TOTS ELS ÀUDIOS
Instruments del Museu de la Música impresos en 3D
Obrim programa amb la música de Bach, interpretada amb el saxo baríton de Joan Martí-Frasquier. Més endavant, Marisa Ruiz, cap de Col·leccions i Documentació del Museu de la Música de Barcelona, i la lutier Blandine Galy ens parlen del projecte que han dut a terme aquests últims mesos, amb Eurecat - Centre Tecnològic de Catalunya, en què s'han fet rèpliques amb impressió 3D de sis instruments de la col·lecció del Museu. Finalment, ens aproximem al pandero quadrat, un instrument amb una llarga tradició al nostre país, que descobrim de la mà de la musicòloga Ester Garcia Llop.
(Foto de Sara Guasteví)Obrim programa amb la música de Bach, interpretada amb el saxo baríton de Joan Martí-Frasquier. Més endavant, Marisa Ruiz, cap de Col·leccions i Documentació del Museu de la Música de Barcelona, i la lutier Blandine Galy ens parlen del projecte que han dut a terme aquests últims mesos, amb Eurecat - Centre Tecnològic de Catalunya, en què s'han fet rèpliques amb impressió 3D de sis instruments de la col·lecció del Museu. Finalment, ens aproximem al pandero quadrat, un instrument amb una llarga tradició al nostre país, que descobrim de la mà de la musicòloga Ester Garcia Llop. (Foto de Sara Guasteví)
Maria Dolors Coll, impulsora del carilló a Catalunya
Dediquem bona part del programa a recordar la figura de la carillonista Maria Dolors Coll, màxima impulsora de l'instrument de 49 campanes que tenim al Palau de la Generalitat. La recordem a través de l'Anna Maria Reverté, la seva principal deixebla, i també sentim fragments de l'entrevista que Joan Vives va fer a totes dues l'any 1994 a Catalunya Música. Els minuts finals són per a la Cristina Alís Raurich, que ens porta un nou text antic amb presència d'instruments musicals en la seva secció dels "Sons llunyans".
Dediquem bona part del programa a recordar la figura de la carillonista Maria Dolors Coll, màxima impulsora de l'instrument de 49 campanes que tenim al Palau de la Generalitat. La recordem a través de l'Anna Maria Reverté, la seva principal deixebla, i també sentim fragments de l'entrevista que Joan Vives va fer a totes dues l'any 1994 a Catalunya Música. Els minuts finals són per a la Cristina Alís Raurich, que ens porta un nou text antic amb presència d'instruments musicals en la seva secció dels "Sons llunyans".
Aprendre a tocar el violí a la presó
Ens hem desplaçat fins al Centre Penitenciari Quatre Camins per conèixer en primera persona el projecte social que impulsa des de fa temps Canòlich Prats, violinista de l'Orquestra Simfònica del Vallès i professora de violí a l'Escola Municipal de Música Torre Balada de Castellar del Vallès. Acompanyem la Canòlich en una de les seves classes de violí i parlem amb els seus tres alumnes, interns d'aquest centre penitenciari. A més, també sentim les opinions de la Maria Vendrell Aubach, gerent de Quatre Camins, i de l'Oriol Bosch, tècnic d'arts escèniques.
Ens hem desplaçat fins al Centre Penitenciari Quatre Camins per conèixer en primera persona el projecte social que impulsa des de fa temps Canòlich Prats, violinista de l'Orquestra Simfònica del Vallès i professora de violí a l'Escola Municipal de Música Torre Balada de Castellar del Vallès. Acompanyem la Canòlich en una de les seves classes de violí i parlem amb els seus tres alumnes, interns d'aquest centre penitenciari. A més, també sentim les opinions de la Maria Vendrell Aubach, gerent de Quatre Camins, i de l'Oriol Bosch, tècnic d'arts escèniques.
Chopin i el piano
Repassem la biografia de Frédéric Chopin i la seva relació amb el piano, amb la companyia de la professora universitària d'estètica de la música Victòria Llort Llopart. I també escoltem un reportatge en què Miquel Puigdellívol, constructor de tenores i tibles de Mataró, ens explica la seva incursió en la construcció d'instruments com la flauta travessera o el clarinet, i el seu somni de poder fer algun dia un violí.
