Les "Metamorfosis" d'Ovidi ens obren la porta al mite de Cèfal i Procris, sobre el qual Élisabeth Jacquet de la Guerre va compondre la seva única òpera (1694). Acompanyem aquesta història amb la versió del conjunt Musica Fiorita, dirigida per Daniela Dolci (2008). .- Obertura .- "Chantons sa valeur immortelle", duet .- "Mais je la vois. Procris¿", recitatiu i final .- "La douce folie, que celle d'aimer", ària .- Giga, del pròleg A més, fragments instrumentals en versió per a clave de Frances Conover Fitch (2005).
L'any 1555, l'apotecari i estudiós de l'astrologia Miquèl de Nòstra Dama va publicar "Les profecies". Ens acostem a la peculiar història de Nostradamus. .- Francesco de Layolle: "Lasciar' il velo" (Ensemble Arcimboldo: "Co'l dolce suono", 2018) .- Josquin des Prez: "Allegez moy" (Currende Consort: "Vous ou la mort", 1996) .- Loyset Compère: "In nomine: Hora completorii" (Odhecaton: "De passione", 2012) .- Clément Janequin: "Toutes les nuictz" (Dulces Exuvie: "Toutes les nuictz", 2022) .- Pierre Certon: "Je l'ay aimé" (Boston Camerata: "Certon: Chansons", 1980) .- Claude Gervaise: "Pavane, gaillarde et branle de Champagne" (Euskal Barrokensemble: "Juan Sebastián Elkano", 2019) .- Jacques Buus: "Recercar terzo" (La Picaresca: "Adrian Willaert", 2019) .- Jacques Arcadelt: "Il me prend fantasie" (Doulce Mémoire: "Arcadelt: Motetti", 2018) .- Vieux Gaultier: Preludi de la suite en re m (Hopkinson Smith: "Vieux Gaultier", 2000)
Coneixem Na Prous Boneta gràcies a la confessió que va fer davant un tribunal inquisitorial l'any 1325. Les seves idees, polèmiques i persistents, van acabar per dur-la a la foguera, condemnada per heresiarca. .- Guillaume de Machaut: "Phyton le merveilleus serpent" (Trefoil: "Master, monsters and mazes", 2005) .- Philippe de Vitry: "In nova fert / Garrit gallus / Neuma" (La fonte musica: "Metamorfosi Trecento", 2013) .- "De la mere au sauveor" (Anonymous 4: "La bele Marie", 2002) .- Petrus de Grudencz: "Prelustri elucentia" (Vox Clamantis: "Filia Sion", 2012) .- Petrus de Cruce: "Je cuidoie bien metre jus / Se j'ai folement amé / Solem" (Sequentia: "Trouvères", 1984) .- "Ave, dona santíssima", del Laudari de Cortona (Jordi Savall: "Ramon Llull", 2016) .- "Quis dabit capiti" del Cèdex Las Huelgas (Catalina Vicens: "Organic creatures", 2020) .- "Mater patris et filia" (Sequentia: "Vox iberica II: Codex Las Huelgas", 1992) .- "Exulta filia Sion" (Vox Clamantis: "Filia Sion", 2012)
La mort del rei Martí l'Humà: un episodi que no només tancava un regnat, sinó tota una dinastia. Ens acostem a la figura de l'últim monarca del casal de Barcelona. .- Guillaume de Machaut: "Kyrie" de la Missa de Nostre-Dame (Ensemble Gilles Binchois: "Messe de Nostre-Dame", 1999) .- "Veri in dulcis tempore" (Jordi Savall: "El reialme oblidat", 2010) .- "Onques Jacob" (Trio Subtilior: "French Ars Subtilior", 1997) .- "Isayas Cecinit", "Credo de Sort" i "Kyrie"de la Missa de Barcelona (Capella de Música de Santa Maria del Mar: "Polifonia medieval a Catalunya vol. 3", 2008) .- "De ce que foul pense" (Ensemble Project Ars Nova: "Ars Magis Subtiliter", 1989) .- Jacob de Senleches: "Fuions de ci, fuions" (Graindelavoix: "Cesena: Songs for popes, princes & mercenaries", 2012) .- Richard Loqueville: "O regina clementissima" (Ensemble Leones: "Hör, Kristenhait!", 2015)
