per exemple.

La previsió del Departament d'Interior és que, al llarg del 2024, estiguin operatius quatre carros. La seva contractació, pionera a l'Estat, la va aprovar el govern el mes de juny de l'any passat, amb un import total de contracte de més d'un milió d'euros.

un senyal de radar en una carretera
Trànsit situa els radars en els punts on hi ha una sinistralitat elevada (Trànsit)

On s'instal·laran els carros?

Segons l'SCT, els nous radars milloraran la seguretat viària a les carreteres catalanes en els punts on els tècnics detectin una sinistralitat elevada. De fet, aquest és el criteri que expliquen que es fa servir per instal·lar qualsevol altre model de radars: fixos, de tram o mòbils.

Un estudi d'accidentalitat identifica els trams de concentració d'accidents amb morts i ferits greus, a partir de les dades dels cinc anys anteriors, i es prioritzen els punts amb el nombre més elevat. Amb aquestes dades, s'analitza el terreny i, un cop s'instal·la el radar, se'n valora l'eficàcia.

Segons dades de Trànsit, als llocs on hi ha radars, l'accidentalitat baixa de mitjana entre un 60 i un 70% els següents cinc anys.

Altres criteris que es tenen en compte per triar el punt on es posa un radar poden ser la necessitat de millorar l'efectivitat de la velocitat variable o les peticions dels ajuntaments, que volen calmar el trànsit en un punt determinat.
 

Quina diferència hi ha entre els radars carro i els mòbils?

Els radars mòbils poden estar ubicats en trípodes, en armaris en línia o en un helicòpter de trànsit o dins un cotxe patrulla dels Mossos d'Esquadra. De fet, tots els radars de què disposa la policia, que estan connectats als serveis informàtics de l'SCT, són mòbils. 

També s'estan fent proves amb drons.

ARXIVAT A:
Trànsit
Anar al contingut