Foto: Chopin en concert, del pintor polonès Henryk Siemiradzki (1887)Repassem la biografia de Frédéric Chopin i la seva relació amb el piano, amb la companyia de la professora universitària d'estètica de la música Victòria Llort Llopart. I també escoltem un reportatge en què Miquel Puigdellívol, constructor de tenores i tibles de Mataró, ens explica la seva incursió en la construcció d'instruments com la flauta travessera o el clarinet, i el seu somni de poder fer algun dia un violí. Foto: Chopin en concert, del pintor polonès Henryk Siemiradzki (1887)
El violí en la música tradicional
Amb la companyia de la violinista i etnomusicòloga Anaís Falcó ens aproximem al món del violí i al paper que ocupa aquest instrument en la música tradicional, especialment al nostre país. Els minuts finals són per a l'Anna Costal i Fornells i la seva secció "Navegants de cadira", que arriba a la fi amb l'audició de l'havanera més popular de totes.
(Foto de Guillem Roma)Amb la companyia de la violinista i etnomusicòloga Anaís Falcó ens aproximem al món del violí i al paper que ocupa aquest instrument en la música tradicional, especialment al nostre país. Els minuts finals són per a l'Anna Costal i Fornells i la seva secció "Navegants de cadira", que arriba a la fi amb l'audició de l'havanera més popular de totes. (Foto de Guillem Roma)
Els instruments musicals de la cort del rei Alfons X el Savi
El músic Jota Martínez ens endinsa en el fascinant món de la música medieval, a partir de la seva recerca dels instruments que van formar part de la cort del rei Alfons X el Savi. Aprofitant la seva vinguda a Catalunya per participar en el Festival Tiana Antica, parlem de l'Instrumentarium Musical Alfonsí, una col·lecció d'instruments que ha construït amb l'ajuda de diversos lutiers per poder interpretar la música d'aquell temps, especialment les Cantigues de Santa Maria. En els minuts finals, Jaume Ayats, el Manxaire, reivindica la figura del músic de ball, i ens explica la varietat d'instruments que aquest personatge ha tocat al llarg de la història.
El músic Jota Martínez ens endinsa en el fascinant món de la música medieval, a partir de la seva recerca dels instruments que van formar part de la cort del rei Alfons X el Savi. Aprofitant la seva vinguda a Catalunya per participar en el Festival Tiana Antica, parlem de l'Instrumentarium Musical Alfonsí, una col·lecció d'instruments que ha construït amb l'ajuda de diversos lutiers per poder interpretar la música d'aquell temps, especialment les Cantigues de Santa Maria. En els minuts finals, Jaume Ayats, el Manxaire, reivindica la figura del músic de ball, i ens explica la varietat d'instruments que aquest personatge ha tocat al llarg de la història.
El clavecin roïal
Dediquem bona part del programa a un instrument de teclat, a mig camí entre el clavicèmbal i el forte-piano, que va néixer a finals del segle XVIII. En parlem amb Pablo Gómez Ábalos, pianista i estudiós d'instruments de tecla històrics, que ha impulsat la seva recuperació encarregant una còpia a la constructora alemanya Kerstin Schwarz. Els minuts finals són per a l'Anna Costal i Fornells, que ens presenta una nova havanera en la seva secció "Navegants de cadira".