A la Barcelona del segle XV, els esclaus eren propietats molt valuoses. Tant, que la Diputació va engegar una iniciativa per protegir els amos de les seves fugues: la guarda d'esclaus (1421). .- Maher Cissoko: "Kooma Kumaro" ("Kora Fo", 2017) .- Mateu Fletxa: fragment de "La Negrina" i "Gugurumbé" (Jordi Savall: "Les rutes de l'esclavatge", 2017) .- "Parlamento" (Unicorn Ensemble: "Chominciamento di gioia", 1994) .- "Miserere nostri/Vexilla Regis" del cançoner de Montecassino (Jordi Savall: "Dinastia Borgia", 2010) .- Antonio Cornazano: "Tenore del re di Spagna" (Capella de Ministrers: "Quattrocento", 2017) .- Johannes Cornago: "Que's mi vida preguntáys?" (Micrologus: "Napoli aragonese", 2001) .- Domenico da Piacenza: "Iupiter" (Capella de Ministrers: "Quattrocento", 2017) .- Johannes Cornago: "Morte merce, gentile aquill'altera" (The Newberry Consort: "Cornago", 1992)
Un passeig pel casc antic de la Seu d'Urgell, amb música de Joan Brudieu. .- "Plena de seny" (Exaudi Nos: "Requiem", 2010) .- "Llir entre cards" (Exaudi Nos: "Cançons d'amor de compositors catalans", 2018) .- "Ya tocan los atabales" del madrigal "Las cañas" (Capella de Ministrers: "Els viatges de Tirant lo Blanch", 2010) .- Gradual de la Missa de Difunts (Exaudi Nos: "Requiem", 2010) .- "Sepamos cómo cayó" del madrigal "Las cañas" (Capella de Ministrers: "Els viatges de Tirant lo Blanch", 2010) .- "Ma volentat ab sa rahó s'envolpa" (Capella de Ministrers: "Fantasiant", 2009) .- "No hi ha béns" (Exaudi Nos: "Requiem", 2010) .- "Oíd, oíd" (Jordi Savall: "Venezia Millenaria", 2018) .- Cant pla (Exaudi Nos: "Requiem", 2010)
El món cromàtic a través dels ulls i el pensament dels homes i dones medievals. .- Hildegarda de Bingen: Peça instrumental basada en "O viridissima virga" (Sequentia: "Voice of the Blood", 1995) .- Hildegarda de Bingen: "O viridissima virga" (Sinfonye: "Hildegard", 2012) .- "Ritual" (Jordi Savall: "La lira d'Esperia", 2009) .- Boeci: "Quisquis composito" (Sequentia: "Boethius: Songs of Consolation", 2018) .- Pere Abelard: "O quanta qualia" (Escola Gregoriana de Cambridge: "12th-Century Chant", 1994) .- Bernat de Cluny: "Apollinis Eclipsatur" (Ensemble Musica Nova: "In memoriam Guillaume de Machaut", 2010) .- "Tribum" (Ensemble Musica Nova: "In memoriam Guillaume de Machaut", 2010) .- "La seste", estampida (The Dufay Collective: "A l'Estampida", 2006) .- "Heu heu heu" (Estampie: "Best of Estampie", 2006)
Entre els segles XVII i XIX, l'església de Santa Maria de Lübeck va ser testimoni d'una sèrie de concerts clau en la vida de la ciutat. Una història que acompanyem amb una selecció de peces d'un dels seus grans impulsors: Dietrich Buxtehude. .- "Magnificat Primi Toni" BuxWV203 (Friedhelm Flamme: "Complete organ works vol. 2", 2021) .- Sonata per a violí, viola de gamba i continu en re m, BuxWV Anh. 5 (Ton Koopman: "Complete Chamber Music", 2021) .- Canzona en Do, BuxWV 166 (Leonardo Carrieri: "Opere per organo", 2020) .- Passacaglia de la Sonata en La b, BuxWV 272 (La Reveuse: "Sonates en trio", 2017) .- Preludi, BuxWV 153 (Leonardo Carrieri: "Opere per organo", 2020) .- "Ad latus", BuxWV 75 (Conductus Ensemble: "Membra Jesu Nostri", 2022) .- Trio Sonata en Mi, BuxWV 264 (Arcangelo: "Trio Sonatas", 2021) .- "Jesu, meine Freude", BuxWV 60 (Vox Luminis: "Abendmusiken", 2018) .- Xacona en mi m, BuxWV 160 (Ensemble da Pacem: "Una alchimie musicale", 2016)
