Imatge aèria del vaixell embarrancat i la fuita de petroli, aquest dissabte, a la costa de Tobago (Reuters)

Identifiquen el vaixell fantasma que ha causat un desastre ecològic a Trinidad i Tobago

Fa una setmana, un petroler va embarrancar a la costa i una investigació periodística ha descobert que era un transport il·legal de petroli

Josep Maria Camps ColletActualitzat

El 7 de febrer, ara fa una setmana, un petroler no identificat va embarrancar a la costa de l'illa de Tobago, al Carib, i va començar a vessar el petroli que portava.

Una setmana després, el vessament ja ha donat lloc a una llengua de cru de més de 80 quilòmetres de llarg i 240 metres d'amplada i ha contaminat moltes de les platges de l'illa.

El primer ministre de Trinidad i Tobago, Keith Rowley, ha qualificat el vessament d'"emergència nacional" i ha demanat ajuda a l'estranger per poder afrontar la catàstrofe.

El primer ministre de Trinidad i Tobago, Keith Rowley, aquest diumenge a la costa de Tobago, contaminada pel petroli (Reuters)

Una investigació periodística identifica el vaixell

El vessament es va fer públic diumenge i fins aquest dimecres no s'ha pogut identificar el vaixell: és una barcassa sense motor que s'acobla a un remolcador per desplaçar-se pel mar.

La identificació l'ha fet l'equip de periodistes d'investigació Bellingcat, amb seu als Països Baixos, i després el govern de Trinidad i Tobago l'ha donat per bona i hi ha afegit alguns detalls.

Bellingcat va activar-se perquè al petroler no s'hi va trobar cap número de registre que l'identifiqués, tret de la paraula "Gulfstream" escrita al buc, i n'ha fet una investigació exhaustiva:

"Creiem que les fotos del buc i els registres de vendes revelen que el vaixell és en realitat una barcassa sense motor que s'ha separat d'un remolcador."


Barcassa dels Estats Units venuda al Panamà

De les fotos fetes del vaixell embarrancat, els periodistes de Bellingcat van deduir que era una barcassa sense motor i a internet hi van trobar rastres d'una que portava el nom de Gulfstream.

Van veure que, associada a un remolcador anomenat Marlin, va estar operant als Estats Units fins al 2012, quan la van vendre a una empresa del Panamà i va començar a fer viatges pel Carib.

En van seguir el rastre fins al 2021, quan la va comprar una altra empresa panamenya, i poc després va deixar d'emetre senyals AIS d'identificació, que permeten situar els vaixells en cas de rescat:

"Hi ha poques raons per les quals un vaixell no transmeti senyals AIS. Una raó comuna és ocultar l'origen i la destinació de la càrrega que transporta, tot i que no hi ha proves concloents de per què van cessar els senyals del Marlin."

Zona de la costa contaminada amb petroli, aquest diumenge, a l'illa de Tobago, a Trinidad i Tobago (Reuters)

El transport il·legal de petroli s'ha triplicat

La hipòtesi principal és que era un transport il·legal de petroli des d'un país sancionat pels països occidentals, com l'Iran o Veneçuela, per evitar el bloqueig. Segons informacions recents, aquestes operacions s'han triplicat els últims anys.

El transport es fa fins a països no sancionats, on el petroli es comptabilitza com a procedent de producció pròpia, i es ven després a països que teòricament estan compromesos amb les sancions.

Precisament Veneçuela, país que és a només onze quilòmetres de Trinidad i Tobago, ha estat el primer que s'ha ofert per ajudar a combatre el vessament, que també amenaça les seves costes.

Ha estat el ministre d'Exteriors del govern de Nicolás Maduro, Yván Gil, que ha afirmat que ja s'han reunit amb el govern de Trinidad i Tobago per estudiar la situació:

Els riscos ambientals del transport il·legal de petroli

El tràfic il·legal de petroli suposa un problema ambiental, perquè es fa amb vaixells antics amb un manteniment deficient: el Gulfstream, per exemple, té gairebé 50 anys i la vida útil d'aquests vaixells és d'uns 30 anys.

En tot cas, tot apunta que després del naufragi a Tobago, els tripulants van desenganxar el remolcador de la barcassa, van marxar i van deixar el buc abandonat sense avisar ningú, cosa que deixa pocs dubtes sobre la il·legalitat del transport.

Treballadors netejant el petroli de la platja de Lambeau, aquest dimecres, a l'illa caribenya de Tobago (Reuters)

Segons el govern de Trinidad i Tobago, el transport anava del Panamà a la Guaiana, i el remolcador es diu Solo Creed, tot i que no queda clar si és el mateix que estava associat a la barcassa Gulfstream o és un altre de diferent.

Trinidad i Tobago és una excolònia britànica que es va independitzar el 1962. Té només 5.000 quilòmetres quadrats, que equivalen a la sisena part de Catalunya, i gairebé un milió i mig d'habitants.

Està formada principalment per dues illes, anomenades Trinidad i Tobago, respectivament. És a tocar de la costa de Veneçuela i és un dels països més rics del continent, precisament pel petroli que té.

 

 

ARXIVAT A:
Contaminació
Anar al contingut