Imatge d'arxiu d'un cotxe d'Omoda, el model que es muntaria a Barcelona (Europa Press)

A tocar l'acord perquè el fabricant xinès de cotxes Chery desembarqui a Catalunya

Avancen les negociacions perquè l'automobilística s'instal·li a l'antiga Nissan, però l'acord encara no està tancat al 100%

Francesc SerraActualitzat

Avancen les negociacions per al desembarcament del fabricant xinès Chery a Catalunya, per produir cotxes elèctrics a l'antiga planta de Nissan, a la Zona Franca de Barcelona.

Representants de l'empresa catalana EV Motors estan mantenint reunions aquests dies a la seu de la companyia, a Wuhu, per negociar els últims serrells de l'operació.

I aquesta tarda ha transcendit que el fabricant xinès ja està preparant l'acte institucional per escenificar la signatura de l'acord: seria el divendres 19 d'abril a les instal·lacions de l'antiga Nissan, on s'ubicaran. S'anuncia la presència del president del govern espanyol, Pedro Sánchez, i de representants de la Generalitat. 


"Optimisme" però també "cautela"

En qualsevol cas, totes les fonts implicades en les negociacions insisteixen que la preparació d'un hipotètic acte de signatura no vol dir que l'acord estigui tancat avui al 100%, tot i admetre que aquests preparatius són un molt bon senyal. "Optimisme" i "cautela" són dues de les paraules més repetides.

"És com un casament", expliquen algunes fonts, "els preparatius per a la celebració avancen, però els nuvis encara no s'han dit el sí definitiu".

En principi, el grup xinès acoblaria aquí el model Omoda 5 elèctric, fabricat a la Xina, però que s'acabaria de muntar a Barcelona, un procés conegut per les sigles en anglès CKD, completely knock down. 

Si l'acord s'acaba signant el dia 19, ajudaria a donar feina als 600 extreballadors de Nissan que fa més de dos anys que estan a l'atur i que ara tenen contractes de formació. Fonts de l'empresa ja han explicat que, en cas de confirmar-se la inversió, els plans inclouen la possibilitat d'acabar contractant unes 1.000 persones.

Les negociacions amb Chery van començar el 2022 (ACN)


Llarga negociació

Després del tancament de Nissan, a finals del 2021, la tardor de l'any següent van començar les negociacions amb Chery, amb diverses trobades, tant aquí com a la Xina, en les quals han participat el Departament d'Empresa de la Generalitat i el Ministeri d'Indústria.

De fet, tant el conseller Roger Torrent com el ministre Jordi Hereu s'han reunit des d'aleshores amb directius de la companyia asiàtica. Torrent viatja en aquests moments a la Xina per entrevistar-se amb diverses empreses i té prevista una trobada amb representants de Chery, segurament dilluns que ve. 

Ha estat una negociació llarga durant la qual hi ha hagut canvis d'interlocutor per la part catalana. Quan va començar, el D-Hub estava liderat per la firma QEV, però a principis d'aquest any el lideratge ha passat a mans del seu soci B-Tech, que s'ha quedat el 60% del consorci.

 

Aposta a llarg termini

QEV també serà present en l'antiga Nissan --s'encarregarà de muntar les furgonetes Zeroid--, però és EV Motors qui hauria acabat tancant l'acord amb els xinesos. EV Motors també vol produir vehicles amb la marca Ebro.

Segons ha transcendit les últimes setmanes, la intenció del fabricant xinès seria primer acoblar les peces i més endavant fabricar completament el model Omoda 5.

Fabricar aquí seria la manera d'esquivar potencials aranzels europeus als cotxes elèctrics xinesos. La marca s'ha establert comercialment a Espanya i vol apostar-hi fort. Seria el primer cop que una marca automobilística xinesa s'instal·la a Europa per fabricar cotxes.

ARXIVAT A:
XinaNissanAutomoció
Anar al contingut