Un mateix mal va afectar artistes com Caravaggio, Goya, Van Gogh i Fortuny: la intoxicació per plom o saturnisme. Però va ser aquest metall el que va matar el mestre italià? .- Passacaglia "Libertas" (Jordi Savall: "Lachrimae Caravaggio", 2007) .- Claudio Monteverdi: "Pulchra es" del "Vespro della Beata Vergine" (L'Arpeggiata: "Vespro", 2011) .- Carlo Gesualdo: "Beltà, poi che t'assenti" per a llaüt i arpa (Margret Köll, Luca Pianca: "Giants", 2012) .- Dario Castello: "Sonata Seconda" (Rachel Podger: "Perla Barocca", 2014) .- Alessandro Piccinini: "Toccata VIII" (Rosario Conte: "Piccinini", 2012) .- Carlo Gesualdo: "Come esser può" (La Compagnia del Madrigale: "Gesualdo: Il primo libro", 2022) .- Luigi Boccherini: "Allegro comodo" del Quartet de corda en Sol (Quartet Casals: "Boccherini: La musica notturna", 2011) . Josep Teixidor: "Largo" de la Sonata en Re (Naruhiko Kawaguchi: "Road to Goya's era", 2019) .- Giovanni Sollima: "Notte" (Sollima: "Caravaggio", 2012)
Un manual polèmic, no apte per a estómacs sensibles: "El llibre de la vaca", un escrit medieval amb experiments per a la creació de vida artificial. .- "Alma Mater - Ante Thorum" (Trio Mediaeval: "Words of the angel", 2001) .- "Rolandskvadet" (Trio Mediaeval: "Norske Ballader", 2010) .- Cançó a ritme quddan de la nuba (Jordi Savall: "Isabel I, reina de Castella", 2004) .- Hildegarda de Bingen: "O splendidissima gemma" (La Reverdie: "Sponsa regis", 2003) .- Gautier de Coincy: "Ma viele" (Alla Francesca: "De Coincy: Les miracles de Nostre-Dame", 1995) .- Gautier de Coincy: "Efforcier m'estuet ma voiz" (Alla Francesca: "De Coincy: Les miracles de Nostre-Dame", 1995) .- Hildegarda de Bingen: "Cum erubuerint infelices" (La Reverdie: "Sponsa regis", 2003) - "Congregabo gentes" (Ensemble Organum: "Old roman chant", 1998) .- Ductia núm. 4 (Sirinu: "Making merrye", 2003)
L'assassina serial més important de la història o una víctima de la cacera de bruixes? Un nom lligat a la sang: el de la comtessa Erszébet Báthory (1560-1614). .- Library Tapes, Julia Kent: "Roots" (single, 2022) .- W. Brade: Paduana, gallarda i correnta (Bremer-Weser Renaissance: "Tafel Consort", 2013) .- G.G. Kapsberger: "Passacaglia" en la menor (Francesco Tomasi: "Madrigals of love and abandonment", 2017) .- C. Demantius: "Und wie Moses in der Wüsten" (Cor de cambra de Saarbrücken: "Demantius: choral works", 2020) .- A. de Cabezón: "Canzon francesca" (Veronique Musson-Gounneaud: "Pour un plaisir", 2012) .- S. Calvisius: "Quarite primim regnum Dei" (Vocalconsort Leipzig: "Freut euch und jubilieret!", 2008) .- C. Erbach: "Fuga secundi toni" (Manuel Tomadin: "Erbach: complete organ music", 2022) .- G. F. Anerio: "Sanctus" de la Missa "Pulchra es" (The Sixteen: "The blossoming vine", 2014) .- M. Franck: "Da pacem Domine" (Piffaro: "Back before Bach", 2017)