(Foto de Kerstin Schwarz)Dediquem bona part del programa a un instrument de teclat, a mig camí entre el clavicèmbal i el forte-piano, que va néixer a finals del segle XVIII. En parlem amb Pablo Gómez Ábalos, pianista i estudiós d'instruments de tecla històrics, que ha impulsat la seva recuperació encarregant una còpia a la constructora alemanya Kerstin Schwarz. Els minuts finals són per a l'Anna Costal i Fornells, que ens presenta una nova havanera en la seva secció "Navegants de cadira". (Foto de Kerstin Schwarz)
El descobriment d'un instrument únic, la barítona del 1929
Dediquem bona part del programa a un instrument històric que fins fa ben poc se n'havia perdut la pista, una barítona que va pertànyer al músic Robert Renart. En parlem amb la propietària, Isabel Costa Renart, i també amb la persona que va descobrir aquest instrument per casualitat, el promotor cultural i estudiós de la cobla Jaume Nonell Juncosa. A més, ens fem ressò de la sessió acadèmica que es va fer a l'Institut d'Estudis Catalans sota el títol de "La barítona, del silenci a l'actualitat". Escoltem diverses converses breus amb les persones que hi van participar: els musicòlegs Albert Fontelles-Ramonet i Núria Bonet, el catedràtic d'Enginyeria Mecànica de la UPC, Joaquim Agulló, i l'intèrpret de barítona Jordi Campos. I també sentim l'opinió de Pau Orriols, constructor de flabiols, tenores, tibles i barítones. Els minuts finals són per al "manxaire" Jaume Ayats, que aquesta vegada ens parla... de balenes!
Dediquem bona part del programa a un instrument històric que fins fa ben poc se n'havia perdut la pista, una barítona que va pertànyer al músic Robert Renart. En parlem amb la propietària, Isabel Costa Renart, i també amb la persona que va descobrir aquest instrument per casualitat, el promotor cultural i estudiós de la cobla Jaume Nonell Juncosa. A més, ens fem ressò de la sessió acadèmica que es va fer a l'Institut d'Estudis Catalans sota el títol de "La barítona, del silenci a l'actualitat". Escoltem diverses converses breus amb les persones que hi van participar: els musicòlegs Albert Fontelles-Ramonet i Núria Bonet, el catedràtic d'Enginyeria Mecànica de la UPC, Joaquim Agulló, i l'intèrpret de barítona Jordi Campos. I també sentim l'opinió de Pau Orriols, constructor de flabiols, tenores, tibles i barítones. Els minuts finals són per al "manxaire" Jaume Ayats, que aquesta vegada ens parla... de balenes!
El pianista Isaac Albéniz
Descobrim, de la mà de Lluís Rodríguez Salvà, pianista i estudiós d'Isaac Albéniz, la vessant com a intèrpret de piano d'aquest gran nom de la nostra història de la música. I en els minuts finals, el contrabaixista i lutier Jaume Albors comparteix amb nosaltres els seus records d'una altra figura imprescindible de la interpretació i l'ensenyament del contrabaix al nostre país, com va ser Ferran Sala.
Descobrim, de la mà de Lluís Rodríguez Salvà, pianista i estudiós d'Isaac Albéniz, la vessant com a intèrpret de piano d'aquest gran nom de la nostra història de la música. I en els minuts finals, el contrabaixista i lutier Jaume Albors comparteix amb nosaltres els seus records d'una altra figura imprescindible de la interpretació i l'ensenyament del contrabaix al nostre país, com va ser Ferran Sala.
Els instruments en les cantates de Johann Sebastian Bach
El musicòleg i crític musical Oriol Pérez Treviño acaba de presentar el llibre "Bach en temps de pandèmia", un treball que ens endinsa en l'univers de les cantates del gran compositor barroc alemany. Per aquest motiu hem volgut parlar amb l'Oriol no només del llibre, sinó també del paper que juguen els instruments en aquestes obres imprescindibles. En els minuts finals, la Cristina Alís Raurich dedica la seva secció dels "Sons llunyans" als textos sobre les llegendes artúriques amb presència d'instruments musicals. Foto: Schola Cantorum de Leipzig.
El musicòleg i crític musical Oriol Pérez Treviño acaba de presentar el llibre "Bach en temps de pandèmia", un treball que ens endinsa en l'univers de les cantates del gran compositor barroc alemany. Per aquest motiu hem volgut parlar amb l'Oriol no només del llibre, sinó també del paper que juguen els instruments en aquestes obres imprescindibles. En els minuts finals, la Cristina Alís Raurich dedica la seva secció dels "Sons llunyans" als textos sobre les llegendes artúriques amb presència d'instruments musicals. Foto: Schola Cantorum de Leipzig.
