Un nou canvi de criteri de l'IVA per part del Ministeri d'Hisenda amenaça la viabilitat de la CCMA

A la sessió d'aquest matí al Parlament davant de la Comissió de Control de l'Actuació de la Corporació, Núria Llorach ha alertat que un nou criteri sobre l'aplicació de l'IVA per part de l'Agència Tributària torna a posar en risc la viabilitat dels mitjans públics.

La vicepresidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Núria Llorach, ha posat en alerta avui el Parlament sobre una nova situació de risc per a la viabilitat del model actual de TV3 i Catalunya Ràdio. Un nou canvi de criteri de l'Agència Tributària estatal sobre l'IVA de les corporacions públiques audiovisuals sumat a una nova caiguda dels ingressos per publicitat poden estroncar l'estabilitat de la CCMA i provocar un dèficit per aquest any de 21 milions d'euros. La situació, ha afirmat, és "extremadament preocupant".

Llorach ha explicat que, després d'un esforç inèdit de contenció de la despesa i optimització des del 2010 a causa de la reducció dels recursos en un 35%, s'havia aconseguit estabilitzar la CCMA, però ara la situació ha tornat a situar-se en zona de risc: "Quan ens pensàvem que havíem assegurat la viabilitat del servei públic de comunicació, ens trobem amb una previsió de tancament de 9 milions d'euros menys d'ingressos publicitaris i una nova amenaça de l'Agència Tributària."

La vicepresidenta ha explicat que l'Agència Tributària ha tornat a canviar el criteri que afecta les televisions i ràdios públiques, fet que suposaria que el servei públic de comunicació hagués de ser facturat amb IVA al govern, un impost que no seria deduïble: "Aquesta vegada, la interpretació que fa Hisenda és la pitjor de les possibles i la repercussió econòmica seria molt més gran que en l'anterior intent, que va acabar afectant el període 2012-2014". L'efecte d'aquest nou canvi de criteri podria suposar un sobre cost anual per a la Generalitat de 48,5 milions anuals.

Tot i que encara no han obert formalment cap procediment, Hisenda té pendent retornar a la CCMA més de 5,4 milions d'euros des del desembre, un import que podria arribar a 12 milions a finals d'any, ha explicat Llorach. Els 12 milions que Hisenda previsiblement no tornarà i la caiguda prevista de 9 milions en el total de la facturació publicitària situen la caiguda de recursos respecte al pressupost del 2017 en 21 milions d'euros, "una quantitat que supera, per posar un exemple de la magnitud, totes les partides juntes de producció aliena, doblatges i coproduccions", ha afegit.

Davant d'aquesta situació, Núria Llorach ha recordat que la CCMA té l'obligació per llei de compensar qualsevol dèficit i ha alertat que si el Parlament no decideix incrementar els recursos per poder fer front a aquesta nova amenaça, només quedaria l'alternativa d'una nova retallada en continguts audiovisuals i despeses de funcionament, una mesura que considera "suïcida" per a la competitivitat de TV3 i Catalunya Ràdio.

ccma.cat