Des de les altures, observen els caminants i els adverteixen dels perills del món. Un recurs arquitectònic convertit en símbol: parlem de gàrgoles. .- "Le grant pleyser" (Dufay Collective: "I had seth my hert so hy", 2015) .- "C'est la fin quoi que nous die, j'amerai" (Vivien Ellis: "On the banks of the Seine", 1997) .- Chatelain de Coincy: "A vous, Amours" (Alla Francesca: "Richard Coeur de Lion", 1996) .- "Mundis vergens in defectum" (Ensemble Gilles Binchois: "Les chant des cathédrales", 2003) .- Perotin: "Viderunt omnes" (The Hilliard Ensemble: "Perotin and the Ars Antiqua", 2007) .- Dansa anglesa (Dufay Collective: "Miri it is", 1995) .- "Qui manducat" (Schola Antiqua: "Gregoriano esencial", 2010) .- "Benedicamus Domino" (Ensemble Gilles Binchois: "Les chant des cathédrales", 2003) .- Konrad Paumann: "Mit ganczem willem" (Guy Penson: "Dictionary of Medieval and Renaissance Instruments", 2002)
Giovanni Battista Pergolesi va viure només vint-i-sis anys. Recorrem la biografia d'aquest compositor. .- "Allegro spiritoso" del concert per a flauta en Sol (Barthold Kuijken: "The Grand Mogul", 2019) .- "Et Jesum" del "Salve Regina" en fa m (Orquestra de la Il·lustració: "Rameau, Händel, Pergolesi", 2023) .- "Confitebor" de "Confitebor tibi Domine" (Thomas Hengelbrock: "Durante, Astorga, Pergolesi", 1996) .- "Ch'io muti consiglio", ària de "La Conversione di San Guglielmo" (Ensemble Alraune: "Le prodigi della divina grazia...", 2020) .- "Dominus Deus" de la Missa en Fa (Concerto Italiano: "Pergolesi & Scarlatti", 2009) .- "Stizzoso, mio stizzoso" de "La serva padrona" (La Petite Bande: "La serva padrona", 2009) .- Introducció de "L'Olimpiade" (Academia Montis Regalis: "L'Olimpiade", 2011) .- "Stabat mater dolorosa" de "Stabat Mater" (Philippe Jaroussky, Julia Lezhneva: "Stabat Mater", 2013) .- "Comodo" de la Simfonia "a tre" en Fa (Il seminario musicale: "Stabat Mater", 1997)
A mitjans del segle XVIII van arrencar les excavacions d'un indret emblemàtic: la ciutat de Pompeia, sepultada per l'erupció del Vesuvi. .- Luigi Boccherini: "Allegro giusto" de la Simfonia en La (Jordi Savall: "Luigi Boccherini", 2005) .- Wolfgang Amadeus Mozart: Obertura de "Der Schauspieldirektor" (La Cetra: "Mozart: Overtures", 2011) .- "Etruria" i "Magna Mater" (Synaulia: "Music from ancient Rome, vol. 1", 1996) .- Claudio Monteverdi: "Stracciami pur il core" (La Venexiana: "Monteverdi: Il terzo libro dei madrigali", 2002) .- Johann Sebastian Bach: "Allegro" del Concert per a clavicèmbal núm. 3 (Fabio Bonizzoni: "Harpsichord concertos, vol. 2", 2019) .- George Friedrich Händel: Simfonia de l'oratori "Saul" (Orquestra barroca de Frankfurt: "Handel: Saul", 1998) .- Franz Benda: "Allegro moderato" de la sonata per a violí núm. 23 en do m (Hans-Joachim Berg: "Benda: Violin sonatas", 2010) .- Maria Szymanowska: "Polonaise" (Slawomir P. Dobrzanski: "Maria Szymanowska", 2013)
El mes de desembre del 1492, un pagès anomenat Joan de Canyamars va atacar Ferran el Catòlic a la ciutat de Barcelona. .- Alexander Agricola: "Pater meus agricola est" (Fretwork: "Agricola: Chansons", 2006) .- Pedro de Lagarto: "Callen todas las galanas" (Capella de Ministrers: "Cancionero de Palacio", 2004) .- Juan del Encina: "Todos los bienes del mundo" (La Tricotea: "Cancionero de los vientos", 2010) .- Alexander Agricola: "De tous biens plaine" (Currende Consort: "Vous ou la mort", 1996) .- Alexander Agricola: "De tous biens plaine" (Unicorn Ensemble: "Agricola: Fortuna desperata", 1999) .- Juan de Anchieta: "Con amores mi madre" (Musica Antiqua of London: "A royal songbook", 1996) .- Juan Ponce: "Ave color vini clari" (Jordi Savall: "El cancionero de Palacio", 2009) .- Juan de Anchieta: "Libera me, Domine" (La Tempête: "Hypnos", 2022) .- Francisco de Peñalosa: "Sancta mater istud aga" (Capella Peñaflorida: "Anchieta: Missa sine nomine", 2004)
Més enllà de la llegenda negra que envolta la seva mort, recuperem la trajectòria musical del compositor barceloní Domènec Terradellas. .- Franz Krommer: "Allegro" del Quartet de corda en Re, op. 18 núm. 1 (Quartet de Milà: "Krommer", 2001) .- "Donec ponam", del "Dixit Dominus" (Jakub Jozef Orlinski: "Anima sacra", 2018) .- "Allegro" de la Simfonia de "Merope" (Dolce & Tempesta: "Terradellas: 'Furor!'", 2009) .- "Dono d'amica sorte" de "Merope" (Dolce & Tempesta: "Terradellas: 'Furor!'", 2009) .- Obertura de "Giuseppe Riconosciuto" (Orquestra Barroca de Sevilla: "Festival de Música Antigua de Úbeda y Baeza", 2022) .- "Ah scellerato!" de "Merope" (Dolce & Tempesta: "Terradellas: 'Furor!'", 2009) .- Obertura de "Sesostri" (Concerto Brandenburg: "Terradellas/Fàbrega", 1998) .- "Fra l'ombre del timore" de "Sesostri" (Dolce & Tempesta: "Terradellas: 'Furor!'", 2009) .- "Larghetto" de la Simfonia de "Merope" (Dolce & Tempesta: "Terradellas: 'Furor!'", 2009)
Un madrigal de Claudio Monteverdi, com a punt de partida i arribada: "El lament de la nimfa". Genialitat sobre versos d'Ottavio Rinuccini, des del vuitè llibre de madrigals del compositor cremonès. .- Simfonia (Concerto Italiano: "Monteverdi. Daylight", 2021) .- "Sanctus" de la missa "In illo tempore" (Huelgas Ensemble: "The mirror of Claudio Monteverdi", 2016) .- "Voi ch'ascoltate" de la "Selva morale e spirituale" (The Sixteen: "Selva morale e spirituale vol. 1", 2010) .- Del vuitè llibre de madrigals: "Ardo, avvampo, mi struggo", "Altri canti d'amor" i "Vago augelletto" (Concerto Italiano: "Ottavo libro dei madrigali", 2000) .- Giovanni Girolamo Kapsberger: "Toccata seconda arpeggiata" (Francesco Provenzale: "Lamento", 2014) .- "Lamento della ninfa" (Anna Prohaska, Arcangelo: "Enchanted forest", 2013) .- "Trasfigurazione della ninfa" (La Venexiana: "Round M': Monteverdi meets jazz", 2010)
La licantropia s'ha interpretat de moltes maneres: una superstició, una malaltia, una maledicció. Revisem aquest fenomen amb el cas de Jean Grenier. .- Claude le Jeune: "Philomena praevia" (Huelgas Ensemble: "The treasure of Claude le Jeune", 2014) .- Claude le Jeune: "Tu ne l'enten pas" (Huelgas Ensemble: "The treasure of Claude le Jeune", 2014) .- Anthony Holborne: "The tears of the muses", gallarda (Hespèrion XXI: "Anthony Holborne", 2000) .- Thomas Weelkes: "Death hath deprived me" (Vox Luminis: "Purcell, Morley & Tomkins", 2013) .- Picforth: "In nomine" (The Newberry Consort: "A candle in the dark", 1999) .- "Cold Haily Windy Night" (Martin Carthy: "Landfall", 1971) .- Alonso Mudarra: "Romanesca" (Hopkinson Smith: "Mudarra", 1992) .- Giovanni Antonio Pandolfi Mealli: Sonata núm. 1 op. 3 "La Stella" (Andrew Manze: "Pandolfi", 1999) .- Orlando Gibbons: "Pavana" (Francesco Tristano: "On early music", 2022)