Música barroca amb ukelele
L'ukelele és un instrument realment versàtil. Ens ho demostra des de fa temps en Salva Rey. Ara ens presenta "Twenty baroque fragments and a song of hope", un àlbum que recull una selecció de peces barroques interpretades amb ukelele. A més, descobrim la Fusta d'intèrpret com a flautista de Salvador Brotons. I torna Jaume Ayats, el director del Museu de la Música de Barcelona, amb la seva secció d'El manxaire, que aquesta vegada ens trasllada al pol sud, l'any 1910.
L'ukelele és un instrument realment versàtil. Ens ho demostra des de fa temps en Salva Rey. Ara ens presenta "Twenty baroque fragments and a song of hope", un àlbum que recull una selecció de peces barroques interpretades amb ukelele. A més, descobrim la Fusta d'intèrpret com a flautista de Salvador Brotons. I torna Jaume Ayats, el director del Museu de la Música de Barcelona, amb la seva secció d'El manxaire, que aquesta vegada ens trasllada al pol sud, l'any 1910.
Què entenem per instruments de música tradicionals?
Amb Anaís Falcó, autora del llibre "Instruments de música tradicionals", publicat per Brau Edicions, ens endinsem en el fascinant món dels instruments tradicionals i mirem de resoldre alguns dubtes sobre aquesta temàtica. Als minuts finals, el professor Jordi Ballester ens acaba de desxifrar el quadre "L'Oïda", de Brueghel el Vell i Rubens.
Amb Anaís Falcó, autora del llibre "Instruments de música tradicionals", publicat per Brau Edicions, ens endinsem en el fascinant món dels instruments tradicionals i mirem de resoldre alguns dubtes sobre aquesta temàtica. Als minuts finals, el professor Jordi Ballester ens acaba de desxifrar el quadre "L'Oïda", de Brueghel el Vell i Rubens.
Els altres Stradivarius
En Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella, torna al "Taller" i ho fa per parlar-nos dels instruments de corda polsada que coneixem que va fer el gran lutier de Cremona Antonio Stradivari. A més, Jordi Ballester ens parla del gènere de la "Natura morta" a la seva secció de "L'art dels instruments".
En Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella, torna al "Taller" i ho fa per parlar-nos dels instruments de corda polsada que coneixem que va fer el gran lutier de Cremona Antonio Stradivari. A més, Jordi Ballester ens parla del gènere de la "Natura morta" a la seva secció de "L'art dels instruments".
Celebrem 300 programes al taller de... dos lutiers!
L'Elià Fabré i l'Aogu Shimasaki són lutiers i viuen i treballen al Maresme, a Vilassar de Mar. Allà hi tenen el seu taller, Casa Magí. Descobrim la seva passió per la construcció i restauració d'instruments de corda fregada i també com veuen el seu ofici. En els minuts finals, l'Anna Costal i Fornells ens porta una havanera de Kurt Weill, a la seva secció dels Navegants de cadira.
Foto: Ibai AcevedoL'Elià Fabré i l'Aogu Shimasaki són lutiers i viuen i treballen al Maresme, a Vilassar de Mar. Allà hi tenen el seu taller, Casa Magí. Descobrim la seva passió per la construcció i restauració d'instruments de corda fregada i també com veuen el seu ofici. En els minuts finals, l'Anna Costal i Fornells ens porta una havanera de Kurt Weill, a la seva secció dels Navegants de cadira. Foto: Ibai Acevedo
Marta Santamaria, piccolista i músic d'orquestra freelance
La intèrpret de Santpedor ens parla amb passió del piccolo, el flautí, un instrument pel qual sent una autèntica fascinació, i també ens comenta què comporta per a una músic com ella haver de canviar constantment d'orquestra i de país per tocar el seu instrument. En els minuts finals, en Jaume Ayats, El manxaire, ens porta cap a l'altra banda del món, fins a la Micronèsia.
Foto: Dani GuisadoLa intèrpret de Santpedor ens parla amb passió del piccolo, el flautí, un instrument pel qual sent una autèntica fascinació, i també ens comenta què comporta per a una músic com ella haver de canviar constantment d'orquestra i de país per tocar el seu instrument. En els minuts finals, en Jaume Ayats, El manxaire, ens porta cap a l'altra banda del món, fins a la Micronèsia. Foto: Dani Guisado