Comprar un cotxe pot ser una decisió important per a moltes persones, per la inversió que requereix i pel gran ús que podem arribar a fer del vehicle. La transició climàtica i el procés de descarbonització en què ens trobem immersos, i la crisi de subministraments global, suposen dificultats afegides a l'hora de fer la tria de quin cotxe comprar. El periodista especialitzat en moto Josep Lluís Merlos comenta que en aquests moments "les marques busquen el màxim benefici" i degut a la crisi de microxips, "el que fan és potenciar les vendes dels cotxes més equipats", ja que "com més accessoris porti, més marge de benefici per al fabricant". Per això, en un moment en què els temps d'entrega dels vehicles nous s'han allargat, es dona prioritat als cotxes més equipats.     Però Merlos comenta que no cal decidir-se pel model més car. Defensa que hi ha un cotxe per a cada persona, en funció de l'ús que se li vulgui donar, i que hauríem d'intentar comprar el que necessitem i puguem pagar.   Què hem de tenir en compte? Si us heu decidit a comprar un cotxe aquest any, aquestes són les 7 coses que heu de saber abans de comprar-lo: 1. Seran més cars: El preu dels cotxes aquest 2022 serà més car. Merlos explica que entre "comprar un cotxe avui o haver-lo comprat fa 3 setmanes, pot haver-hi, segons el model, entre 800 i 1.000 euros de diferència. Ha pujat moltíssim". Aquesta pujada es deu a "un increment molt important de l'impost de matriculació" després que estigués congelat durant uns mesos per estimular el mercat després de l'aturada econòmica del confinament. A més, abans els cotxes que emetien menys de 144 grams de CO2 per km no pagaven aquest impost, però ara la cosa ha canviat i el paguen els cotxes que n'emeten més de 120 g. L'impost es paga per trams, per tant, com més emissions, més car serà aquest impost. Pla detall d'una recàrrega de cotxe elèctric 2. Més impostos: A més de l'impost de matriculació, que la majoria de cotxes hauran de pagar, a Catalunya es paga l'impost del CO2, que no es paga enlloc més i que suposa un cost afegit. 3. Comprar-lo amb antelació: En aquest sentit, Merlos explica que va molt en funció de les necessitats, però que "és millor comprar-lo ara que al juny". I ens fa un advertiment: "Si volem un vehicle, ens hem de mentalitzar que trigarà uns mesos per la crisi dels microxips", tot i que "aquest any anirà a millor". 4. Disponibilitat: El periodista comenta que la falta de subministraments no ha afectat a tothom per igual i que "hi ha fabricants que han patit menys aquesta crisi, com els fabricants asiàtics". Algunes d'aquestes marques han tingut menys "problemes de subministrament i gairebé podien entregar els cotxes a demanda". 23 municipis hauran de tenir zona de baixes emissions (EFE/ Enric Fontcuberta) 5. Distintius ambientals: La DGT ha creat un sistema de distintius ambientals, en funció de l'impacte mediambiental de cada vehicle. Josep Lluís Merlos comenta que aquests són necessaris per circular en certes àrees com ara a les zones de baixes emissions de Barcelona (ZBE) i, per tant, és un altre factor a tenir en compte a l'hora de comprar un cotxe. Pel que fa a l'etiqueta, a Catalunya, "és obligatòria tenir-la, no porta-la enganxada". De moment, per circular-hi, encara es pot fer amb qualsevol de les etiquetes, la 0, l'ECO, la C i fins i tot la B, la més contaminant, però a poc a poc els vehicles amb més emissions aniran patint més restriccions de circulació. 6. Alternatives al cotxe: Merlos posa en valor altres opcions al cotxe, en el cas que el preu sigui massa elevat. En cas que no ens puguem permetre un cotxe nou, el periodista enumera altres alternatives, com el cotxe compartit, el cotxe de lloguer, la bicicleta, el transport públic, i "si t'has de moure per ciutat, la moto".