Madrid

Foment assumeix per decret l'organització del treball dels controladors i obre la porta a liberalitzar el servei

El govern espanyol ha tallat de soca-rel la polèmica amb els controladors aeris d'un cop de decret. El Ministeri de Foment, a través d'Aena, assumeix a partir d'ara l'organització de la feina d'aquests treballadors i en modifica les condicions establertes en un conveni col·lectiu que estava prorrogat des del 2004 i que les dues parts no aconsegueixen renovar. El ministre José Blanco ja havia qualificat els controladors de privilegiats, perquè el que cobra menys l'any passat va ingressar 370.000 euros. El decret va més enllà perquè liberalitza el servei. Això vol dir que s'obre la porta a adjudicar la gestió de les torres de control dels aeroports a empreses privades.

Actualitzat
Segons el reial decret llei, que ja ha estat publicat al Butlletí Oficial de l'Estat, Foment podrà designar "nous proveïdors" per als serveis de navegació aèria "sempre que es trobin degudament certificats per una autoritat nacional de supervisió d'un estat membre de la UE". José Blanco ha comparegut en acabar el Consell de Ministres per explicar la proposta per liberalitzar el servei. L'objectiu, ha dit, és dotar Aena d'instruments legals que li permetin organitzar els torns de treball dels controladors aeris.

Aena assumeix, doncs, a partir d'ara l'organització de la feina d'aquest col·lectiu i marca una mitjana de jornada anual màxima de 1.750 hores i un màxim de 80 hores extraordinàries treballades a l'any "en conformitat amb el que estableix l'Estatut dels Treballadors".

Aquesta decisió, adoptada aquest divendres pel Consell de Ministres a proposta del titular de Foment, José Blanco, es deu, segons el mateix ministeri, a l'impossibilitat que té en aquests moments Aena de garantir la prestació dels serveis que donen els controladors aeris a Espanya. El text del decret posa de relleu deficiències organitzatives i falta d'eficiència econòmica en l'actual desenvolupament d'aquesta feina.

Els actuals costos de navegació aèria espanyols són "els més elevats de l'entorn europeu", ha subratllat Blanco, qui ho ha atribuït al continuat increment del cost de prestació del servei a causa "d'una baixa productivitat per controlador i un increment desmesurat del cost d'aquests treballadors.
Anar al contingut