Omplir la cistella de la compra és cada cop més car. Aquest octubre, l'índex de preus de consum (IPC) ha pujat a Espanya un 5,4%. Es tracta de la taxa més elevada en gairebé tres dècades. No estem parlant d'un fet aïllat: els preus han pujat a la majoria de països del planeta. L'índex de preus dels aliments de la FAO alerta que els preus dels aliments al món estan al seu nivell més alt des del juliol del 2011. Segons el catedràtic d'Economia Santiago Niño Becerra es tracta d'una tendència que durarà força temps i que afectarà el Nadal: "Jo crec que fins a mitjans de l'any vinent, juny-juliol, els preus de tots els productes seran elevats. I quan dic de tots els productes, incloc alimentació, gas i electricitat."   Per què pugen els preus? Niño Becerra explica que darrere aquesta pujada de preus hi ha tres motius diferents. D'entrada, els productes s'han encarit perquè hi ha més demanda que oferta en certs béns i, com que falten matèries primeres, costa més produir-los.   En segon lloc, l'electricitat s'ha disparat. Ja fa mesos que el preu de la llum està a màxims mai vistos i les empreses també en noten els efectes, diu l'economista: "L'electricitat es necessita per a tot; per empaquetar un enciam, cal electricitat." Per últim, també s'ha incrementat el preu del transport de mercaderies, arrossegat per la pujada del preu del petroli, que ha seguit escalant fins a situar-se a nivells anteriors a l'esclat de la pandèmia. Amb aquests tres factors sobre la taula, s'entén perquè els preus dels productes han crescut tant. Arribarem a una crisi d'abastiment? D'ençà de la crisi dels microxips, cada cop són més els productes que no arriben o que són impossibles d'aconseguir. Falta paper, alumini, plàstic, tot de matèries primeres que són essencials per a molts fabricants. Tot i això, Niño Becerra no creu que arribem al punt de trobar-nos els supermercats buits: "En el sistema capitalista, els preus es regulen per l'oferta i la demanda. L'oferta estarà més cara, però hi haurà demanda que no podrà arribar a comprar aquesta oferta i, per tant, els preus s'estabilitzaran." El preu dels bitllets d'avions, també a l'alça Altres sectors que preparen pujades són les companyies aèries, sobretot les low-cost, per repercutir la pujada del preu dels carburants.   L'augment dels preus, sumat a les restriccions encara vigents, ha fet que molta gent hagi deixat de viatjar i, per tant, que les companyies no hagin pogut remuntar les pèrdues que van tenir durant la pandèmia. Quina és la solució, doncs? Segons Becerra, l'única via que tenen és la concentració d'empreses: "Al final quedaran menys companyies que s'hauran d'ajuntar. Unes hauran d'absorbir les altres o bé hauran de compartir projectes, costos, etc." Una cosa és clara, però, afirma l'economista: volar pel món com ho estàvem fent fins ara cada cop serà més complicat i això afectarà, també, el turisme d'Espanya, ja que la majoria d'estrangers que arriben al país ho fan a través de vols de baix cost.