Un recorregut sonor pels punts emblemàtics de la capital d'Osona, acompanyats del so de la música antiga. .- "Cuncti simus concanentes" (Ensemble Anonymous: "Llibre Vermell: Catalonian pilgrimage songs", 1995) .- Guillaume de Machaut: "Douce dame jolie" (Ensemble Alba Musica Kyo: "Machaut & his time", 1994) .- "Cedit frigus hiemale" (Capella de Ministrers: "Ad honorem virginis: Ars Antiqua a la Corona d'Aragó", 2008) .- "Veri floris sub figura" (Discantus: "Dame de flors", 1996) .- Miquel Llobet: "La cançó del lladre" (Joan Carles Martínez: "Guitarra i tradició", 2016) .- Adam de la Halle: "Je muir" (Anne Azéma: "Le jeu d'Amour", 1997) .- "Prendes i garde" (Ensemble La Rota: "Heu fortuna", 2000) .- Josep Gallés: "Cantabile" de la sonata en Si b (Michele Benuzzi: "Gallés", 2016)
Un relat artúric que continua ben viu: Galvany i el cavaller verd. .- "La Septime Estampie Real" (Jordi Savall: "Estampies & Danses Reals", 2007) .- "Danse I" (Jordi Savall: "Estampies & Danses Reals", 2007) .- Alfons X el Savi: "Cantiga núm. 166" (Vox Vulgaris: "The shape of medieval music to come", 2003) .- "Ave miles celestis curie" (La Reverdie: "Insula Feminarum", 2014) .- "Ghaetta" (Vox Vulgaris: "The shape of medieval music to come", 2003) .- "La Prime Estampie Real" (Jordi Savall: "Estampies & Danses Reals", 2007) .- "Trotto" (Millenarium: "Danza", 2008) .- Guillaume de Machaut: "J'aime sans penser" (Ensemble Gilles Binchois: "Machaut: Sacred and Secular", 2011) .- "Ductia" (Sirinu: "Making Merrye", 2003) .- "Saltarello" (Jordi Savall: "La lira d'Esperia II", 2014)
La llegenda de l'espasa de virtut que va pertànyer als reis de la Corona d'Aragó. .- Anònim: Antífona "Vidi Aquam" (Ensemble Organum: "Old Roman Chant", 1998) .- Anònim: "Lamento di Tristano" (Capella de Ministrers: "El Grial", 2018) .- Anònim: "La Quarte Estampie Royal" (Hespèrion XXI: "Estampies & Danses Royales", 2007) .- Anònim: "Amoroso" (Lisette Wesseling: "Songs from the taverne", 2003) .- Alfons X el Savi: Cantiga 77 (Hespèrion XX: "Cantigas de Santa Maria" (remasteritzat), 2017) .- Léonin: "Propter Veritatem" (Theatre of Voices: "Monastic Chant", 1996) .- Guillaume de Machaut: "Je vivroie liement" (Pierre Hamon: "Le vray remède d'amour", 2001) .- Guillaume de Machaut: "Je ne cuit pas" (Ensemble Alba Musica Kyo: " Machaut and his time", 1994)
Un desastre natural va canviar la fesomia d'una ciutat i el marc mental de tota una societat. .- Carlos Seixas: Sonata per a orgue núm. 76 (Ketil Hausgand: "Seixas", 2011) .- Carlos Seixas: "Tantum Ergo" (Ketil Hausgand: "Seixas", 2011) .- Carlos Seixas: Sonata per a orgue núm. 75 (Ketil Hausgand: "Seixas", 2011) .- Joao Rodrigues Esteves: "Cum turba plurima" (Ensemble William Byrd: "Miserere", 2006) .- William Corbett: Largo del Concert núm. 7 "Alla portugesa" (Andreas Staier: "À Portuguesa", 2018) .- Carlos Seixas: Allegro del Concert per a clave en sol m (Andreas Staier: "À Portuguesa, 2018) .- Joao Rodrigues Esteve: "Pinguis est panis", motet (Christ Church Cathedral Choir Oxford: "Esteves", 1996) .- Francisco António de Almeida: "Giusto Dio" de "La Giuditta" (Jakub Jozef Orlinski: "Anima Aeterna", 2021) .- António Teixeira: "Te Deum" (The Sixteen: "Te Deum", 1992)
