El govern estima que la rebaixa d'un 5% de les tarifes de Renfe li costaria 26 milions d'euros

Joaquim Nadal afirma que l'Estat assumirà aquest cost però des del Ministeri de Foment s'assegura que és la Generalitat qui se n'ha de fer càrrec perquè té les competències transferides.

El portaveu del Govern, Francesc Homs, fixa en 26 milions d'euros el cost que li representaria a la Generalitat rebaixar un 5% les tarifes de Renfe, una mesura anunciada des del govern central.

En declaracions al programa El matí de Catalunya Ràdio, amb Manel Fuentes, Francesc Homs veu complicat aplicar la mesura, i encara més si això s'ha d'estendre al servei tarifari integrat d'autobusos i ferrocarrils: "Calculem que això tindria un cost de 26 milions d'euros. És que no és una broma. Ja sap que la cosa no està per tirar coets. I per tant és evident que si és la Generalitat la responsable de fixar les tarifes del servei de Rodalies i dels serveis regionals, d'acord amb la transferència que ara tenim, el que no podria ser és que ho apliqués aquí i no ho apliqués en el conjunt del sistema integrat, perquè a més això tindria sentit, i no ho apliqués també a Ferrocarrils."

El portaveu del Govern ha lamentat que la Generalitat hagi de rebre les conseqüències d'unes decisions que arriben des de Madrid: "Cansa aquest seguit de decisions que va prenent en aquests darrers temps l'estat espanyol que van a càrrec del pressupost de la Generalitat de Catalunya. I després se'ns culpa que generem dèficit, és a dir, que gastem més del que realment tenim, Fixi's aquí el nivell de perversió, de contradicció, de com estan plantejades les coses a data d'avui". Sobre aquesta qüestió, Francesc Homs ha afegit: "A mi em sorprèn, li dic sincerament, que el Partit Socialista, en lloc de fer pedagogia amb el que tenim damunt de la taula tots plegats, es dediqui a anar confonent en aquest sentit l'opinió pública."

El portaveu del grup parlamentari del PSC, Joaquim Nadal, insisteix però que el cost d'aquesta rebaixa l'assumirà el govern central. Ho ha explicat també en declaracions a El matí de Catalunya Ràdio i ho ha argumentat amb aquestes paraules: "Forma part del dèficit d'explotació que assumeix íntegrament l'Estat. Vol dir això que no li costa diners ni té perquè costar-li al govern de la Generalitat de Catalunya. Ens hem d'acostumar a no fabricar pas més conflictes dels que tenim. El que no hauríem de fer és inventar-ne de nous."

L'exconseller de Política Territorial i Obres Públiques ha remarcat: "En l'acord de traspàs, l'Estat es fa càrrec del dèficit d'explotació del sistema de rodalies i així està escrit. Hi ha una quantitat estipulada per l'any en què es va produir el traspàs que s'actualitza d'any en any."

Joaquim Nadal creu, per tant, que el cost de la rebaixa de les tarifes de Renfe anunciada pel govern central l'assumirà l'Estat, però fonts del Ministeri de Foment han apuntat a Catalunya Ràdio que la Generalitat hauria de fer-se càrrec d'aquest cost perquè té transferides les competències de Rodalies i mitjana distància.

catradio.cat/mati
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut