La reivindicació del noi, al centre de la fotografia, té el suport d'algunes entitats veïnals (TV3/Oriol Llach)

Un home ocupa l'estació de tren de Sant Feliu de Llobregat per evitar-ne l'enderrocament

Les obres de soterrament de la via preveuen la construcció d'una nova estació que substitueixi la del 1854

RedaccióActualitzat

L'enderrocament de l'estació de Renfe a Sant Feliu de Llobregat està aturat, de moment, perquè des de divendres hi ha una persona que ocupa l'edifici.

Es tracta d'una acció per evitar que s'enderroqui l'edifici, que és de mitjans del segle XIX. Andrea Messeguer explica que no pensa oposar cap resistència a l'autoritat:

"En el moment que un jutge em digui que he de marxar d'aquí, agafaré totes les coses i marxaré. Però fins que no arribi aquest moment tinc tota la intenció de quedar-me vivint aquí."

Els pròxims dies estava previst que l'estació anés a terra dins el projecte de soterrament de les vies. Algunes entitats veïnals donen suport a la reivindicació, com ara el grup Salvem l'Estació de Tren de Sant Feliu de Llobregat.

Adif, que és la propietària de l'edifici, ha presentat denúncia. Mentrestant, les obres continuen per altres parts del projecte, fins que es pugui desallotjar.

L'Ajuntament, per la seva banda, ha remarcat que ha "treballat en la recopilació i elaboració de tota la documentació necessària per preservar la memòria històrica de l'edifici".

"El pla de desmuntatge contempla la preservació i cura d'aquells elements potencialment recuperables" i "l'enumeració i catalogació dels elements per a la seva possible reproducció", segons apunten en un comunicat emès amb motiu de l'ocupació.


La nova estació

Després de més de quatre dècades de reivindicació veïnal, fa cinc anys que l'estat espanyol va desencallar el projecte de soterrament i va suprimir la frontera ferroviària i el pas a nivell, on han mort nombrosos veïns. El pressupost frega els 66 milions d'euros, i la nova estació està pressupostada en 9,7 milions més.

La nova estació, en una recreació (Adif)

L'actuació afecta un tram de més de 2,9 quilòmetres dels termes municipals de Sant Feliu i Sant Joan Despí, dels quals 1,9 aniran soterrats. Tot plegat, amb un traçat nou que passarà a la dreta de l'antic.

La nova estació serà un equipament de més de 5.600 metres quadrats, 900 dels quals estaran al nivell del carrer, 1.350 metres seran a una planta intermèdia i 3.375 metres correspondran a la planta inferior.

Adif ha garantit que l'edifici estarà marcat per un aspecte "modern" i "integrat" al municipi. Tindrà accessos des de la plaça de l'Estació i el carrer Pi i Margall.

 

Sotmès a una consulta popular

La decisió d'enderrocar l'edifici es va prendre després d'haver celebrat una consulta ciutadana, el novembre del 2021, amb la participació de 6.299 veïns, el 16,22% del cens.

D'entre les tres propostes de model urbanístic per aplicar a l'espai guanyat al tren, l'opció guanyadora, amb 2.790 vots, va ser la Rambla Major, que, com el seu nom indica, proposa crear un llarg passeig ple d'arbres i vegetació amb la nova estació al mig.

Els participants en la consulta van optar per l'opció d'integrar un espai de memòria de l'edifici original a la nova estació, i van descartar l'opció de replicar-la en un nou emplaçament. Cap opció preveia, però, la possibilitat de conservar íntegrament l'edifici original.

Amb l'enderroc de l'estació, les molèsties als veïns més pròxims pujaran d'intensitat perquè s'hi construirà un pou d'atac de les obres que generarà grans moviments de terra i soroll.

ARXIVAT A:
PatrimoniUrbanisme
Anar al contingut