El rei Jordi I va voler celebrar una festa inoblidable. Va encarregar música nova al seu compositor de capçalera i va embarcar tota una orquestra perquè l'acompanyés a un passeig fluvial, un vespre d'estiu. També Farinelli, el castrat, va posar música a les passejades pel Tajo dels reis espanyols Ferran VI i Maria Bàrbara de Bragança. Parlem, doncs, de músiques aquàtiques. .- Selecció de fragments de la "Música aquàtica" de Georg Friedrich Händel (Academy of Ancient Music, dir.: Christopher Hogwood, 1997): Presto, Bourée, Dansa camperola, Allegro, Allegro-Andante-Allegro .- Carlo Broschi: "Ecco qui fiero istante" (Valer Sabadus: "Caro Gemello", 2018) .- Nicola Porpora: "Sente del mio martir", de l'òpera "Orfeo" (Philippe Jaroussky: "Farinelli & Porpora", 2013) .- Nicola Porpora: "Non giova il sospirar" (Valer Sabadus: "Caro Gemello", 2018)
Una biografia sorprenent: la del rei Harald III de Noruega, conegut com a Harald Hardrada. Una aventura que acompanyem amb una selecció de música tradicional noruega. .- Øyonn Groven Myhren: "Hermod unge og gygri" ("Gullveven", 2008) .- Marit Mattisgard: "Svein Svane" ("Tre Ord Te De", 2003) .- Benedicte Maurseth, Åsne Valland Nordli: "Blåtone" ("Over Tones", 2014) .- Sogesong, Anne Hytta, Øyonn Groven Myhren: "Jomfrua som kunne svømme" ("Så vide fara dei lindarord", 2017) .- Eivind Groven: "Tveitanvise" ("Nordisk Sang", 1991) .- Marit Mattisgard: "Naemingen" ("Tre Ord Te De", 2003) .- Synnøve S. Bjørset: "Besterfarslåtten" ("Ram", 2001) .- Ragnhild Furholt: "Reven sat i straeti, bånsull" ("På Alle Strengjer", 2001)
.- "Sommeil d'Armide" (Christoph Rousset: "Le manuscript de Mme. Theobon", 2022) .- Obertura del "Ballet Royal de la Nuit" (Ensemble Correspondances: "Ballet Royal de la Nuit", 2018) .- "Jubilate Deo" (La Capella Reial de Catalunya: "Guerre et paix", 2015) .- "Miserere mei Deus" (Oliver Schneebeli: "Lully. Grands Motets", 2016) .- Xacona dels "Trios per adormir el rei" (London Baroque: "Trio-Sonata in 17th cent France", 2005) .- "Les Jardiniers et les Galants", del "Ballet Reial de Flore" (La Simphonie du Marais: "Ballet Royal de Flore", 2001) .- "Chantons tous de l'amour" de "Georges Dandin" (William Christie: "Les divertissements", 2002) .- "Sé que me muero", del "Burgès gentilhome" (Raquel Andueza: "Yo soy la locura", 2010) .- Preludi de "Psyché" (William Christie: "Les divertissements", 2002) .- "Te Deum", motet (Musica Antiqua Köln: "Le Roi Danse", 2000) .- Passacalle d'"Armida" (Musica Antiqua Köln: "Le Roi Danse", 2000)
Una biografia entre la venjança i la pietat. Ens acostem a la vida d'Olga de Kíev, governant que va venjar cruelment la mort del seu marit i santa per les esglésies catòlica i ortodoxa. .- "Ritornello for the Telenka" (Folk ensemble of Teresva: "Ukraine: Traditional Music", 1991) .- "The Willow Tree with Many Leaves" (Folk ensemble of Polessa: "Ukraine: Traditional Music", 1991) .- Fragment de la vigília per al vel protector de la Mare de Déu (The Russian Patriarchate Choir: "Vigil in the Kiev Monastery", 1997) .- "Aghni Partene" (Divna Ljubojevic: "Orthodox Spiritual Music", 2008) .- "Vinotchok" ("Ukraine: Traditional Music", 1991) .- "So that the mystery may be revealed" (Deisus: "Russian Medieval Chant", 2001) .- Primera antífona (The Russian Patriarchate Choir: "The Divine Liturgy of St. John Chrysostom", 1995) .- "In Kiev at Market" ("Traditional Wedding Music of the Ukraine", 2006)
La música instrumental i els seus intèrprets des de l'edat mitjana fins ben entrada la Il·lustració són el fil conductor d'aquest programa. . "Trotto" (Emilio Villalba, Sara Marina: "Música para princesas y caballeros", 2016) . "Saltarello" (Artefactum: "Saltos, brincos y reverencias", 2013) . "Gallarda" (Musica Antiqua: "Schiarazula Marazula", 1998) . "Estampie" (Ensemble Gilles Binchois: "Dictionary of medieval & Renaissance instruments", 2002) . Improvisació (Béatrice Delpierre, Christophe Tellart: "Llibre vermell", 2016) . Thoinot Arbeau: "Branles d'Escosse" (La Compagnie Maitre Guillaume: "Musiques à danser de la Renaissance", 1995) . Heinrich Isaac: "Alla battaglia" (Currende Consort: "Masters from Flanders", 2009) . Pavana "La bataglia" (Musica Antiqua: "Dictionary of medieval & Renaissance instruments", 2002) . "Ball de l'Àliga" (Ministrers de la ciutat: "Músiques per acompanyar l'Àliga", 2007) . J. H. Schein: "Canzon corollarium à 5" (J. Savall: "Banchetto musicale", 2002)
Un dels grans compositors del barroc alemany va inspirar-se en la gran novel·la de Miguel de Cervantes. Ens acostem a la suite "Burlesca de Don Quixot", de Georg Philipp Telemann. .- 1r moviment del Quartet en Sol M de la "Tafelmusik" (Orquestra Barroca de Freiburg: "The complete Tafelmusik", 2010) .- Suite "Burlesca de Don Quixot" (Orquestra Barroca Tafelmusik: "Telemann: Orchestral Suites", 1999) .- 1r moviment de la cantata "Dies ist der Tag, den der Herr macht", TWV 1:359 (Simone Eckert: "Telemann: Cantatas & Fantasias", 2021)
Mateu Fletxa, el Jove, després de treballar a la cort imperial de Viena, va acabar els seus dies com a abat del monestir de Sant Pere de la Portella. Recorrem la seva biografia. Pere Alberch Vila: "O Reyna Soberana" (In Nomine: "O Virgen Sancta: Madrigals Espirituals", 2016) Mateu Fletxa, el Vell: "Bella, de vos som amorós" (La Capella Reial de Catalunya: "25è aniversari", 2013) Mateu Fletxa, el Vell: "Mira el malo" (Continens Paradisi: "Mil suspiros dió Maria", 2006) Mateu Fletxa, el Jove: "Animo invitto" (Nova Lux Ensemble: "Sento l'aura soave", 2006) Mateu Fletxa, el Jove: "¡Ay de mi qu'en tierra agena!" (Nova Lux Ensemble: "Sento l'aura soave", 2006) Mateu Fletxa, el Vell: "Fragment d' "El fuego", ensalada (Les Sacqueboutiers: "El Fuego", 2007) Mateu Fletxa, el Jove: "Si brev'el tempo" (Nova Lux Ensemble: "Sento l'aura soave", 2006)
Una forma nova d'entendre l'univers, una forma nova de mirar el món. Ens acostem a la biografia de Nicolau Copèrnic, astrònom polonès responsable de la teoria heliocèntrica, i ho fem acompanyats de música polonesa del Renaixement. .- Nicolaus Cracoviensis: "Alijec Nademna Venus" (Corina Marti: "Quando cala la notte", 2015) .- Johannes Lulinus Venetus: "Surge da l'orizonte il biondo Appollo" (Corina Marti, Enea Sorini: "Quando cala la notte", 2015) .- Johannes de Lublin: "Anglicum" (Maksymilian Swiechj: "De Lyublin", 2018) .- "Christicolis Sekunditas" (Ars Cantus: "The Pearls of Polish Music: 15th Century", 2006) .- Etienne Grossin: "Bez tytulu" (Ars Nova: "Muzyka Jagiellonow: Medieval Music In Poland", 2001) .- Waclav de Szamotul: "Juz sie zmiercha" (Collegium Vocale Bydgoszcz: "Szamotul: Songs and motets", 2013) .- "Niescie Schwale Mocarze" (Ars Nova: "Música polonesa del Renaixement", 2006) .- Johannes de Lublin: "Rex", tablatura (Trombastic: "Music of the Polish Golden Age", 2013)